Kdykoliv si říkáte, že se bizarní dění v naší zemi už nemůže dál stupňovat, přijdou na Pražském hradě s nápadem, jak ho ještě trumfnout. Minulý týden tedy prezident za asistence věrných nechal spálit obří rudé trenky od skupiny Ztohoven. Sdělil přitom hluboce filozofické poselství, že čas spodního prádla v politice skončil. Široce o tom informovala média, některá z nich nabídla i přímý přenos. ČT24 živé vysílání vynechala a "hradní happening" shrnula jen zmínkou ve zprávách. Načež následovala druhá vlna, kdy se k pálení vyjádřili zástupci Ztohoven a další komentátoři.

Tandem Miloš Zeman − Jiří Ovčáček si může gratulovat, vytvořil dokonalou pseudoudálost. V teorii masmédií je tak popisována aktivita, která by se bez přítomnosti novinářů neodehrála. Děje se jenom proto, že jsou poblíž a mají připravené diktafony, kamery a fotoaparáty. Svou přítomností redaktoři stvrzují, že je to zásadní věc, která si zaslouží pozornost široké veřejnosti a má dopad na společenské dění. Legitimizují tím záměry a cíle toho, kdo akci pořádá. Pseudoudálostí je pravidelně nejvíc před volbami, kdy se teatrálně předávají šeky, točí zmrzlina, nalévají polévky a politik sestoupí mezi prostý lid. Událost pro událost je ale i vítaným nástrojem komerční komunikace, když je potřeba dostat produkt nebo klienta do médií i mimo reklamní časy.

Konkurenční souboj médií, přetlak informačních zdrojů, amaterizace mediálních obsahů a neformálnost sociálních sítí začaly přehlušovat hlavní princip existence médií. A tím odlišit podstatné od nepodstatného. Kritéria sice už nejsou tak drsná jako v roce 1930, kdy BBC ve svém vysílání na Velký pátek oznámila, že se nestalo nic důležitého, a místo zpráv zařadila klavírní koncert. Ale přesto platí, že událost by měla mít informační hodnotu. Proč je důležitá, kolika lidí se bude týkat, jaký bude mít celkový dopad, kdo jsou hlavní aktéři a jak jsou relevantní.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Práce novinářů není tlumočit městu a světu všechno, co prezident udělá, protože může dělat věci, které informačně hodnotné nejsou.
  • Velká pozornost se neměla věnovat kouřové cloně z hořících trenýrek, ale trojstranné schůzce, která proběhla před tím.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru