Kamionovým dopravcům chybí řidiči. Negativně se to promítá do jejich byznysu. "V minulém roce jsme kvůli nedostatku lidí museli zmenšit naši flotilu. Prodali jsme zhruba 50 nákladních vozidel. V současné době jich máme okolo tří set," postěžoval si před časem v rozhovoru pro HN spolumajitel logistické společnosti O.K. Trans Praha Vladimír Starosta. Možným řešením situace jsou vozidla s autopilotem.

Podle personálních agentur v Česku chybí více než 10 tisíc profesionálních řidičů. Problém se přitom netýká pouze Česka, ale celé Evropy, firmám se nedaří verbovat řidiče ani v zahraničí. Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia je jednou z mála cest, jak řešit nepříznivou situaci, nasazení kamionů, které se obejdou bez řidiče. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) z tohoto důvodu vyzvala Evropskou unii, aby do roku 2023 povolila na dálnicích provoz takzvaných konvojů. Jedná se nejméně o dva kamiony, které se během jízdy virtuálně propojí a jedou seřazené za sebou. O řízení se přitom musí starat pouze řidič v prvním voze, ostatní se řídí samy.

Výrobci nákladních vozů již technologií, která umožňuje jízdu kamionů v konvojích, disponují. V sousedním Německu ji v dubnu začaly testovat společnosti Man a DB Schenker. První vozy seřazené v konvojích je dnes možné v rámci zkušební jízdy potkat na dálnici mezi Mnichovem a Norimberkem.

10 tisíc

profesionálních řidičů chybí podle personálních agentur v České republice.

Hlavní překážkou v tom, aby se konvoje staly součástí běžného provozu, zůstává především chybějící legislativa. Ta musí být podle dopravců jednotná pro celou Evropu. Další komplikací zatím zůstává fakt, že výrobci kamionů dosud nezačali spolupracovat na tom, aby se na dálnici mohly propojit všechny vozy nehledě na značku. Do konvoje se tak zatím mohou řadit zpravidla pouze kamiony, které mají společného výrobce.

Zařazení konvojů do běžného provozu podle dopravních odborníků přinese na evropských silnicích zlepšení hned v několika ohledech. Díky propojení kamionů a nasazení samořiditelných systémů se tyto vozy stanou na dálnicích bezpečnějšími pro své okolí, a podle odborníků se díky tomu sníží počet dopravních nehod − ubude například případů, kdy jeden kamion nestačí včas zabrzdit a nabourá do vozu před sebou.

Dopravcům se díky nové technologii sníží náklady na palivo, vozy budou lépe využívat jízdy v závětří. Především by však v budoucnu mohli řidiči v kamionech seřazených za prvním vozem spát a plnit tak normu na povinný odpočinek. Díky tomu by se výrazně zefektivnila přeprava zboží po Evropě. Kamiony by nemusely v případě předepsaného odpočinku řidiče stát hodiny na odstavných parkovištích, byly by neustále v pohybu. Dopravci by si díky tomu vystačili s menším počtem lidí, než kolik by jich potřebovali dnes. Ještě výraznější zlepšení si v budoucnu slibují od samořiditelných kamionů, které se obejdou zcela bez řidičů.