Mohlo by se zdát, že je elektromobil výdobytkem posledních let. Ve skutečnosti jde ale o mnohem starší technologii, než jsou automobily se spalovacím motorem. První vůz na elektrický pohon sestrojil profesor Sibrandus Stratingh v Nizozemsku už v roce 1835, tedy téměř 50 let předtím, než na cesty vyjel první automobil. Krátce před koncem 19. století se stal elektromobil nejrychlejším vozem světa, když stroj nazvaný La Jamais Contente (francouzsky "Věčně nespokojená") uháněl rychlostí 100 km/h. V té době jezdil s elektromobilem v Českých zemích slavný vynálezce František Křižík.

Elektromobily se ale nakonec ve 20. století nikdy výrazněji neujaly. Brzdil je klasický problém s nutností najít správný poměr mezi hmotností (baterie jsou velmi těžké) a dojezdem na jedno nabití. S vývojem moderních baterií se ale zdá, že by se tato ba­riéra mohla konečně začít bořit.

Aktuálně si je možné na českém trhu vybrat elektroauta asi deseti značek. Luxusní automobily značky Tesla už dnes slibují ve svých top variantách dojezd 500 kilometrů, ale vyjdou na miliony. Mezi auta do zásuvky letos vstoupila také tradiční britská automobilka Jaguar, která už i v Česku nabízí elektrický crossover (auto na pomezí SUV a hatch­backu) I-Pace. Auto slibuje dojezd na jedno nabití až 480 kilometrů, vyjde ale na více než dva miliony korun. Takové vozy jsou určeny především pro bohaté nadšence do moderních technologií.

Už i běžný spotřebitel má ale možnost pořídit si elektrické auto s rozumným dojezdem. BMW i3, Volkswagen e-Golf nebo na českém trhu nový Renault Zoe dokážou shodně ujet na plné baterie až 300 kilometrů, přitom se jejich cena pohybuje okolo jednoho milionu korun. Jen kousek za nimi jsou také asijské modely, Hyundai Ioniq EV (280 km) a Nissan Leaf (270 km).

"Elektromobil je vhodný pro každého, kdo se ho nebojí. Díky nejnovějším elektromobilům s dojezdem nad 200 kilometrů a stále se rozrůstající síti nabíječek, která je už i v Česku slušná (natož v zahraničí), už neplatí, že elektromobily jsou vhodné jen do města. Ba naopak, skoro bych se odvážil tvrdit, že elektromobil je vhodný i jako vozidlo pro život na vesnici, který vyžaduje neustálé pendlování 10 kilometrů sem, 20 kilometrů tam," říká Jan Horčík, šéfredaktor serveru Hybrid.cz, který se zabývá vozidly s alternativním pohonem.

Jak vybrat ten správný?

Kromě výše zmíněných vozů, které se svým dojezdem už podobají autům s běžným spalovacím motorem, jsou v Česku k dostání i auta vyloženě určená pro městský provoz. Jde například o další letošní novinku francouzské automobilky Renault, model Twizy. Ten na jedno nabití ujede za ideálních podmínek pouhých 100 kilometrů, což je na delší cestování málo, na pohyb po metropoli by ale měl takový dojezd stačit. Auto ho navíc vynahrazuje relativně nízkou cenou. V základní verzi vyjde na 319 900 korun.

"Předně je potřeba přesně vědět, jaký elektromobil kupujete a zda vyhovuje vašim požadavkům po všech stránkách. Výběr je, ve srovnání s běžnými vozy, pořád ještě relativně malý, a tak není od věci si každé auto osobně vyzkoušet," radí Horčík s tím, že je důležité dát si pozor i na standard nabíjení. (Nabíječkám pro elektrická auta se věnujeme v samostatném článku Připojit a nabít? Není proud jako proud).

Související
19. 6.

Připojit a nabít? Není proud jako proudHN+

HN+ Nabíjení elektromobilů komplikuje možnost využití stejnosměrného či střídavého proudu a existence několika různých nabíjecích standardů, které v...

"Jsou dva. Nejčastěji se využívá systém CHAdeMO − ten mají japonská auta. Systém CCS je určen pro evropská. Rychlonabíječky ale dnes většinou nabízejí oba konektory. Je ovšem důležité vědět, že třeba vozy Tesla u nich bez redukce stejně nenabijete. Dále je potřeba si zjistit, jaký výkon má palubní nabíječka − dnešní nové elektromobily by už měly nabízet minimálně 7 kW. Palubní nabíječka vám urychlí nabíjení doma z běžné zásuvky a z obvyklých nabíjecích stojanů," vypočítává Horčík.

Před koupí elektromobilu je podle něj také vhodné zeptat se na záruku na baterii i auto jako celek. Přeptejte se i na cenu a četnost servisních prohlídek, které bývají obvykle výrazně levnější než u aut se spalovacím motorem. Ověřte si také, zda má elektromobil aktivní tepelný management baterie a tepelné čerpadlo. Modely bez těchto prvků mohou v zimě nebo naopak ve velkém horku nepříjemně překvapit snížením reálného dojezdu.

Nabíjíme doma

Elektromobily se dají samozřejmě nabíjet z běžných zásuvek, které máte doma, třeba v garáži. Je ale dobré počítat s tím, že u modelů s velkým dojezdem může doba dobití snadno překročit u zásuvky na 220 V i 10 až 14 hodin. Je potřeba mít také samostatný jistič, aby nabíjející se elektromobil "nevyhodil" celou domovní síť. Při použití vhodného kabelu lze pak elektrické auto dobíjet také z třífázové zásuvky 400 V, přes kterou v domácnosti připojujete například míchačku, cirkulárku nebo další náročnější pracovní nástroje. Možností je také nechat si přímo od výrobce auta postavit do garáže malou nabíjecí stanici, která vyjde na několik desítek tisíc korun. Ta nabíjení urychlí a pomůže i s optimalizací čerpání elektrické energie například kvůli výhodnějšímu tarifu od dodavatele elektřiny v určité časy.

"Nejpříjemnějším překvapením po pořízení elektromobilu pro mě bylo, že každé ráno mám plně nabité auto. Je to, jako když vám do rána někdo naplní nádrž vašeho 'spalováku' (takto řada elektromobilistů nazývá auta se spalovacími motory, pozn. red.) až po okraj benzinem a vy nemusíte ztrácet čas na benzince, to je prostě úžasné," pochvaluje si Mirek Matyáš, který od loňska jezdí s Volkswagenem e-up!.

jarvis_5b276964498e9bae86df833b.jpeg
Britská automobilka Jaguar se rozhodla postavit Tesle. Se svým elektrickým crossoverem I-Pace míří na bohaté nadšence do moderních technologií.
Foto: Jaguar

Najel s ním už 40 tisíc kilometrů. Předtím vlastnil větší e-Golf a také starý elektromobil, který vznikl úpravou z Volkswagenu Golf jménem Citystromer. Auto do zásuvky používá k cestám za zákazníky a jezdí s ním podle svých slov po celé České republice. Jednou za tři měsíce se vydá i do blízkého zahraničí, třeba na Slovensko, do Maďarska nebo Polska.

Pro elektromobil se rozhodl po dvou měsících provozu půjčeného vozu, když zjistil, že s ním zvládne stejný objem práce jako s autem na LPG. Měsíčně najede za svými zákazníky tři až pět tisíc kilometrů.

"Velmi zajímavé pro mě bylo, když jsem si udělal podrobný rozbor cest a nabíjení za vybraný měsíc z loňského roku a do sesbíraných údajů vložil projekci provozu elektromobilu se 40kWh baterií. Zjistil jsem, že prakticky nebudu potřebovat veřejné nabíjecí stanice ani síť rychlonabíječek. Vše nabiji doma z vlastní fotovoltaiky," odkrývá další možnost Matyáš. Řada majitelů elektromobilů si totiž pořizuje fotovoltaické články, které pak z provozu elektrického auta dělají téměř bezplatnou záležitost. Toho už si stačila všimnout také jeho dcera: "Raději si půjčuje elektromobil než jiná auta, co máme k dispozici. Nemusí u něj totiž platit za benzin," směje se fanoušek elektromobility.

Nabíjíme na cestách

Dobíjení elektromobilu z domácí sítě je pohodlné. Ne každý má ale k dispozici garáž nebo se nechce s autem pohybovat jen v okolí svého domu. Proto je vhodné si před nákupem elektrického auta prohlédnout i síť dostupných nabíjecích stanic. V Česku jich je už přes 50 a další velice rychle přibývají. Na internetu je pak několik map, díky kterým lze zjistit i počet zásuvek u jednotlivých stanic a také jaký formát nabíjení podporují, popřípadě jejich výkon. Za pozornost stojí český projekt EVMapa.cz, při cestování za hranice zase přijdou vhod mezinárodní mapy Openchargemap.org nebo Plugshare.com. U většiny nabíjecích stanic je ale potřeba mít předplacenou kartu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V médiích se čím dál častěji hovoří o elektromobilech. Automobilky rozšiřují svou nabídku a slibují, že do pár let budou prodávat vozy do zásuvky, které běžně zvládnou ujet na jedno nabití přes 500 kilometrů.
  • To vše láká k pořízení prvního elektrického auta.
  • Co je dobré vědět předtím, než s takovým vozem zajedeme do vlastní garáže?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.