Ve fotbalové bráně byste obvykle hledali brankáře. Tady ale pod bílou sítí úřadují recepční, které mají výhled na tapetu s motivem stadionu. Chybí tu jen značka pokutového kopu, kterou dámy z recepce ve strachu z penalt radši odmítly. Pražská centrála prodejce sportovních potřeb Sportisimo zasvětila nové kanceláře v duchu svého podnikání právě sportu.

V administrativním komplexu Oregon House na pražském Zličíně společnost sídlí od listopadu loňského roku. Shodou okolností našla kanceláře jen 100 metrů od své původní centrály v nákupním centru Metropole Zličín. "Ke stěhování jsme se rozhodli především kvůli expanzi do zahraničí a souvisejícímu růstu firmy. Dalším důvodem byla snaha vyjít vstříc dnešní generaci mileniálů, která má potřebu pracovat ve větších a světlejších prostorách a chce se v práci i bavit," líčí provozní ředitel společnosti Sportisimo Petr Vála, zatímco procházíme po běžecké dráze, která se vine od recepce kolem dokola celým interiérem.

Neslouží ovšem k běhání, ale k chůzi. V kancelářích funguje jako hlavní koridor. "Její povrch tvoří materiál používaný na sportovní podlahy do interiérů. Oproti třeba vinylu, který se často dává do chodeb, je jeho výhodou menší hlučnost. Zároveň se taková podlaha dá dobře čistit," popisuje architektka Erika Bohatá z interiérového studia Capexus, jež mělo design pracovního prostředí na starosti.

Stejný prvek se opakuje i v dalším podlaží kanceláří, které zabírají jedno a půl patra a mají celkovou plochu 2400 metrů čtverečních. Do budoucna přitom firma plánuje nabírat další lidi, a tak počítá s rozšířením svého pracoviště na celá dvě podlaží.

Schůzky na squashi i v bazénu

Sportem se architekti inspirovali i při navrhování jednotlivých zasedacích místností, z nichž každá reprezentuje nějaké konkrétní odvětví. Připomínají třeba squashový kurt či skatepark. V dalších místnostech zase visí na stěně tenisové rakety nebo ze zdi "vyjíždí" kolo na silnici. Postupně také míjíme "bazén", "běžkařskou dráhu" či "basketbalové hřiště". "Využili jsme znalost Sportisima v oblasti sportu a k dekoraci jsme použili i jejich produkty. Brali jsme to jako dobrou přidanou hodnotu pro zaměstnance," přibližuje Bohatá.

Sportisimo

◼ Český řetězec obchodů Sportisimo otevřel svůj první obchod v roce 2000 v brněnském nákupním centru Futurum.
◼ Vedle Česka působí také na Slovensku, v Polsku a Rumunsku.
◼ Dnes má prodejny v 72 městech.
◼ Firmu založili vietnamští podnikatelé Do Hong Son a Thai Ngoc Nguyen.
◼ V roce 2016 prodali 50procentní podíl společnosti Odyssey 44, za kterou stojí bývalý partner skupiny Penta Martin Kúšik.
◼ Ve fiskálním roce 2017 dosáhly tržby Sportisima 7,2 miliardy korun.

Tematické zařízení zasedacích místností podle ní přispívá také k lepší orientaci při jejich hledání. "Od začátku jsme chtěli, aby tyto kanceláře byly velmi trendy, protože byly mířené na mileniály, kteří dnes tvoří asi třetinu veškeré pracovní síly. Nezaměřovali jsme se proto tolik na korporátní barvy nebo loga, ale spíš na určitou zábavnost. Díky tomu není interiér jednotvárný," podotýká Bohatá.

V kancelářích pracuje přibližně 170 lidí, přičemž jejich věkový průměr je asi 30 let. Působí tu nákupčí, odborníci na internetové obchodování a marketing, překladatelé či copywriteři.

Z uzavřených kanceláří do open spacu

Při stěhování je přitom čekala jedna zásadní změna − přesouvali se z uzavřených kanceláří do open spacu. "I když nově máme otevřené kanceláře, jsou různě členěné podle potřeb jednotlivých oddělení. Některá pracovní místa jsou od koridoru oddělena skříněmi a zelení, jiná skleněnou příčkou a například finanční oddělení má i nadále zcela uzavřenou kancelář," líčí provozní ředitel Vála.

Architekti chtěli v prostoru zachovat maximální transparentnost a propustnost světla, i proto na skleněné příčky nedávali žádné obrázky. Výjimkou jsou pouze decentní bezpečnostní polepy sloužící k tomu, aby lidé nenarazili do skla. "Někteří zaměstnanci měli první měsíc pocit, že je na ně příliš vidět, postupně si ale zvykli. Nicméně pokud bychom našli nějaké oddělení, kde si i nadále pracovníci nepřipadají zcela komfortně, tak bychom jim dali na skleněné stěny nějaký jednoduchý tematický polep, třeba s běžci," uvádí Vála.

Kvůli tomu, že se stěhováním zaměstnanci přišli o část svého soukromí, bylo potřeba v nových kancelářích vytvořit víc míst, kam si mohou jít na chvíli odpočinout nebo v klidu pracovat. K tomu slouží různá vypolstrovaná sezení nebo třeba rozměrné kuchyňky, kam lidé chodí na kávu či oběd. Zaměstnanci v nich najdou i lednice plné svačin, které pro ně Sportisimo každý den připravuje. "Snažili jsme se vytvořit místa, kde se budou moci lidé potkávat. Jednotlivé týmy tak mají možnost propojovat se při neformálních setkáních," říká architektka Bohatá.

Zaměstnanci mohou relaxovat i při hraní ping-pongu nebo v posilovně. Nechybí tady ani stoly pro mítinky ve stoje či telefonní budky, kde si pracovníci mohou vyřídit telefonáty a konferenční hovory.

Důraz na akustiku a světelný komfort

Při navrhování kanceláří se architekti zaměřili i na akustiku. "Použili jsme řadu pohltivých materiálů, které tlumí hluk a vytvářejí příjemnější zvukovou atmosféru. V interiéru jsme rozmístili spoustu akustických panelů, jež pomáhají členit pracovní prostor. Zároveň jsou zavěšeny nad stoly, kde nejenže lámou a pohlcují hluk, ale slouží také jako osvětlení pracovních míst," přibližuje Bohatá.

Světla jsou s výjimkou hlavních koridorů ovladatelná manuálně, a to včetně možnosti stmívání. Zaměstnanci si tak mohou intenzitu osvětlení sami regulovat. V kancelářích je zároveň dostatek denního světla, mimo jiné i díky velkému atriu ve středu budovy.

Linie světel v chodbách přitom opticky odděluje strop, který tvoří odhalená technologie nastříkaná antracitovou barvou. "Často se stává, že tmavá barva 'padá na hlavu', ale tady jsme si to díky vysokým stropům mohli dovolit. Když se podíváte do prostoru, strop nad světly vůbec nevnímáte. Je to jen takové industriální doplnění," vysvětluje Erika Bohatá.

Většinu nábytku do kanceláří si Sportisimo přivezlo ze svého původního sídla. "To je případ třeba pracovních stolů a židlí, které máme léta ozkoušeny," popisuje provozní ředitel Vála. Ty doplnily nové designové kousky jako různé pohovky a další měkká sezení. Příkladem jsou dvě stylová křesla ve tvaru badmintonového košíčku, která ladí se sportovním tématem interiéru. "Na skříně jsme používali popisovatelné fólie, což umožňuje týmům sdílet myšlenky. Zároveň tohle multifunkční řešení pomáhá šetřit místo," uvádí architektka Bohatá.

Design versus funkčnost

Stejný nábytek jako všichni ostatní zaměstnanci mají i dva jednatelé společnosti. "Nechtěli se odlišovat, a jeden z nich se dokonce rozhodl, že chce mít podobně jako další pracovníci otevřenou kancelář. To jde ruku v ruce také se současným trendem, kdy se ve firmách tolik neřeší hierarchie, ale spíše nastavení lidí," podotýká Erika Bohatá.

Studio Capexus navrhováním těchto kanceláří strávilo celkem 700 hodin práce. "Sportisimo mělo od začátku poměrně jasnou představu, jak by jejich pracoviště mělo vypadat. Naším úkolem ovšem bylo ptát se především na to, jak ho chce užívat. Nejprve jsme tak řešili funkčnost kanceláří a z ní až následně vycházel jejich design," říká Bohatá.

Celý proces byl ale nakonec velice rychlý a od první čáry na papíře až do stěhování uběhl pouhý půlrok. Cena projektu přitom dosáhla 300 eur za metr čtvereční, což je v přepočtu asi 7750 korun.

"Měli jsme spoustu inspirace z internetu. Vzhlíželi jsme ke společnostem jako Google či Apple. Naše představy ale následně krotili jak architekti, tak rozpočet, který jsme na projekt měli. Nicméně ve výsledku se podařilo za velice rozumné náklady vytvořit jak designové kanceláře, tak příjemné pracovní prostředí pro naše lidi," shrnuje Vála na konci naší prohlídky. Uzavíráme ji symbolicky u tělocvičny, která dokazuje, že sportem žijí nejen samotné kanceláře Sportisima, ale i jejich obyvatelé.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru