Elektrických skútrů je na českém trhu hned několik, povětšinou jde ale o modely, které se velikostí i tvarem podobají spíše malým benzinovým skútrům s nízkým výkonem. BMW šlo naopak cestou velikosti a síly. Stroj vycházející z cestovního BMW C 650 Sport vyrábí už od roku 2014, teprve pro letošní sezonu se ale začal prodávat také na českém trhu, a to beze změn. Novinka tedy tak úplně novinkou není.

I přesto stojí za pozornost. Motor nabízí výkon 48 koní a točivý moment 72 Nm. Na rozdíl od běžných spalovacích pohonných jednotek ale maximální síla nastupuje prakticky okamžitě od startu, takže stroj předvádí opravdu výraznou dynamiku. Údaj o zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy odpovídá výkonnějšímu autu střední třídy, mnohem zajímavější je ale akcelerace z nuly na 50 km/h, kterou využijete při cestování po městě. Od otočení plynem to k padesátce trvá jen 2,8 sekundy. To způsobuje euforii pokaždé, když se jezdec postaví na semafory vedle běžných aut, ale i skútrů, zabere za plyn a rychlostí 50 km/h jede už v momentě, kdy se ostatní sotva dávají do pohybu. Radost z dynamické jízdy podporuje ještě chybějící zvuk a vibrace. Akceleraci doprovází jen hvízdot elektromotoru a svist větru kolem helmy. Ten je ale i tak v městském prostředí minimální, protože větrný štít přes svou nízkou hranu snadno kryje i vyššího jezdce.

Jaký režim zvolit?

Během jízd lze tlačítkem volit z několika režimů. Nabízí se módy Road a Dynamic pro běžné cestování, Eco Pro, když chcete jezdit s co nejnižší spotřebou, a Sail, který nezapojuje rekuperaci elektrické energie. Právě dva poslední zmiňované jsme během testu používali nejčastěji. V ekologickém režimu totiž motocykl nezabírá tak ostře, a proto je snadno pod kontrolou. Pokud jezdec pustí plyn, zač­ne stroj docela silně brzdit. To proto, že se snaží elektrickou energii rekuperovat částečně zpět a tím prodloužit dojezd. Pokud si na takový zvláštní styl jízdy zvyknete, můžete dojezd na jedno nabití o pár kilometrů prodloužit. Šikovnější řidiči si mohou se skútrem "hrát" tak, že včasným uvolněním plynu dojedou k semaforům a úplně zastaví, aniž by použili brzdy. Naopak režim Sail přibližuje zážitek z C evolution asi nejvíce běžnému skútru. Pokud uvolníte plyn, motorka dál "plachtí" a energii tentokrát nerekuperuje.

BMW C evolution

Výkon: 35 kW / 48 k
Toč. moment: 72 Nm
Zrychlení 0–50 km/h: 2,8 s
Max. rychlost: 129 km/h
Dojezd: 100 km (160 km za příplatek)
Doba nabíjení: 4,5 h
Hmotnost: 275 kg
Cena: 367 500 Kč

Jedním z úskalí elektrických vozidel je jejich vysoká hmotnost. Sice nemají na palubě těžký spalovací motor nebo převodové soukolí, ale baterie jsou velmi těžké. BMW C evolution váží 275 kg, což není na skútr právě málo, hmotnost odpovídá největším cestovním modelům. Výhodou ale je, že jsou články umístěné ve spodní části šasi, čímž má stroj nízké těžiště. Manipulaci se strojem usnadňuje tlačítko R, které spouští zpátečku. To je u skútrů rarita. V provozu působí BMW mrštně − využívá hmotnost ve svůj prospěch, kdy jde velmi snadno do náklonu a je stabilní. Nerozhodí ho ani rychlejší změny směru jízdy. Roli hrají i dostatečně velká, 15" kola.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • BMW přeneslo své znalosti z výroby elektroaut také na dvě kola.
  • Po několika letech čekání se skútr do zásuvky C evolution objevuje také na českém trhu.
  • Otestovali jsme ho v náročném pražském provozu. Jak jezdí?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.