Převzal a zachránil zbankrotovanou americkou automobilku Chrysler a mateřský holding Fiat Chrysler Automobiles postupně dostal z dluhové jámy. Pětašedesátiletý Ital Sergio Marchionne, který dlouho žil v Kanadě, hodlá opustit post šéfa sedmé největší automobilové skupiny světa v dubnu příštího roku. Na rozloučenu ještě připravil pětiletý ambiciózní plán rozvoje FCA Group.

Společnost v období 2018 až 2022 investuje zhruba 40 miliard eur s tím, že se zaměří na několik klíčových značek. V Evropě přestane vyrábět osobní auta s naftovými motory. Naopak hodlá investovat devět miliard eur do vývoje a výroby aut na hybridní a čistě elektrický pohon a také do vývoje autonomních systémů. Proto také navázala spolupráci s firmou Waymo, jež patří do amerického koncernu Alphabet.

Sergio Marchionne, který stanul v čele italského Fiatu v červnu 2004, se v posledních letech snažil o spojení s některou z globálních automobilek. Poukazoval na to, že automobilový průmysl potřebuje další konsolidaci, má-li zvládnout vysoké náklady právě na elektromobilitu a autonomní systémy.

9 mld. eur

hodlá FCA Group během pěti let investovat do elektromobility a vývoje samořiditelných aut.

Žádné ze zvažovaných spojení (například s PSA Group) ale nevyšlo. O to víc se Marchionne na odchodu snaží dokázat, že jeho FCA Group je schopná stát na vlastních nohou a dobře vydělávat. Z čistého zisku by chtěla na dividendách vyplácet alespoň dvacet procent.

O úspěchu skupiny má rozhodnout několik vybraných značek. Sergio Marchionne za klíčové považuje Jeep (pod křídly amerického Chrysleru), Alfu Romeo, Maserati a značku lehkých užitkových vozů RAM. Uvedené značky by měly spolu s výrobou nákladních aut v cílovém roce 2025 vytvářet až čtyři pětiny tržeb společnosti.

Každá z koncernových značek půjde svojí cestou. Například Chrysler a Dodge se primárně soustředí na severoamerický trh, zatímco Jeep, Alfa Romeo a Maserati zahajují globální tažení.

Marchionne obzvlášť spoléhá na Jeep, značku jež vznikla v USA během druhé světové války. Automobilka Chrysler ji koupila od předchozího vlastníka American Motors Corporation. Jeep se vyrábí jako SUV či jako terénní vůz, v minulosti to byly i pick-upy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru