Podle Murphyho zákonů se kontrolka docházejícího paliva v autě rozsvítí vždy, když nejvíce spěcháte. S běžným autem nejde většinou o žádné drama − v nádrži je ještě rezerva na ujetí několika desítek kilometrů a během nich na nějakou čerpací stanici narazíte. V Česku, díky jejich hustotě, pravděpodobně i na svůj oblíbený řetězec. Samotné tankování pak trvá pár minut a můžete vyrazit vstříc dalším stovkám kilometrů.

Co když je ale vůz poháněn elektromotorem? Žádný problém, zdálo by se. Najdeme nejbližší nabíjecí stanici. Webů a aplikací nabízejících vyhledání blízké stanice existuje dokonce několik, stačí tedy přijet, připojit kabel a energie už plní baterie na další stovky, ehm, no, zatím vlastně spíš desítky kilometrů. A ještě u toho stihneme oběd. Ale i to se může někdy hodit.

Jenže ouha. Nejbližší dobíjecí stanice sice obsahuje třeba i několik zásuvek či kabelů, ale žádný není ten správný (další z Murphyho zákonů?). Po chvíli zkoumání nakonec zjistíme, že s využitím některé z redukcí či kabelů, kterými výrobce vozidlo vybavil či doporučil dovybavit, se k jedné ze zásuvek připojíme. Ovšem nabíjení nebude trvat očekávané desítky minut, ale hodiny. Jak to? Protože nejde o rychlonabíječku, ale o běžnou zásuvku.

800

rychlodobíjecích stanic je podle Miroslava Kuželky z ABB dostatečným a komfortním základem páteřní sítě pro Českou republiku.

Zkušení elektromobilisté se při čtení těchto řádků už určitě ošívají. To není možné, každý, kdo jezdí s elektromobilem, přece ví, že existuje několik standardů dobíjení, jakou zásuvku či kabel jeho automobil vyžaduje, a podle toho hledá dobíjecí stanici. Ale o to právě jde. Pokud nepočítáme městské či příměstské popojíždění, na které tak nějak vystačí jedno nabití baterie většiny současných elektromobilů, delší cestování s nimi je zatím opravdu jen pro nadšence. A malé elektrotechnické desatero, které je nutné zvládnout k úspěšnému dobíjení, situaci určitě nepomáhá.

Střídavý, střídavý, zkrátka elektrický…

Existují dva hlavní způsoby dobíjení − střídavým proudem do výkonu 22 kW a stejnosměrným proudem s výkonem vyšším. Nabíječky na střídavý proud ve skutečnosti nejsou nabíječkami, ale v podstatě běžnými zásuvkami (někdy s více či méně "krásným" rozhraním v podobě různých wallboxů). K nabíjení se využívá zabudovaná nabíječka v autě. Je proto dobré vědět, jaký má výkon, protože od toho se odvíjí rychlost dobíjení. Existují sice auta, která dokážou využít celých 22 kW, jež poskytuje třífázová 32A přípojka (například současný Renault Zoe nebo některé starší Tesly bylo možné na přání vybavit takzvaným dual chargerem), ale většina elektromobilů je opatřena nabíječkou podstatně méně výkonnou. Ta navíc může být jednofázová (s maximálním výkonem 3,7 kW, který utáhne klasická zásuvka jako v domácnosti) či třífázová. U ní je potřeba ještě rozlišovat proud 16A (ten dává menší pětikolíková zásuvka, například pro míchačku nebo cirkulárku) či 32A (větší "pětikolík").

Další neznámou v rovnici pro rychlost nabíjení, kterou musí elektromobilista znát, je ale kapacita baterie, potažmo spotřeba energie jeho vozu. Například aktuální VW e-Golf je vybaven baterií s kapacitou 38,5 kWh. Nabíječka tohoto vozu má výkon 7,2 kW, jednoduchým dělením tedy dostaneme teoretickou dobu nabíjení z nuly na maximum zhruba 5,5 hodiny. V nezávislém testu serveru Hybrid.cz tento vůz dosahoval spotřeby okolo 14 kWh / 100 km, energii na ujetí stovky kilometrů tedy palubní nabíječka doplní zhruba za hodinu.

Skutečná (rychlo)nabíječka elektromobilu poskytuje stejnosměrný proud, který putuje přímo do baterie. V současné době se v Evropě používají nabíječky CHAdeMO a CCS, většinou s výkonem alespoň okolo 50 kW, výjimečně i nižším. Jde o standardy, které umožňují propojit palubní systém správy baterie s počítačem rychlonabíjecí stanice a řídit tak proces nabíjení podle aktuálního stavu článků (stav nabití, napětí, teplota). Nabíjecí napětí stanice přizpůsobí konkrétnímu vozu (pohybuje se ve stovkách voltů), proud aktuálnímu stavu akumulátoru.

Samostatnou kapitolou jsou nabíječky Supercharger pro vozy Tesla s výkonem až 135 kW. V Česku jsou zatím v provozu tři − v Praze, Olomouci a na D1 u Humpolce, v plánech firmy jsou ale i další stanice.

Zástrčky a zásuvky

Kromě toho, zda jde o stejnosměrnou, či střídavou nabíjecí stanici (přípojné místo), musí elektromobilista také vědět, jakou zásuvkou je vybaven jeho vůz. Tedy pokud chce nabíjet rychleji než z jednofázové 16A (klasické) zásuvky.

Standardů je opět několik. Pro připojení ke stejnosměrné nabíječce existují v Evropě dva typy konektorů − CHAdeMO a Combo 2 pro standard CCS. Do zásuvek těchto typů se přímo připojuje kabel stejnosměrné dobíječky příslušného standardu. "Pokud použijeme přirovnání k běžné čerpací stanici, může majitel auta vybrat pro tankování naftu, nebo benzin. Tady jsou rovněž dvě "pistole" − CHAdeMO a Combo. Obě jsou navíc nezaměnitelné," přibližuje jednoduchost rychlodobíjení Miroslav Kuželka, ředitel produktu a marketingu e-mobility firmy ABB.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Nabíjení elektromobilů komplikuje možnost využití stejnosměrného či střídavého proudu a existence několika různých nabíjecích standardů, které v nedávné historii vznikaly v různých částech světa trochu živelně.
  • V poslední době se však alespoň v Evropě začíná vyjasňovat a vize jednotné přípojky se přibližuje.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.