Stačil pohled na displej vyzvánějícího mobilního telefonu a Pavlína věděla, že ji druhý den čeká dlouhá cesta. Zákazník z německého Stuttgartu ji zahrnul dlouhým monologem, ze kterého bylo zřejmé, že její společností dodaný informační systém kolabuje a je třeba urychlený zásah. Obvolala své kolegy, kterým sama pro sebe říká jednotka rychlého nasazení, ráno v pražské firemní garáži vypojila auto z nabíječky, nabrala je na palubu a vydali se do Stuttgartu. Když v ranním mlžném oparu míjela na dálnici čerpací stanice, úsměvem jí zacukaly koutky. Ještě před lety by s elektromobilem dojela možná do Plzně a zpět, dnes zvládne 483 kilometrů k zákazníkovi na jedno nabití…

Ano, jde o pohled do budoucnosti, ale ne do tak vzdálené, jak si možná myslíte. Už v roce 2020 mají být v Česku dostupná elektroauta nové generace, která budou mít dojezd až 500 kilometrů, poskytovat srovnatelný komfort pro cestující jako konvenční vozy a budou stát pouze o něco málo víc než jejich benzinové verze. Plán rozšířit svou nabídku elektrovozů nedávno potvrdil i největší český výrobce aut Škoda Auto.

Má ale smysl pořizovat elektromobily do firemních fleetů už dnes? Oslovení experti se shodují, že teď je ideální doba na vyzkoušení výhod, které mohou elektroauta podnikům přinést. Elektropohon zatím celkově zpravidla neznamená nižší náklady, výhod a úlev ale přibývá.

Na které parametry při výběru hledět?

"Za elektromobily se například v Česku neplatí silniční daň, v Praze mají výrazně levnější parkování a pravidelně jsou také vypisovány státní dotace na pořízení elektromobilů či nabíječek do firem," popisuje Jan Horčík, šéfredaktor webu Hybrid.cz, který se věnuje trendům v oblasti alternativní dopravy. V budoucnu se čeští elektromobilisté snad dočkají i dalších výhod − v Norsku například mohou jezdit ve vyhrazených pruzích pro městskou hromadnou dopravu či zdarma používat dálniční síť. V České republice však budou tyto úlevy možné až ve chvíli, kdy půjde elektromobily v provozu snadno identifikovat. Uvažuje se například o speciální registrační značce.

V současnosti má smysl pořídit elektroauto do firmy ve chvíli, kdy ho budete využívat v podstatě permanentně a plánujete s ním denně jezdit kratší úseky v jednotkách až desítkách kilometrů. Při volbě samotného modelu je pak třeba všímat si klíčových technických parametrů: kapacity baterie, výkonu palubní nabíječky či standardu rychlonabíjení − nyní je nejčastější Type 2/CCS Combo EU. Zásadní je udávaný dojezd vozu. Ten by měl být podle expertů uváděný novým standardem WLTP, který zahrnuje i měření za provozu, a ne zastaralým NEDC.

Důležité je také zhodnocení toho, jaké doplňkové služby automobilky pro své vozy poskytují. "Jde například o odtah v případě vybití na cestě či dostatečnou síť servisů, které umí vůz opravit," upozorňuje Horčík.

Kdo jednou ochutná, nechce jinak

Tuzemským průkopníkem v oblasti firemní elektromobility je Moneta Money Bank, která loni v létě zahájila proces postupné výměny většiny podnikových aut se spalovacím motorem za elektromobily. Nyní provozuje více než dvacet vozidel Volkswagen e-Golf, z nichž zhruba dvě třetiny slouží jako sdílená auta pro služební cesty a jedna třetina je vyhrazena manažerům. V plánu má společnost provozovat flotilu 150 vozů e-Golf.

Při zavádění těchto aut do firmy získala Moneta řadu zkušeností. "Podle našich poznatků opadnou počáteční obavy řidičů po prvních ujetých kilometrech, lidé si chválí agilitu elektromobilu a tichý chod. Odezva je natolik pozitivní, že po první jízdě již uživatelé nechtějí standardní benzinové nebo naftové auto pro služební cesty do 200 kilometrů," popisuje manažer Monety Petr Klička.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Elektrovůz ve firmě už nemusí být jen záležitostí fanoušků alternativních pohonů.
  • V roce 2020 mají být v Česku dostupná elektroauta nové generace, která budou mít dojezd až 500 kilometrů.
  • Jaké mají zkušenosti tuzemské firmy, které už takovou flotilu začaly provozovat?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.