Vyrostl na pobřeží Bengálského zálivu, v části Indie, kde toho času nebyly televize. V 19 letech se za studiem přestěhoval přímo do města filmu. Profesor Aswath Damodaran už si na své začátky v Los Angeles příliš nepamatuje, uplynulo od nich 40 let. "Byl to velký kulturní šok, ale byl jsem mladý, a tak jsem se dokázal přizpůsobit," říká v rozhovoru pro HN profesor obchodní školy Stern při Univerzitě v New Yorku.

Dnes zná jeho jméno každý odborník na fúze a akvizice i na oceňování podniků. V oboru je z něj svého druhu celebrita. "Když jsem začínal pracovat, byl pro mě doslova mytickou postavou, guruem v oblasti oceňování a korporátních financí, o níž jsem pochyboval, zda je skutečná," říká Štěpán Flieger, vedoucí oddělení fúzí a akvizic EY v Česku. Na tom se shodují i experti na oceňování ze společností KPMG či Deloitte.

Jejich modla začínala v jiném oboru. "Když jsem přijel do USA studovat MBA (vysokoškolské studium managementu, pozn. red.), myslel jsem si, že pak začnu pracovat v nějaké poradenské firmě," vypráví Damodaran. Při studiu si uvědomil, že by ho bavilo učit a zasvětit tomu svůj život. K financím se dostal teprve při doktorském studiu. Pak dostala jeho životní dráha jasný směr. "Rád pracuji s čísly. A kombinace čísel a příběhů je to, co mě přitahuje k financím," vysvětluje. Studovat oceňování podniků nemohl, nebylo kde. A tak ho začal v roce 1986 vyučovat. Musel napsat i první učebnici.

Aswath Damodaran

◼ Guru a inovátor v oboru oceňování firem začínal bez učebnic
◼ Návštěvníci za účast na českých akcích indického experta zaplatili desítky tisíc korun
◼ Tématem byly metody, jak ocenit firmy, které jsou ve ztrátě, ale ohánějí se množstvím aktivních uživatelů
◼ Damodaran se nezdráhal hovořit také o ČEZ - do jejich akcií by momentálně neinvestoval

Dnes je Damodaran autorem více než desítky knih věnovaných tomuto tématu a od roku 1998 také úspěšného blogu, kde zdarma zveřejňuje většinu svých textů. Když na blogu shromáždí dostatek materiálu, přenese ho do nové knihy. "Nikdy nezačínám psát knihu. Jen píšu, a když toho napíšu dost, stane se z toho kniha. Každá z mých dvanácti knih začala otázkou, kterou mi někdo v učebně položil a nad kterou jsem začal více přemýšlet," popisuje.

Mnoho textů, přednášek i dalších materiálů poskytuje zdarma přes internet. Necítí se však jako mecenáš. "Jako učitel chcete přednášet tomu největšímu obecenstvu, jakému můžete. To je moje hlavní mise," vysvětluje.

Akcie firem, které oceňuje, mnohdy také nakupuje. "Na svém blogu říkám lidem: toto jsou důvody, proč investuji do těchto společností," říká Damodaran. Veřejnosti tak ukazuje úspěchy i své chyby. V investování se řídí jednoduchou filozofií. Nikdy nespekuluje na propad ceny. Naopak kupuje jen firmy, jejichž cena je na trhu nižší, než na kolik ji on svými výpočty ohodnotil. "Pak čekám, až dojde ke korekci ceny," vysvětluje. A čas ho netlačí. V případě investice do Twitteru například čekal šest let, než se mu trh odvděčil.

Ze čtyř Damodaranových dětí se financím věnuje jen jedno. "Všechny už jsou dospělé a žádné investiční rady jim nedávám. Věřím, že v investování musíte převzít veškerou zodpovědnost za svá rozhodnutí," podotýká. Peníze jim spravoval do dovršení 26 let. Pak jim na jednoduché tabulce znázornil, jak přemýšlet o investování.

"Rozhodnete se, kolik chcete spořit a jak velké riziko jste ochotni nést. Když něco zní moc dobře na to, aby to byla pravda, nejspíš to tak jen zní. Nenechte se zlákat někým, kdo vám řekne, že můžete dostat patnáctiprocentní výnos bez rizika," popisuje základní obsah krátké promluvy k dětem.

Minulý týden profesor Damodaran v Praze přednášel na konferenci pořádané Americkou společností odhadců (ASA) ve spolupráci s Deloitte o tom, jak ohodnotit firmy, které jsou ve ztrátě, ale ohánějí se tím, že mají spoustu uživatelů. Za workshop s ním zaplatilo přes 100 zahraničních i tuzemských odborníků desítky tisíc korun. "Jsem trochu posedlý oceňováním společnosti Uber," říká. Zprostředkovatelé spolujízdy jako Uber či Taxify mají podle něj vážný problém − nefungující obchodní model, který negeneruje zisk. Vyvinul proto způsob výpočtu hodnoty jednotlivého uživatele, díky kterému dokáže odhadnout hodnotu společnosti.

Zájem soustřeďuje také na společnost populární i v Česku, jíž je on-line videopůjčovna Netflix. Pozornost investorů vyhnala v tomto týdnu kurz akcií až nad 400 dolarů, tedy na nové rekordní hodnoty. V dubnu přitom Damodaran ocenil hodnotu jedné akcie přibližně na 173 dolarů. "Myslím, že trh nebere dost v potaz to, jak nové uživatele získává firma tím, že utrácí všechny peníze za nový obsah," vysvětluje. Pokud by tak nečinila, mohla by podle Damodarana ztratit i stávající předplatitele, jelikož ti neustále očekávají v nabídce nové seriály a pořady. "To je problém, který vidím u Netflixu," dodává.

Přesto je jako uživatel podobným on-line službám nakloněn. Svým zákazníkům za výhodné měsíční předplatné otevírají často fantastickou nabídku. Proto je předplatitelem jak Netflixu, tak například i ve Spojených státech oblíbeného podobného konceptu Amazon Prime. Za současného kurzu akcií obou firem se do investice nehrne a zůstává jen uživatelem.

Už tak jsou investiční aktivity držitele několika ocenění za inovace v korporátních financích dost rozsáhlé, vlastní akcie více než padesáti firem. "Moje portfolio je sbírkou společností, které jsem nashromáždil při cestování po světě. Všude, kam přijedu, obvykle ocením nějakou společnost," vysvětluje svůj styl Damodaran.

Mnohde koupí akcie právě proto, aby dokázal, jak za svými výpočty stojí. Ale opět v duchu své filozofie, tedy pouze když jsou podhodnocené. Nedávno například koupil akcie polské společnosti Ergis, zatímco do ČEZ neinvestoval. "Když cena za akcii spadne na 400 korun, zeptejte se mě znovu," říká o energetickém koncernu, jehož akcie se dnes obchodují za cenu kolem 550 korun.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru