Manažeři v Česku tradičně silné výroby spojené se spalovacími motory se dopadu rozvoje elektromobility na svůj byznys zatím nebojí. Více než polovina z osmdesáti dodavatelských firem oslovených společností EY už ale zároveň začala komponenty pro elektromobily vyrábět a dalších 19 procent podniků je v testovací fázi výroby. Podle odborníků jsou elektromobilitou nejvíce ohroženi dodavatelé převodovek. Na dodavatelské podniky ve Sdružení automobilového průmyslu (SAP) připadají tržby přes 400 miliard korun a zaměstnávají téměř 120 tisíc lidí. Celý sektor včetně automobilek měl v minulém roce rekordní tržby 1,09 bilionu korun.

"Autoprůmysl se v Česku nástupu elektromobility poměrně hodně obával. Způsob jejího praktického zavádění ale obavy snížil, protože firmy zjistily, že na přizpůsobení se budou mít mnohem více času, než si myslely," komentoval výzkum Petr Karásek, krizový manažer a poradce SAP.

To potvrzuje i výrobce ložisek pro konvenční spalovací motory Koyo Bearings z Olomouce. "Pokud jde o elektromobilitu, bavíme se o horizontu 15 až 20 let, než se objeví zásadnější dopady na celý sektor," řekl Petr Novák, generální ředitel firmy, která loni překročila v tržbách hranici jedné miliardy korun. Podle Nováka se v Evropě nejdříve více rozšíří hybridní a plug-in hybridní auta. V případě elektromobilů už má navíc Koyo Bearings za sebou první sériové zakázky pro značku Jaguar.

40 

procent je u dodavatelů podle průzkumu firmy EY průměrný podíl tržeb z komponent, které může ohrozit nástup elektromobility.

Na posun k elektromobilitě má rozhodující vliv strategické rozhodnutí finálních výrobců. "Automobilky se zavádění výroby elektrických vozů kvůli nižším emisím po roce 2021 nevyhnou a tomu se musí přizpůsobit také dodavatelé, kteří plány automobilek sledují," řekl Zdeněk Petzl, výkonný ředitel SAP. Například mladoboleslavská Škoda Auto, na niž připadají skoro dvě třetiny všech vyrobených osobních aut v Česku, představí do roku 2025 minimálně deset elektrifikovaných modelů − prvním bude již koncem příštího roku elektrická verze městského auta Citigo. Během pěti let pak Škoda Auto do alternativních pohonů a služeb spojených s elektromobilitou investuje dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun).

Podle Zdeňka Petzla ale musí dodavatelé v budoucnu zvládnout posun od mechanických dílů k rostoucí digitalizaci aut. Příkladem je podle něj třeba táborská firma Brisk, která řeší ohrožení tradiční výroby zapalovacích svíček orientací na výrobu senzorů, které představují "chytrý" hardware. Stále větší množství softwaru do aut ale nyní dodávají firmy mimo tradiční autoprůmysl.