Největším konkurentem tvořivých hraček je podle Jana Láta, místopředsedy představenstva firmy Beneš a Lát, tablet. "Pípá, bliká a nabízí nepřeberné množství her. To je největší konkurence našich stavebnic," míní.

Nejsou to tedy jako v minulosti hlavně čínské hračky. I když je s nimi třeba jako s konkurencí dál počítat i proto, že se jejich kvalita v poslední době zlepšila. "A další naší konkurencí jsou velké značky jako Lego nebo Playmobil. Mají oproti nám obrovské obraty, zisky i velké peníze na marketing. Těm nejsme schopni konkurovat," tvrdí Lát.

Lego, nebo neznámá česká značka?

Slévárenská a strojírenská firma Beneš a Lát vyrábí v jednom ze svých čtyř závodů vědomostní hry a stavebnice Seva. A přestože se podle Láta Češi postupně vracejí k tuzemským hračkám, tak na zahraničních trzích je situace složitější.

Jan Lát (36)

místopředseda představenstva firmy Beneš a Lát

Baví ho pracovat ve firmě, ve které působí i jeho bratr, sestra, bratranec a manželka. On sám je místopředsedou představenstva a nejmladším ze tří sourozenců Látových, kteří vlastní společnost. Má na starosti ekonomiku firmy. Právě rozdělení resortů, kdy je každý ze sourozenců zodpovědný za určitý úsek, je podle něj důvodem, proč mezi nimi nejsou třecí plochy. "Generace před námi se nebyla schopna dohodnout, kde začíná a končí písek každého z nich. To není náš problém, navíc máme každý práce nad hlavu," říká. Přestože název Beneš a Lát neodráží současné vlastníky firmy, naznačuje vztah sourozenců Látových k tradici společnosti.

"Na Západě sice vědí, že česká značka je lepší než čínská, ale kupující si tam obvykle raději připlatí tři nebo pět eur navíc a koupí známý brand Lego než neznámou českou značku. Cenový rozdíl z pohledu kupujícího na západních trzích mezi našimi produkty a hračkami známých nadnárodních firem není velký. My teprve musíme bourat neznámost českých hraček," říká Lát.

Většina západoevropských spotřebitelů české značky vnímá jako ty levnější z Východu, po kterých se podle Láta tolik nesahá. Odlišná situace je na východních trzích. "Tam je česká značka chápána jako ta ze západní Evropy, tedy zajímavá. Kvalita českých produktů na Východě vždycky měla dobré jméno − a stále má," míní místopředseda představenstva firmy Beneš a Lát.

Jejich stavebnice Seva jdou z 35 procent na export, především právě na východní trhy. Jen tři procenta se prodají v Rakousku, Německu i jinde na Západě, třeba až v USA či Mexiku. Ale to nejde o stabilní kontrakty. Většina stavebnic končí na Slovensku a dál směrem na východ.

Stavebnice Seva míří na ukrajinský trh

"Západní Evropa i náš trh jsou strašně přeplácané. V jakémkoli hračkářství se ani za tři hodiny nezorientujete. Proto nyní chceme zkusit trhy třeba v Polsku, Maďarsku, Litvě, ale hlavně na Ukrajině," prozrazuje Lát. "Dosud nás živí hlavně český a slovenský trh, když se nám podaří obsadit východní blok, budeme mít na pět až osm let co dělat. Trhy v Polsku a na Ukrajině jsou desetinásobkem tuzemského."

Firma exportuje přes distributory, cílí na velkoobchodní řetězce. Partnery v Maďarsku a Polsku získala na zahraničních veletrzích hraček. Vystavovat jezdí hlavně do Norimberku. Ve Lvově pomohl výrobci stavebnic český konzulát získat obchodní kontakty, takže letos by se měl byznys na ukrajinském trhu pomalu rozjet.

"Na Ukrajině hledáme partnera, který by nás chtěl distribuovat. Obecně partneři na Východě, s nimiž jsme mluvili, tvrdí, že český produkt není problém, že o něj bude zájem," uvádí Lát. Trochu se ale východním obchodníkům nezdá cena. Představovali si ji nižší. "Na druhou stranu uvažují, že by naše stavebnice mohly být v kategorii 'mám šanci koupit si něco čínského za babku, nebo něco z Česka, co je sice trochu dražší, ale je to kvalitnější, čisté, zdravé'. Mohlo by to fungovat," věří Lát.

Beneš a Lát

Rodinná slévárenská a strojírenská společnost s 80letou historií se specializuje na odlitky z neželezných kovů a výlisky z plastu pro automobilové, elektrotechnické, stavební a elektrokomunikační odvětví. Firma má čtyři výrobní závody – v Poříčanech, Mimoni, Slaném a Suticích u Semil, kde je také divize pro výrobu hraček, respektive vědomostních her a stavebnic Seva. Tato stavebnice z modrých a bílých dílů je známá už z komunistické éry, po privatizaci používala jméno Vista, letos se vrací ke známější značce Seva. V uplynulém roce utržila firma celkem 870 milionů korun, z toho 65 procent přímým exportem, ale protože její komponenty jdou do světa i prostřednictvím odběratelů v tuzemsku, de facto vyváží až 90 procent. Z celkové produkce her a stavebnic pro děti jde na export asi 35 procent, většinou do střední a východní Evropy, ale i do USA. Aktuálně se chce firma, která zaměstnává 470 lidí, prosadit s hračkami na ukrajinském trhu.

Export techniky a hraček se hodně liší

Lát má zkušenosti jak s exportem dominantních produktů firmy Beneš a Lát, jimiž jsou odlitky z neželezných kovů a výlisky z plastu pro automobilový, elektrotechnický, stavební či elektrokomunikační průmysl, tak s vývozem dětských stavebnic Seva. A jsou to prý naprosto odlišné světy. "Technický a hračkářský export se chovají zcela odlišně a vyžadují i naprosto jiný přístup," říká.

Když nabízený produkt vyhovuje kvalitou i cenou a firma je schopna akceptovat i určitý termín, pak je podle Láta v technickém světě jedno, odkud produkt pochází. "S rozmachem internetu si kupující najde dodavatele kdekoli na světě. Samozřejmě když výrobce profesně vyhovuje," míní Lát.

Naopak u exportu hraček jde mnohem více o přímé jednání. "Nezažil jsem, že by se na nás někdo obrátil přes půl světa, že by koupil kontejner stavebnic," uvádí Lát s tím, že se stává, že se na firmu obracejí koncoví odběratelé. Třeba zájemci z Itálie nebo Portugalska. Ale nákupčí nějakého distributora se výrobci stavebnic takto ještě neozval.

Pro vývoz firmy Beneš a Lát je také podstatné, že v technickém odvětví má společnost už své jméno, zatímco v hračkářství se na zahraničních trzích teprve prosazuje. Lisovnu plastů kupovala společnost pro technickou výrobu a stavebnice byly jaksi navíc. Ještě nedávno nesly značku Vista, letos se vrací k původnímu brandu Seva. "Název Vista, který jsme převzali, se používal až od roku 1993 a nikdy se úplně nevžil. V portfoliu značek naší společnosti je naopak stavebnice Seva rodinným stříbrem."

Jde o známou českou značku a hračku, se kterou si hráli i její dnešní majitelé. Navíc stavebnice u dětí rozvíjejí představivost a tvořivost, což se managementu strojírenské firmy líbí. "Z našich stavebnic se dá sestavit dům, květiny, vzducholoď, vše, co děti napadne," uvádí Lát, kterému vadí, že je Česko považováno za montovnu. "Má-li se česká ekonomika někam posunout, tak jedině tím, že budeme přemýšlet. A nad stavebnicí je třeba přemýšlet."

jarvis_5b2b7a49498eba1f76080653.jpeg
Místopředseda představenstva firmy Jan Lát
Foto: HN – Tomáš Tesař
Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru