Převzal a zachránil zbankrotovanou americkou automobilku Chrysler a mateřský holding Fiat Chrysler Automobiles postupně dostal z dluhové jámy. Pětašedesátiletý Ital Sergio Marchionne, který dlouho žil v Kanadě, hodlá opustit post šéfa sedmé největší automobilové skupiny světa v dubnu příštího roku. Na rozloučenu ještě připravil pětiletý ambiciózní plán rozvoje FCA Group.

Společnost v období 2018 až 2022 investuje zhruba 40 miliard eur s tím, že se zaměří na několik klíčových značek. V Evropě přestane vyrábět osobní auta s naftovými motory. Naopak hodlá investovat devět miliard eur do vývoje a výroby aut na hybridní a čistě elektrický pohon a také do vývoje autonomních systémů. Proto také navázala spolupráci s firmou Waymo, jež patří do amerického koncernu Alphabet.

Sergio Marchionne, který stanul v čele italského Fiatu v červnu 2004, se v posledních letech snažil o spojení s některou z globálních automobilek. Poukazoval na to, že automobilový průmysl potřebuje další konsolidaci, má-li zvládnout vysoké náklady právě na elektromobilitu a autonomní systémy.

9 mld. eur

hodlá FCA Group během pěti let investovat do elektromobility a vývoje samořiditelných aut.

Žádné ze zvažovaných spojení (například s PSA Group) ale nevyšlo. O to víc se Marchionne na odchodu snaží dokázat, že jeho FCA Group je schopná stát na vlastních nohou a dobře vydělávat. Z čistého zisku by chtěla na dividendách vyplácet alespoň dvacet procent.

O úspěchu skupiny má rozhodnout několik vybraných značek. Sergio Marchionne za klíčové považuje Jeep (pod křídly amerického Chrysleru), Alfu Romeo, Maserati a značku lehkých užitkových vozů RAM. Uvedené značky by měly spolu s výrobou nákladních aut v cílovém roce 2025 vytvářet až čtyři pětiny tržeb společnosti.

Každá z koncernových značek půjde svojí cestou. Například Chrysler a Dodge se primárně soustředí na severoamerický trh, zatímco Jeep, Alfa Romeo a Maserati zahajují globální tažení.

Marchionne obzvlášť spoléhá na Jeep, značku jež vznikla v USA během druhé světové války. Automobilka Chrysler ji koupila od předchozího vlastníka American Motors Corporation. Jeep se vyrábí jako SUV či jako terénní vůz, v minulosti to byly i pick-upy.

Zatím jste si přečetli 60 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru