Reprezentace Číny na světovém šam­pionátu, který začal ve čtvrtek v Rusku, chybí. Alespoň co se hráčů týče. Říši středu ale budou víc než kteroukoliv jinou zemi na největší fotbalové akci světa zastupovat její peníze. A to prostřednictvím firem a značek v roli sponzorů, kteří chtějí být ve spojení s fotbalem vidět.

Čínské investice do globálního fotbalu jsou masivní a na několika frontách. Kapitál z této asijské země proudí do mezinárodní fotbalové federace FIFA, do samotného mistrovství, ale dokonce i do pokladen jednotlivých národních federací.

Spojení čínských firem s reprezentacemi jiných států je novinkou letošního šampionátu. Nápojový koncern Chang-čou Wahaha Group se dal dohromady s portugalským národním týmem v čele s Cristianem Ronaldem (na snímku), Belgičany zase sponzoruje výrobce elektrospotřebičů Changhong a Argentinu s Leem Messim poskytovatel půjček Hexindai.

Ostatně své o tom ví i český národní tým, jehož sponzorem je čínská společnost CEFC. Češi ovšem na největší fotbalové události chybí, a CEFC tak v dalších týdnech z tohoto partnerství velký prospěch mít nebude.

Víkendové zápasy MS

Pátek 15. června:
◼ Egypt–Uruguay, Maroko–Írán, Portugalsko–Španělsko


Sobota 16. června:
◼ Francie–Austrálie, Argentina–Island, Peru–Dánsko, Chorvatsko–Nigérie


Neděle 17. června:
◼ Kostarika–Srbsko, Německo–Mexiko, Brazílie–Švýcarsko

Zmizení západních firem a vhodný časový posun

Čtvrteční zahajovací zápas turnaje mezi Ruskem a Saúd­skou Arábií začal tím, že vlajku FIFA nesla šestice mladých Číňanů, které vybral sponzor federace, čínský developer Dalian Wanda Group.

Pětici hlavních sponzorů ruského šampionátu tvoří dvě americké značky − řetězec rychlého občerstvení McDonald's a pivo Bud − a tři značky z Číny. Jde o výrobce televizí a lednic HiSense, telefonů Vivo a mlékárnu Mengniu.

Dalšími čínskými sponzory s omezenějšími právy pro reklamu, například jen ve vybraných regionech světa, jsou výrobce skútrů Yadea, oděvní značka Diking či technologická společnost Luci. Poslední dvě jmenované se přidaly jen pár dní před začátkem mistrovství.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.