Pro uživatele je důležitý související servis

Tomáš ChmelíkTomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie, ČEZ

Věříme, že dřív nebo později bude Česko následovat trendy, které zřetelně vidíme na západ od našich hranic. I u nás vše směřuje k nastartování trhu a výsledkem by měl být nárůst počtu elektrických vozidel v řádech tisíců. Z našich analýz vyplývá, že trh zač­ne být ekonomicky zajímavý v momentu, kdy se v ulicích budou pohybovat desetitisíce vozidel. K tomu by mohlo dojít mezi roky 2020−2025. Obecně platí, že elektromobilita je dlouhodobější téma a ani snížení cen vozů nebude znamenat tak dynamický rozvoj odvětví, jakého jsme byli svědky například u mobilních telefonů. Pomoci může třeba i snaha urychlit obnovu vozového parku, který je u nás nadprůměrně zastaralý a který může pomocí různých podpůrných opatření podpořit právě i příchod alternativních pohonů včetně elektromobility.

Nástup elektromobility ale vyžaduje, aby pro ni byla vytvořena nezbytná infrastruktura, na kterou se i nadále chceme soustředit. Právě vykračujeme k výstavbě druhé stovky veřejných dobíjecích stanic, mimo jiné i s podporou evropských fondů, která je směřována na budování stanic podél hlavních silničních tahů. Páteřní síť, která by měla pokrývat právě tyto hlavní tahy, bude jedním z hlavních stimulů pro rozvoj elektro­mobility u nás. Zcela jistě poroste poptávka primárně po rychlodobíjení. Z pohledu zákazníka bude klíčová časová úspora, kdy veřejné dobíjení nabídne dobití za takový čas, který bude v podmínkách domácností nedosažitelný.

Elektromobilita se ovšem bude posouvat nepřetržitě dál a k dobíjení vozidel bude ve stále větších objemech docházet v domácnostech a ve firmách. To může vyvolat poměrně velkou poptávku po specifických řešeních v oblasti dobíjení neveřejného typu, což je z pohledu energetiky další příležitostí, kterou lze samozřejmě kombinovat i s dodávkou elektřiny. Od toho se pak mohou odvíjet další úvahy a aktivity − například to, jak síť veřejných stanic zpřístupnit uživatelům, případně jaké doplňkové služby nabídnout. Tady budeme jistě svědky potkávání trendů, které nejsou typické jen pro energetiku, ale pro celý průmysl − dostáváme se od prosté dodávky komodit k nabídce služeb nebo složitějších produktů. V oblasti elektromobility je to nejen o prostém pořízení auta, ale jde například o související servis, od financování přes pojištění až po doplňkové služby, jako je právě zajištění dobíjení jak doma nebo ve firmě, tak i na veřejnosti. Zákazníci od nás budou očekávat komplexní řešení jejich potřeb.

Česko se snaží smazat náskok Západu

Ivo HykyšIvo Hykyš, head of e-charging a e-mobility, Siemens ČR

Elektromobilita se rozvíjí jak ve světě, tak v Česku. Ovšem je třeba dodat, že různým tempem. Oproti ostatním západním státům nejsme průkopníky. Rozdělme si ale elektromobilitu do dvou hlavních částí: na nabíjecí infrastrukturu a auta jako taková.

V okolních zemích, kde byla zavedena dotace spojená jak s budováním nabíjecí infrastruktury, tak pořízením elektrického auta, je elektromobilita samozřejmě rozvinutější. I to se však liší stát od státu.

Například v Norsku je díky velkým subvencím elektromobilita zcela dominantním pohonem. Bohužel však tamní nabíjecí infrastruktura nebyla budována v souladu s rychle rostoucím počtem těchto vozů, a proto již nyní nestačí. Naopak v Německu, kde je počet nabíjecích míst a elektrovozů vysoký, jde kvůli poměru k tamnímu automobilovému trhu stále o jednotky procent.

Proč toto srovnání se západním světem? Z důvodu vytvoření představy o tom, jaký je rozvoj elektromobility v Česku. Bohužel, dotace na pořízení elektromobilů přicházejí až nyní, stejně jako dotace na výstavbu nabíjecích stanic. Česko se ale snaží tuto pomyslnou ztrátu dohnat. Akční plán čisté mobility je na stole a vše se následně uděje ve velmi krátkém čase − řekněme do dvou tří let. Na trhu se během posledních pár měsíců objevilo mnoho firem vyrábějících nabíjecí wallboxy pro střídavý proud. Ruku v ruce s tím ohlašuje jeden výrobce automobilů za druhým, že do svého výrobního programu zařazuje elektromobily.

A co na to česká veřejnost? Podle meziročního růstu prodeje elektromobilů, objednávek a zájemců, kteří o těchto vozech uvažují či si je již objednali, je vidět, že tento segment narůstá o dvouciferné hodnoty. Vždyť už teď jsme svědky toho, že se již objevují velké společnosti, banky a instituce, které zařazují elektromobily do svých flotil. Hlavní město uvažuje o sdílení elektroaut nebo o elektrobusu jako způsobu dopravy mezi hlavním nádražím a letištěm a další města následují.

Elektromobilita v Česku je momentálně na velkém vzestupu a velmi zajímavé bude, jak zapadne do celkového energetického mixu naší republiky, protože pohánět elektromobily elektřinou z uhelných elektráren opravdu nemá smysl.

Vývoj závisí na spolehlivé síti nabíjecích stanic

Miroslav KuželkaMiroslav Kuželka, e-mobility product and marketing director, ABB

Počet zaregistrovaných elektrických vozidel v České republice v loňském roce významně stoupl a roste i tržní podíl elektrických vozidel na celém automobilovém trhu. Doposud byl růst jen pomalý, dá se ale očekávat vyšší tempo i díky tomu, že Škoda a další výrobci v následujících letech uvedou mnoho zajímavých modelů aut. Zásadním faktorem budoucího vývoje v této oblasti je a bude nepochybně výstavba spolehlivé sítě rychlonabíjecích stanic.

Ty v České republice v současné době staví nejenom ČEZ a E.ON, ale například i maloobchodní řetězec Lidl. To posune milník elektromobility v ČR. Všichni jmenovaní svým aktivním vstupem do elektromobilního byznysu významně ovlivní rozvoj čisté mobility u nás.

Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se tak v Česku rychle rozrůstá. Navíc naše firma aktuálně představila rychlonabíječku s příkonem 350 kW. Dobití elektromobilu na 200 km jízdy zvládne za osm minut, což je v současnosti nejrychlejší možnost dobití na světě.

Česko může v budoucnosti pokrýt až na osm stovek rychlonabíjecích stanic na elektromobily. Přesnou dynamiku rozvoje e-mobility dnes sice nikdo neumí určit, rozrůstání její infrastruktury však bude záviset také na rychlosti získávání stavebních povolení pro jednotlivé nabíjecí lokality a plánování páteřní sítě, zmiňovaných 800 napájecích stanic pro elektromobily v České republice je však reálné číslo a může postupně dále narůstat.

V Evropě se odhaduje v roce 2018 celkový počet asi na deset tisíc stanic, s dalším strmým nástupem se počítá kolem roku 2020.

Do center měst ale patří spíše elektrobusy. Osobní elektromobilita řeší ekologii, ale neřeší problém velkého počtu vozidel ve městech. To je důvod, proč vidím vyšší společenský přínos právě v oblasti kvalitní bezemisní MHD, tedy v městských elektrobusech.

Z podstaty věci je elektro hromadná doprava zásadní a zároveň kritická infrastruktura, která s sebou nese jistý společenský závazek.

Budoucnost má jméno elektro­mobilita

Martin ŘezáčMartin Řezáč, ředitel úseku strategie, ČEZ ESCO

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Vozy na elektrický pohon jsou ve společnosti vnímány různě.
  • Jedni jsou z nich nadšeni, druzí se k nim staví odmítavě a jejich pohodlné užívání vidí v nedohlednu.
  • Jak si vlastně stojí Česko - opravdu zatím jde o vzdálenou budoucnost?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.