Elektrických skútrů je na českém trhu hned několik, povětšinou jde ale o modely, které se velikostí i tvarem podobají spíše malým benzinovým skútrům s nízkým výkonem. BMW šlo naopak cestou velikosti a síly. Stroj vycházející z cestovního BMW C 650 Sport vyrábí už od roku 2014, teprve pro letošní sezonu se ale začal prodávat také na českém trhu, a to beze změn. Novinka tedy tak úplně novinkou není.

I přesto stojí za pozornost. Motor nabízí výkon 48 koní a točivý moment 72 Nm. Na rozdíl od běžných spalovacích pohonných jednotek ale maximální síla nastupuje prakticky okamžitě od startu, takže stroj předvádí opravdu výraznou dynamiku. Údaj o zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy odpovídá výkonnějšímu autu střední třídy, mnohem zajímavější je ale akcelerace z nuly na 50 km/h, kterou využijete při cestování po městě. Od otočení plynem to k padesátce trvá jen 2,8 sekundy. To způsobuje euforii pokaždé, když se jezdec postaví na semafory vedle běžných aut, ale i skútrů, zabere za plyn a rychlostí 50 km/h jede už v momentě, kdy se ostatní sotva dávají do pohybu. Radost z dynamické jízdy podporuje ještě chybějící zvuk a vibrace. Akceleraci doprovází jen hvízdot elektromotoru a svist větru kolem helmy. Ten je ale i tak v městském prostředí minimální, protože větrný štít přes svou nízkou hranu snadno kryje i vyššího jezdce.

Jaký režim zvolit?

Během jízd lze tlačítkem volit z několika režimů. Nabízí se módy Road a Dynamic pro běžné cestování, Eco Pro, když chcete jezdit s co nejnižší spotřebou, a Sail, který nezapojuje rekuperaci elektrické energie. Právě dva poslední zmiňované jsme během testu používali nejčastěji. V ekologickém režimu totiž motocykl nezabírá tak ostře, a proto je snadno pod kontrolou. Pokud jezdec pustí plyn, zač­ne stroj docela silně brzdit. To proto, že se snaží elektrickou energii rekuperovat částečně zpět a tím prodloužit dojezd. Pokud si na takový zvláštní styl jízdy zvyknete, můžete dojezd na jedno nabití o pár kilometrů prodloužit. Šikovnější řidiči si mohou se skútrem "hrát" tak, že včasným uvolněním plynu dojedou k semaforům a úplně zastaví, aniž by použili brzdy. Naopak režim Sail přibližuje zážitek z C evolution asi nejvíce běžnému skútru. Pokud uvolníte plyn, motorka dál "plachtí" a energii tentokrát nerekuperuje.

BMW C evolution

Výkon: 35 kW / 48 k
Toč. moment: 72 Nm
Zrychlení 0–50 km/h: 2,8 s
Max. rychlost: 129 km/h
Dojezd: 100 km (160 km za příplatek)
Doba nabíjení: 4,5 h
Hmotnost: 275 kg
Cena: 367 500 Kč

Jedním z úskalí elektrických vozidel je jejich vysoká hmotnost. Sice nemají na palubě těžký spalovací motor nebo převodové soukolí, ale baterie jsou velmi těžké. BMW C evolution váží 275 kg, což není na skútr právě málo, hmotnost odpovídá největším cestovním modelům. Výhodou ale je, že jsou články umístěné ve spodní části šasi, čímž má stroj nízké těžiště. Manipulaci se strojem usnadňuje tlačítko R, které spouští zpátečku. To je u skútrů rarita. V provozu působí BMW mrštně − využívá hmotnost ve svůj prospěch, kdy jde velmi snadno do náklonu a je stabilní. Nerozhodí ho ani rychlejší změny směru jízdy. Roli hrají i dostatečně velká, 15" kola.

BMW muselo najít ideální poměr mezi hmotností skútru a jeho dojezdem. V základním provedení tak C evolution ujede na jedno nabití 100 kilometrů, za příplatek 39 tisíc korun nabídne větší kapacitu článků s dojezdem až 160 km. My jsme testovali standardní verzi, se kterou se nám v eko režimu opravdu podařilo přiblížit ke 100 kilometrům. Častější využívání dynamiky nebo rychlé přesuny (rychlost je omezena na 129 km/h) nicméně znamenají rapidní pokles dojezdu. Lze se pak spolehnout jen zhruba na 70 kilometrů. Tím pádem je používání BMW omezeno v podstatě jen na město a okolí. Na delší výlety dojezd nestačí, což je škoda.

Nečeká se zas tak dlouho

K testovanému kousku jsme dostali pouze standardně dodávaný kabel pro dobíjení z domácí zásuvky, BMW lze ale po dokoupení dalšího kabelu připojit i k veřejným rychlonabíjecím stanicím se standardem Mennekes. Skútr po zapojení do běžné zásuvky na 220 V nabijete zhruba za čtyři a půl hodiny, což je oproti elektromobilům, které na to potřebují mnohdy celou noc, docela přijatelný čas. Na 80 procent se pak baterie dobijí za méně než čtyři hodiny. Nabíjecí kabel se jednoduše připojuje do konektoru v levé přihrádce pod řídítky skútru. Problém je, kam s ním. Pod sedlem najdete zavazadlový prostor, který pojme jednu helmu. Sem lze kabel složit, ale kvůli své tloušťce a trafu s diodami zabere poměrně dost místa. Tím se užitná hodnota skútru snižuje. Lepší je nechat ho doma a spoléhat na dojezd. Neergonomické je také otvírání kufru, který je potřeba pokaždé odemk­nout zámkem na levém boku motorky.

BMW C evolution má pěkný design, nabízí pohodlné rozměrné sedlo (i pro dva) a komfortní podvozek. Díky nízkému těžišti je skútr obratný. Škoda že jej omezuje dojezd, na delší cesty by mohl pohodlně vyjet třeba i díky příplatkovému vyhřívání rukojetí nebo značkovým kufrům. Za cenu 367 500 korun jde tak hlavně o krásnou technologickou hračku pro zaryté nadšence.

jarvis_5b2797e6498e9bae890616da.jpeg
Po zapojení do běžné zásuvky na 220 V nabijete stroj zhruba za čtyři a půl hodiny, což je oproti elektromobilům, které na to potřebují mnohdy celou noc, docela přijatelný čas.
Foto: Jan Markovič
jarvis_5b2797e6498e9bae890616de.jpeg
Skútr má několik jízdních režimů. Road a Dynamic pro běžné cestování, Eco Pro, když chcete jezdit s co nejnižší spotřebou, a Sail, který nezapojuje rekuperaci elektrické energie.
Foto: Jan Markovič