Mohlo by se zdát, že je elektromobil výdobytkem posledních let. Ve skutečnosti jde ale o mnohem starší technologii, než jsou automobily se spalovacím motorem. První vůz na elektrický pohon sestrojil profesor Sibrandus Stratingh v Nizozemsku už v roce 1835, tedy téměř 50 let předtím, než na cesty vyjel první automobil. Krátce před koncem 19. století se stal elektromobil nejrychlejším vozem světa, když stroj nazvaný La Jamais Contente (francouzsky "Věčně nespokojená") uháněl rychlostí 100 km/h. V té době jezdil s elektromobilem v Českých zemích slavný vynálezce František Křižík.

Elektromobily se ale nakonec ve 20. století nikdy výrazněji neujaly. Brzdil je klasický problém s nutností najít správný poměr mezi hmotností (baterie jsou velmi těžké) a dojezdem na jedno nabití. S vývojem moderních baterií se ale zdá, že by se tato ba­riéra mohla konečně začít bořit.

Aktuálně si je možné na českém trhu vybrat elektroauta asi deseti značek. Luxusní automobily značky Tesla už dnes slibují ve svých top variantách dojezd 500 kilometrů, ale vyjdou na miliony. Mezi auta do zásuvky letos vstoupila také tradiční britská automobilka Jaguar, která už i v Česku nabízí elektrický crossover (auto na pomezí SUV a hatch­backu) I-Pace. Auto slibuje dojezd na jedno nabití až 480 kilometrů, vyjde ale na více než dva miliony korun. Takové vozy jsou určeny především pro bohaté nadšence do moderních technologií.

Už i běžný spotřebitel má ale možnost pořídit si elektrické auto s rozumným dojezdem. BMW i3, Volkswagen e-Golf nebo na českém trhu nový Renault Zoe dokážou shodně ujet na plné baterie až 300 kilometrů, přitom se jejich cena pohybuje okolo jednoho milionu korun. Jen kousek za nimi jsou také asijské modely, Hyundai Ioniq EV (280 km) a Nissan Leaf (270 km).

"Elektromobil je vhodný pro každého, kdo se ho nebojí. Díky nejnovějším elektromobilům s dojezdem nad 200 kilometrů a stále se rozrůstající síti nabíječek, která je už i v Česku slušná (natož v zahraničí), už neplatí, že elektromobily jsou vhodné jen do města. Ba naopak, skoro bych se odvážil tvrdit, že elektromobil je vhodný i jako vozidlo pro život na vesnici, který vyžaduje neustálé pendlování 10 kilometrů sem, 20 kilometrů tam," říká Jan Horčík, šéfredaktor serveru Hybrid.cz, který se zabývá vozidly s alternativním pohonem.

Jak vybrat ten správný?

Kromě výše zmíněných vozů, které se svým dojezdem už podobají autům s běžným spalovacím motorem, jsou v Česku k dostání i auta vyloženě určená pro městský provoz. Jde například o další letošní novinku francouzské automobilky Renault, model Twizy. Ten na jedno nabití ujede za ideálních podmínek pouhých 100 kilometrů, což je na delší cestování málo, na pohyb po metropoli by ale měl takový dojezd stačit. Auto ho navíc vynahrazuje relativně nízkou cenou. V základní verzi vyjde na 319 900 korun.

"Předně je potřeba přesně vědět, jaký elektromobil kupujete a zda vyhovuje vašim požadavkům po všech stránkách. Výběr je, ve srovnání s běžnými vozy, pořád ještě relativně malý, a tak není od věci si každé auto osobně vyzkoušet," radí Horčík s tím, že je důležité dát si pozor i na standard nabíjení. (Nabíječkám pro elektrická auta se věnujeme v samostatném článku Připojit a nabít? Není proud jako proud).

Související
15. 1. 2019

Připojit a nabít? Není proud jako proud

Nabíjení elektromobilů komplikuje možnost využití stejnosměrného či střídavého proudu a existence několika různých nabíjecích standardů, které v...

"Jsou dva. Nejčastěji se využívá systém CHAdeMO − ten mají japonská auta. Systém CCS je určen pro evropská. Rychlonabíječky ale dnes většinou nabízejí oba konektory. Je ovšem důležité vědět, že třeba vozy Tesla u nich bez redukce stejně nenabijete. Dále je potřeba si zjistit, jaký výkon má palubní nabíječka − dnešní nové elektromobily by už měly nabízet minimálně 7 kW. Palubní nabíječka vám urychlí nabíjení doma z běžné zásuvky a z obvyklých nabíjecích stojanů," vypočítává Horčík.

Před koupí elektromobilu je podle něj také vhodné zeptat se na záruku na baterii i auto jako celek. Přeptejte se i na cenu a četnost servisních prohlídek, které bývají obvykle výrazně levnější než u aut se spalovacím motorem. Ověřte si také, zda má elektromobil aktivní tepelný management baterie a tepelné čerpadlo. Modely bez těchto prvků mohou v zimě nebo naopak ve velkém horku nepříjemně překvapit snížením reálného dojezdu.

Nabíjíme doma

Elektromobily se dají samozřejmě nabíjet z běžných zásuvek, které máte doma, třeba v garáži. Je ale dobré počítat s tím, že u modelů s velkým dojezdem může doba dobití snadno překročit u zásuvky na 220 V i 10 až 14 hodin. Je potřeba mít také samostatný jistič, aby nabíjející se elektromobil "nevyhodil" celou domovní síť. Při použití vhodného kabelu lze pak elektrické auto dobíjet také z třífázové zásuvky 400 V, přes kterou v domácnosti připojujete například míchačku, cirkulárku nebo další náročnější pracovní nástroje. Možností je také nechat si přímo od výrobce auta postavit do garáže malou nabíjecí stanici, která vyjde na několik desítek tisíc korun. Ta nabíjení urychlí a pomůže i s optimalizací čerpání elektrické energie například kvůli výhodnějšímu tarifu od dodavatele elektřiny v určité časy.

"Nejpříjemnějším překvapením po pořízení elektromobilu pro mě bylo, že každé ráno mám plně nabité auto. Je to, jako když vám do rána někdo naplní nádrž vašeho 'spalováku' (takto řada elektromobilistů nazývá auta se spalovacími motory, pozn. red.) až po okraj benzinem a vy nemusíte ztrácet čas na benzince, to je prostě úžasné," pochvaluje si Mirek Matyáš, který od loňska jezdí s Volkswagenem e-up!.

jarvis_5b276964498e9bae86df833b.jpeg
Britská automobilka Jaguar se rozhodla postavit Tesle. Se svým elektrickým crossoverem I-Pace míří na bohaté nadšence do moderních technologií.
Foto: Jaguar

Najel s ním už 40 tisíc kilometrů. Předtím vlastnil větší e-Golf a také starý elektromobil, který vznikl úpravou z Volkswagenu Golf jménem Citystromer. Auto do zásuvky používá k cestám za zákazníky a jezdí s ním podle svých slov po celé České republice. Jednou za tři měsíce se vydá i do blízkého zahraničí, třeba na Slovensko, do Maďarska nebo Polska.

Pro elektromobil se rozhodl po dvou měsících provozu půjčeného vozu, když zjistil, že s ním zvládne stejný objem práce jako s autem na LPG. Měsíčně najede za svými zákazníky tři až pět tisíc kilometrů.

"Velmi zajímavé pro mě bylo, když jsem si udělal podrobný rozbor cest a nabíjení za vybraný měsíc z loňského roku a do sesbíraných údajů vložil projekci provozu elektromobilu se 40kWh baterií. Zjistil jsem, že prakticky nebudu potřebovat veřejné nabíjecí stanice ani síť rychlonabíječek. Vše nabiji doma z vlastní fotovoltaiky," odkrývá další možnost Matyáš. Řada majitelů elektromobilů si totiž pořizuje fotovoltaické články, které pak z provozu elektrického auta dělají téměř bezplatnou záležitost. Toho už si stačila všimnout také jeho dcera: "Raději si půjčuje elektromobil než jiná auta, co máme k dispozici. Nemusí u něj totiž platit za benzin," směje se fanoušek elektromobility.

Nabíjíme na cestách

Dobíjení elektromobilu z domácí sítě je pohodlné. Ne každý má ale k dispozici garáž nebo se nechce s autem pohybovat jen v okolí svého domu. Proto je vhodné si před nákupem elektrického auta prohlédnout i síť dostupných nabíjecích stanic. V Česku jich je už přes 50 a další velice rychle přibývají. Na internetu je pak několik map, díky kterým lze zjistit i počet zásuvek u jednotlivých stanic a také jaký formát nabíjení podporují, popřípadě jejich výkon. Za pozornost stojí český projekt EVMapa.cz, při cestování za hranice zase přijdou vhod mezinárodní mapy Openchargemap.org nebo Plugshare.com. U většiny nabíjecích stanic je ale potřeba mít předplacenou kartu.

"Veřejné nabíječky jsou provozovány v několika různých módech. Nejvíc jich mají energetické společnosti. U nich to funguje tak, že zaplatíte roční paušál, dostanete kartu, přes ni se ke stanici přihlásíte a můžete nabíjet, jak dlouho chcete," vysvětluje Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz.

"Bohužel, navzdory letitým slibům zatím čipy mezi jednotlivými provozovateli nejsou přenosné, nefunguje mezi nimi 'roaming', takže je potřeba mít pro každého poskytovatele zvláštní čip," dodává.

Stanice ale provozují i soukromníci, kteří mohou volit další typy zpoplatnění. "Například v síti EVMapa.cz, do které se může zapojit třeba i ten, kdo jen vyndá před dům zásuvku nebo nabíjecí stojan, funguje jednoduché placení kreditní kartou," doplňuje Horčík.

Pozor ale na to, aby stanice byla volná. Velkým zklamáním a problémem pro majitele elektromobilu je to, když dorazí k veřejné nabíjecí stanici, ale na místě už stojí jiný elektromobilista. Rezervace míst ale zatím nefunguje a není zřejmé, jestli někdy fungovat bude. I tak si lze u některých operátorů sítí dobíjecích stanic on-line zkontrolovat, jak jsou nabíječky obsazeny. Nicméně zatím nejsou elektromobily v Česku natolik rozšířené, aby se u nabíječek tvořila fronta. To už spíš může nabití překážet jiný bezohledný motorista, který své auto se spalovacím motorem samozřejmě nenabíjí, ale využil jen volného místa k parkování. Podle elektromobilistů se to občas stává.

Díky nejnovějším elektromobilům s dojezdem nad 200 km už neplatí, že jsou vhodné jen do města.

Elektromobil jako ojetina

Při hledání vhodného elektromobilu lze narazit také na ojeté vozy. Těch se podle odborníků není třeba bát. Kvalitní baterie by měly přijít zhruba o jedno procento své kapacity po roce běžného používání. Pětiletá ojetina, která na jedno nabití ujela 200 kilometrů, tedy stále dojede slušných 190 km.

"Elektromobily se jako ojetiny prodávají a pro běžného spotřebitele dnes možná představují jednu z nejsmysluplnějších voleb. Nejstarší elektromobily z let 2009−2010 se dnes dají sehnat už od 250 tisíc korun. A to jak na českém bazarovém trhu, tak zejména v zahraničí, kde už je nabídka velmi bohatá. Před koupí je dobré speciální aplikací v mobilu ověřit skutečný stav baterie takového vozu," radí Jan Horčík.

Ke koupi elektroojetiny může lákat i fakt, že zatímco u běžného vozu je nutné řešit celou řadu závad, mnoho z nich u auta do zásuvky odpadá. "V elektromobilu je řádově méně věcí, které se mohou pokazit. Nemá spalovací motor s tisícem součástek, palivovou a vstřikovací soustavu, převodovku, výfukové ústrojí, filtry, katalyzátor a spoustu dalších maličkostí. Brzdové destičky se opotřebují daleko méně díky rekuperaci (brzdění elektromotorem, které vrací elektřinu zpět do baterie, pozn. red.). Také odpadají výměny olejů, svíček nebo filtrů. Zůstávají spíš základní provozní věci, jako je doplnění chladicí a brzdové kapaliny a také kapaliny do ostřikovačů nebo do klimatizace. Mění se samozřejmě pneumatiky," vypočítává šéfredaktor serveru Hybrid.cz.

jarvis_5b276964498e9bae86df833f.jpeg
Při delších cestách se může stát, že v době, kdy majitel elektromobilu dorazí k veřejné nabíjecí stanici, už na místě stojí jiný motorista. Rezervace míst ale zatím nefunguje a není zřejmé,...
Foto: Shutterstock

Mezi ojetými elektromobily lze najít i řadu zajímavých vozů. Nejde jen o specifické modely, jako je Nissan Leaf nebo starší trojice městských aut Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV a Citroën C-Zero − auta byla technicky stejná, pouze se prodávala s lehce upraveným designem a pod třemi značkami. Mezi elektromobily narazíte i na zajímavé kousky, které vznikly pouze v omezené sérii nebo až následnou dostavbou elektrického hnacího soustrojí. Někdy jde dokonce o české domácí úpravy, které vznikly pouze svépomocí. Obvykle si je ale jejich majitelé hýčkají.

Zkušenosti se stavbou elektromobilů má i Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky, jejíž kořeny sahají až do roku 1978, kdy vznikla jako spolek. "První elektromobily jsme si přestavěli sami. Postavili jsme například elektrický Trabant nebo NSU. Dokonce se nám podařilo obě auta homologovat pro ježdění v běžném provozu. Pak jsme také stavěli závodní elektrické vozy, se kterými jsem se účastnil i soutěží na západ od našich hranic. Tehdy jsem v zahraničí působil jako takový exot z Východu," vzpomíná Vegr.

Dlouholetý propagátor elektromobility je navíc držitelem českého rekordu v nejdelší trase ujeté na jedno nabití. Se svým 20 let starým Peugeotem 106 ujel celkem 502 kilometrů. Tím překonal i dva své předchozí rekordy. "Vyrobili jich tehdy jen 10 tisíc kusů, já jsem jich postupně do Česka dovezl padesát," říká Vegr, který má v plánu rekord znovu překonat. Takovými akcemi chce právě propagovat elektromobilitu a ukázat veřejnosti, že auta do zásuvky lze používat bez větších problémů ke každodennímu ježdění.

Ty, kteří uvažují o nákupu elektromobilu, pak zve na akci své asociace, která proběhne 7. července, tedy den před výročím narození Františka Křižíka, v sídle organizace v Sedlci-Prčicích.

"Na místo se sjede řada majitelů elektromobilů. Bude si tak možné prohlédnout různé modely, vyměnit si zkušenosti s řidiči a třeba i nějaké auto vyzkoušet," láká Vegr.

Členové asociace se sjedou také na Prague Car Festival, který se bude konat 1. a 2. září na výstavišti PVA v pražských Letňanech.

Pro přesun do práce by Čechům stačil elektromobil, pořídit si ho chce více než polovina. Průzkum Volkswagen Financial Services, který se tímto tématem zabýval, naleznete podrobněji zde.