Evropská unie zahajuje odvetnou akci proti americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi a jeho obchodní politice. Evropská komise oznámila, že od zítřka začnou platit evropská cla na vybrané americké výrobky. Nejprve se bude opatření týkat zboží, jehož roční dovoz do unie dosahuje hodnoty 2,8 miliardy eur (zhruba 72 miliard korun). Tento krok podpořily všechny země unie včetně Česka. Mezi EU a USA, dvěma klíčovými spojenci, tak naplno začíná obchodní válka. Další na řadě mohou být auta.

Stále silnější jsou zároveň obavy, jaké dopady bude mít Trumpova politika na celé evropsko-americké spojenectví. O něj se opírá evropská bezpečnost. "Nechtěli jsme se dostat do této situace. Ale jednostranné a neoprávněné americké rozhodnutí zavést cla na evropskou ocel a hliník nám nedává na výběr," řekla eurokomisařka pro obchod Cecilia Malmströmová.

Trump začátkem měsíce uvalil 25procentní clo na dovoz oceli a 10procentní celní tarif na import hliníku. Platit je musí i evropské firmy. Prezident tento krok zdůvodnil ochranou národní bezpečnosti. Země EU namítají, že by se na ně cla vztahovat neměla, protože jsou americkými spojenci, a nikoliv hrozbou pro USA.

2,8 miliardy

Evropská unie začne uplatňovat cla ve výši 25 procent na dovoz vybraného zboží ze Spojených států. Bude se týkat zboží, jehož roční dovoz do EU dosahuje hodnoty 2,8 miliardy eur (zhruba 72 miliard Kč).

EU jako odvetu od zítřka zavádí cla například na bourbon z Kentucky, arašídové máslo nebo motocykly Harley-Davidson. Jde o výrobky z amerických států, odkud pocházejí vlivní republikánští členové Kongresu. Na podzim je čekají volby a unie doufá, že budou tlačit na Trumpa, aby svá cla odvolal.

EU záměrně volí produkty, u kterých clo příliš nepoškodí spotřebitele. Například lahev amerického bourbonu v Česku podraží maximálně o jednotky procent, odhaduje Jiří Štětina, ředitel firmy Rémy Cointreau ČR, jednoho z největších dovozců alkoholu.

Na obzoru je ale obchodní válka mnohem větších rozměrů. Trump hrozí, že uvalí 25procentní clo na dovoz aut a autodílů z EU. To by mělo na ekonomiku evropských států citelnější dopady než tarify na ocel a hliník. Podle analýzy mnichovského institutu IFO by tato cla stála německé výrobce přes pět miliard eur ročně. České firmy by přišly o 150 milionů eur, tedy skoro o čtyři miliardy korun. Prezident českého Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar proto cla, která na sebe už USA a EU stihly uvalit, označuje za "náznaky větších problémů, které už by ekonomiku mohly ovlivnit".

Firmy na celém světě považují hrozbu zvyšování obchodních bariér za hlavní riziko pro své podnikání. Vyplývá to z aktuálního průzkumu poradenské společnosti BDO mezi více než 500 společnostmi.

Američané naznačili, že svá cla zruší, pokud budou země EU ochotné začít jednat o vzájemném snížení či úplném zrušení cel na průmyslové výrobky. Trumpovi jde hlavně o zmiňovaná auta. Zatímco evropské automobilky platí při vývozu do USA clo ve výši 2,5 procenta, evropské clo na americká auta je pětinásobně vyšší.

Evropané namítají, že Američané zase mají výrazně vyšší cla například na dovoz vlakových souprav. Především ale zdůrazňují, že se jednání o úplném zrušení všech cel nebrání. Podmiňují ho ale odvoláním amerických tarifů na ocel a hliník. "Když nám někdo přiloží k hlavě pistoli, nemůžeme vyjednávat o ničem," prohlásil francouzský prezident Emmanuel Macron.

Česko s tímto postojem souhlasí. Podle náměstka ministra průmyslu Vladimíra Bärtla, který má jednání o mezinárodním obchodu na starosti, unie nemůže ustoupit "do značné míry populistickým požadavkům USA".

Na to, aby EU a USA zrušily veškerá cla na dovoz aut, ale naléhá německý automobilový průmysl. Ten má vzhledem ke svému významu pro německou ekonomiku tradičně velký vliv na vládu v Berlíně. Je tedy otázkou, jestli a jak dlouho jednotný postoj zemí EU ohledně reakce na Trumpovy kroky vydrží.

Americký prezident v minulosti také několikrát zpochybnil smysl Severoatlantické alian­ce. Její evropské členy kritizuje kvůli tomu, že většina z nich na obranu nedává dohodnutá dvě procenta hrubého domácího produktu. České vojenské výdaje jsou zhruba poloviční.

To, jestli současné obchodní spory podkopají i obranné spojenectví mezi USA a EU, se může projevit už příští měsíc na summitu NATO v Bruselu, na který přijede i Trump.

Související