Převzal a zachránil zbankrotovanou americkou automobilku Chrysler a mateřský holding Fiat Chrysler Automobiles postupně dostal z dluhové jámy. Pětašedesátiletý Ital Sergio Marchionne, který dlouho žil v Kanadě, hodlá opustit post šéfa sedmé největší automobilové skupiny světa v dubnu příštího roku. Na rozloučenu ještě připravil pětiletý ambiciózní plán rozvoje FCA Group.

Společnost v období 2018 až 2022 investuje zhruba 40 miliard eur s tím, že se zaměří na několik klíčových značek. V Evropě přestane vyrábět osobní auta s naftovými motory. Naopak hodlá investovat devět miliard eur do vývoje a výroby aut na hybridní a čistě elektrický pohon a také do vývoje autonomních systémů. Proto také navázala spolupráci s firmou Waymo, jež patří do amerického koncernu Alphabet.

Sergio Marchionne, který stanul v čele italského Fiatu v červnu 2004, se v posledních letech snažil o spojení s některou z globálních automobilek. Poukazoval na to, že automobilový průmysl potřebuje další konsolidaci, má-li zvládnout vysoké náklady právě na elektromobilitu a autonomní systémy.

9 mld. eur

hodlá FCA Group během pěti let investovat do elektromobility a vývoje samořiditelných aut.

Žádné ze zvažovaných spojení (například s PSA Group) ale nevyšlo. O to víc se Marchionne na odchodu snaží dokázat, že jeho FCA Group je schopná stát na vlastních nohou a dobře vydělávat. Z čistého zisku by chtěla na dividendách vyplácet alespoň dvacet procent.

O úspěchu skupiny má rozhodnout několik vybraných značek. Sergio Marchionne za klíčové považuje Jeep (pod křídly amerického Chrysleru), Alfu Romeo, Maserati a značku lehkých užitkových vozů RAM. Uvedené značky by měly spolu s výrobou nákladních aut v cílovém roce 2025 vytvářet až čtyři pětiny tržeb společnosti.

Každá z koncernových značek půjde svojí cestou. Například Chrysler a Dodge se primárně soustředí na severoamerický trh, zatímco Jeep, Alfa Romeo a Maserati zahajují globální tažení.

Marchionne obzvlášť spoléhá na Jeep, značku jež vznikla v USA během druhé světové války. Automobilka Chrysler ji koupila od předchozího vlastníka American Motors Corporation. Jeep se vyrábí jako SUV či jako terénní vůz, v minulosti to byly i pick-upy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru