Když si Penta před šesti lety pořizovala německou společnost Gehring, měla jasný plán: krachujícího výrobce speciálních strojů pro automobilky rychle dostat na nohy a výhodně ho prodat. Po úspěšném ozdravení firmy ale manažeři česko-slovenské investiční skupiny překvapivě otočili. Penta si Gehring ponechá a společnost, která se dosud spoléhala výhradně na technologie pro spalovací motory, nasměruje také do byznysu s elektromobily, kde skupina počítá se vznikem miliardového trhu pro dodavatele.

Zúročila by tak svou investici do jednoho z mnoha oborů, ve kterých podniká. Penta dnes mimo jiné ovládá například lékárny Dr. Max, sázkovou firmu Fortuna, výrobce letadel Aero Vodochody a známá je i svými investicemi do realit.

Budoucnost je v elektromobilech

Různé odhady se shodují na tom, že trh s auty v příštích 30 letech poroste o dvě až tři procenta ročně. "Pro nás je ovšem klíčové, co bude osobní vozy pohánět. Pokud by to byly výhradně elektromotory, byznys Gehringu by zcela zanikl. Proto jsme se rozhodli, že firma musí co nejdříve získat technologie, které se do elektrických aut montují," říká Tomáš Šusták, investiční manažer, který v Pentě za byznys Gehringu zodpovídá. Skupina proto nyní do své německé společnosti investuje miliony eur.

125 milionů

elektromobilů bude na celém světě v provozu do roku 2030. Odhaduje to Mezinárodní aliance pro energii (IEA).

Gehring se zabývá výrobou takzvaných honovacích strojů. Ty slouží k frézování válců spalovacích motorů, v nichž se díky tomu snižuje tření a auta pak mají nižší spotřebu paliva.

Bez honování se neobejde výroba žádného auta na světě, proto mezi zákazníky společnosti patří všechny globální automobilky. Geh­ring má navíc v honování pro automobilový průmysl jediného konkurenta − německou firmu Nagel, která má stejně jako on přibližně poloviční podíl na světovém trhu.

Penta a Auta

◼ Česko-slovenská investiční skupina v automobilovém průmyslu vlastní německou firmu Gehring. Ta je vedle konkurenta Nagel jedním ze dvou světových výrobců takzvaných honovacích strojů pro automobilky. Používají se k frézování válcových součástí strojů (v autoprůmyslu válců motorových bloků), aby se snížilo jejich tření.
◼ Gehring si ve svém druhu byznysu drží přibližně poloviční tržní podíl a loni utržil asi 100 milionů eur. Penta podnik vlastní od roku 2012 a povedlo se jí ho odvrátit od hrozby krachu po letech hospodářské krize. Gehring má osm globálních poboček, dodává automobilovým skupinám, jako je GM, Volkswagen, Ford či Nissan–Renault–Mitsubishi.
◼ Letos v březnu Gehring ovládl italsko-německou společnost copperING, která vyvíjí technologii takzvaného hairpinu pro elektromobily. Ta se využívá pro vkládání cívek do elektromotorů. Místo jejich postupného navíjení kolem statoru se na něj cívky montují ve formě sponek (hairpins), které se následně svařují dohromady. Díky tomu elektromotor obsáhne více měděného drátu a je pak výkonnější.

Díky těmto faktorům je i přes nedávné potíže byznys Gehringu stabilní a jeho tržby dosahují asi 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy korun). Penta si ovšem uvědomuje, že dobré časy mohou brzy skončit s tím, jak se začne ustupovat od technologií spojených se spalovacími motory.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru