Převzal a zachránil zbankrotovanou americkou automobilku Chrysler a mateřský holding Fiat Chrysler Automobiles postupně dostal z dluhové jámy. Pětašedesátiletý Ital Sergio Marchionne, který dlouho žil v Kanadě, hodlá opustit post šéfa sedmé největší automobilové skupiny světa v dubnu příštího roku. Na rozloučenu ještě připravil pětiletý ambiciózní plán rozvoje FCA Group.

Společnost v období 2018 až 2022 investuje zhruba 40 miliard eur s tím, že se zaměří na několik klíčových značek. V Evropě přestane vyrábět osobní auta s naftovými motory. Naopak hodlá investovat devět miliard eur do vývoje a výroby aut na hybridní a čistě elektrický pohon a také do vývoje autonomních systémů. Proto také navázala spolupráci s firmou Waymo, jež patří do amerického koncernu Alphabet.

Sergio Marchionne, který stanul v čele italského Fiatu v červnu 2004, se v posledních letech snažil o spojení s některou z globálních automobilek. Poukazoval na to, že automobilový průmysl potřebuje další konsolidaci, má-li zvládnout vysoké náklady právě na elektromobilitu a autonomní systémy.

9 mld. eur

hodlá FCA Group během pěti let investovat do elektromobility a vývoje samořiditelných aut.

Žádné ze zvažovaných spojení (například s PSA Group) ale nevyšlo. O to víc se Marchionne na odchodu snaží dokázat, že jeho FCA Group je schopná stát na vlastních nohou a dobře vydělávat. Z čistého zisku by chtěla na dividendách vyplácet alespoň dvacet procent.

O úspěchu skupiny má rozhodnout několik vybraných značek. Sergio Marchionne za klíčové považuje Jeep (pod křídly amerického Chrysleru), Alfu Romeo, Maserati a značku lehkých užitkových vozů RAM. Uvedené značky by měly spolu s výrobou nákladních aut v cílovém roce 2025 vytvářet až čtyři pětiny tržeb společnosti.

Každá z koncernových značek půjde svojí cestou. Například Chrysler a Dodge se primárně soustředí na severoamerický trh, zatímco Jeep, Alfa Romeo a Maserati zahajují globální tažení.

Marchionne obzvlášť spoléhá na Jeep, značku jež vznikla v USA během druhé světové války. Automobilka Chrysler ji koupila od předchozího vlastníka American Motors Corporation. Jeep se vyrábí jako SUV či jako terénní vůz, v minulosti to byly i pick-upy.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Sergio Marchionne, šéf Fiat Chrysler Automobiles, splnil svůj slib a zbavil skupinu dluhů.
  • V dubnu příštího roku by měl uvolnit křeslo svému nástupci, který zatím není znám.
  • Na odchodu připravil pětiletý rozvojový plán, během kterého do společnosti investuje 40 mld. eur.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.