Další smlouvy s českými podnikateli na provoz svých restaurací brzy uzavře jeden z nejpropracovanějších franšízových řetězců světa − americký McDonald's. Naplňuje se tak dlouhodobý záměr společnosti předat co největší počet restaurací v Česku do rukou franšízantů. Je pravidlem, že stávající franšízanti počet svých restaurací rozšiřují, ale společnost se nebrání ani spolupráci s nováčky. Úspěšnému a stabilnímu byznysu předchází asi roční výcvik a tvrdá pravidla.

V současnosti vlastní licenci na provoz restaurací této světově známé značky dvacet českých podnikatelů. K nim přibudou v blízké budoucnosti další. Síť restaurací je otevřena novým partnerům, se kterými chce buď otevřít nové pobočky, nebo předat své stávající.

"Franšízanti jsou vhodnými provozovateli našich restaurací, jejich výhodou je především každodenní zapojení do chodu restaurace a znalosti regionu, ve kterém restauraci provozují. Jde o oboustranně výhodné partnerství. Odměnou za dobré vedení franšízy je jim jistota stabilního byznysu," říká Radim Foltýn, který má na starosti rozvoj franšíz McDonald's v Česku.

Mezinárodní gigant s českou stopou

Syn českého emigranta, Raymond Albert Kroc, při svých obchodních cestách objevil v roce 1953 restauraci se zajímavým konceptem, kde byl promyšlený systém, jak kvalitně a rychle občerstvit co nejvíce lidí. Restauraci vlastnili bratři Dick a Mac McDonaldovi.

O rok později Kroc otevírá svou první restauraci s konceptem bratří McDonaldů, v roce 1962 kupuje firmu McDonald's za 2,7 milionu dolarů. Ve stejném roce je již pod vedením Raye Kroce 500 funkčních restaurací s miliardou prodaných hamburgerů.

V 60. a 70. letech značka McDonald's proráží do Kanady, Japonska, Austrálie, Německa i Velké Británie.

V 90. letech expanduje také do střední a východní Evropy. V březnu 1992 byla otevřena první restaurace McDonald's ve Vodičkově ulici v Praze. O rok později byla otevřena první "mimopražská" restaurace v Ostravě.

Podnikání pod silnou značkou jako rodinný byznys

McDonald's je pravděpodobně jednou ze značek s nejpropracovanějším systémem franšíz na světě. Na pohled tvrdých pravidel pro vstup do jejího byznysu se nezalekly v Česku ani ženy. Z dvaceti současných franšízantů je jich sedm. A hned dvě z nich provozují největší počet poboček. S devíti restauracemi je to Ivana Malivojevičová z Prahy a s osmi brněnská podnikatelka Renata Roubínková Baierová. Z celkového počtu 96 restaurací po celém Česku je pak 87 vedeno franšízanty.

V tuzemsku před čtyřmi lety došlo dokonce k první výměně generací v rámci rodinného byznysu. V Ostravě již před lety předal svou restauraci jeden z prvních českých franšízantů do rukou synovi. Jan Ostrý pokračuje v otcově podnikání, ve kterém i jako dítě vyrůstal.

Trénink franšízanta trvá asi rok

Získat licenci na restauraci McDonald's má svá pravidla. Jednak musí být člověk rozhodnutý se zabývat pouze tímto byznysem. "Vedení a rozvíjení restaurace vyžaduje stoprocentní nasazení. Provozovat pobočku této filozofie a formátu není možné jako součást jiného podnikatelského portfolia. Nejde jen o to, vést restauraci − budete se starat i o zaměstnance. Chceme také spokojené zákazníky. Pečovat o to vše není práce na částečný úvazek," říká Foltýn.

Zda je člověk odhodlán vstoupit na dráhu takového podnikání, je vidět již před jeho startem. "Kaž­dý uchazeč o franšízu prochází celým procesem v restauraci. Od nejzákladnějších pozic musí projít až po ty manažerské, aby skutečně věděl, co každá pozice obnáší, ale i co každý provoz vyžaduje," vysvětluje Foltýn s tím, že trénink nového franšízanta trvá průměrně rok a následná smlouva o spolupráci se uzavírá na dvacet let.

Vedle toho licence vyžaduje nemalou investici. Zájemce o licenci by měl mít vlastní kapitál v minimálně hodnotě deset milionů korun. "Náš byznysmodel s franšízanty je již roky prověřený a pro banky bezpečný, proto ani pro nové franšízanty není problém získat úvěrové financování. Počáteční investice z naší strany plynou do nákupu pozemku a stavby budovy restaurace," říká Radim Foltýn. Na franšízantovi je pak její kompletní vybavení dle daných standardů a provozní náklady, které jsou se startem restaurace spojeny.

Související