Když si Penta před šesti lety pořizovala německou společnost Gehring, měla jasný plán: krachujícího výrobce speciálních strojů pro automobilky rychle dostat na nohy a výhodně ho prodat. Po úspěšném ozdravení firmy ale manažeři česko-slovenské investiční skupiny překvapivě otočili. Penta si Gehring ponechá a společnost, která se dosud spoléhala výhradně na technologie pro spalovací motory, nasměruje také do byznysu s elektromobily, kde skupina počítá se vznikem miliardového trhu pro dodavatele.

Zúročila by tak svou investici do jednoho z mnoha oborů, ve kterých podniká. Penta dnes mimo jiné ovládá například lékárny Dr. Max, sázkovou firmu Fortuna, výrobce letadel Aero Vodochody a známá je i svými investicemi do realit.

Budoucnost je v elektromobilech

Různé odhady se shodují na tom, že trh s auty v příštích 30 letech poroste o dvě až tři procenta ročně. "Pro nás je ovšem klíčové, co bude osobní vozy pohánět. Pokud by to byly výhradně elektromotory, byznys Gehringu by zcela zanikl. Proto jsme se rozhodli, že firma musí co nejdříve získat technologie, které se do elektrických aut montují," říká Tomáš Šusták, investiční manažer, který v Pentě za byznys Gehringu zodpovídá. Skupina proto nyní do své německé společnosti investuje miliony eur.

125 milionů

elektromobilů bude na celém světě v provozu do roku 2030. Odhaduje to Mezinárodní aliance pro energii (IEA).

Gehring se zabývá výrobou takzvaných honovacích strojů. Ty slouží k frézování válců spalovacích motorů, v nichž se díky tomu snižuje tření a auta pak mají nižší spotřebu paliva.

Bez honování se neobejde výroba žádného auta na světě, proto mezi zákazníky společnosti patří všechny globální automobilky. Geh­ring má navíc v honování pro automobilový průmysl jediného konkurenta − německou firmu Nagel, která má stejně jako on přibližně poloviční podíl na světovém trhu.

Penta a Auta

◼ Česko-slovenská investiční skupina v automobilovém průmyslu vlastní německou firmu Gehring. Ta je vedle konkurenta Nagel jedním ze dvou světových výrobců takzvaných honovacích strojů pro automobilky. Používají se k frézování válcových součástí strojů (v autoprůmyslu válců motorových bloků), aby se snížilo jejich tření.
◼ Gehring si ve svém druhu byznysu drží přibližně poloviční tržní podíl a loni utržil asi 100 milionů eur. Penta podnik vlastní od roku 2012 a povedlo se jí ho odvrátit od hrozby krachu po letech hospodářské krize. Gehring má osm globálních poboček, dodává automobilovým skupinám, jako je GM, Volkswagen, Ford či Nissan–Renault–Mitsubishi.
◼ Letos v březnu Gehring ovládl italsko-německou společnost copperING, která vyvíjí technologii takzvaného hairpinu pro elektromobily. Ta se využívá pro vkládání cívek do elektromotorů. Místo jejich postupného navíjení kolem statoru se na něj cívky montují ve formě sponek (hairpins), které se následně svařují dohromady. Díky tomu elektromotor obsáhne více měděného drátu a je pak výkonnější.

Díky těmto faktorům je i přes nedávné potíže byznys Gehringu stabilní a jeho tržby dosahují asi 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy korun). Penta si ovšem uvědomuje, že dobré časy mohou brzy skončit s tím, jak se začne ustupovat od technologií spojených se spalovacími motory.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Proč jsou měděné cívky důležité pro elektromotory a jak odhaduje Penta další vývoj na automobilovém trhu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.