Za tři desítky let by už na evropských silnicích neměli umírat žádní lidé. Tento ideál, k němuž se upnula Evropská komise, bude ovšem vyžadovat poměrně drastické kroky, které výrazně omezí řidiče. Jsme na to připraveni?

Automobilismus byl a pro část populace stále je symbolem individualismu. Není výjimečné setkat se i s adorací jeho docela banálních charakteristik. Auta jedou tam, kam chce řidič, tehdy když se rozhodne, způsobem, jaký plyne z jeho schopností a individuální odpovědnosti. Tomu se v očích nadšených řidičů hromadná doprava nemůže nikdy vyrovnat.

Případné tragické následky vyzdvihované svobody jsou v rámci tohoto přístupu nutná, ale akceptovatelná daň za úžasný pocit spojený s možností jemným pohybem pravého chodidla popohnat více než stovku koní skrytých pod nenápadnou kapotou.

Ovšem realita se od ideálu "trochu" liší. Drtivá většina cest, které v autech podnikáme, je naprosto rutinních. Způsob jízdy dnes v první řadě diktuje silná, až přehuštěná doprava, nadupaný motor moc nevyužijeme a individuální "styl" se omezuje více méně na intenzitu zrychlení na semaforech a na frekvenci pauz pro občerstvení při delších cestách. Případně ještě na to, o kolik kilometrů nad zákonný limit nastavíme tempomat.

S přízemní skutečností jsme většinově smířeni, taková už je doba masového automobilismu. Potom ale nedává smysl, že nás údaje o stovkách lidí, jejichž život každoročně skončí na českých silnicích, stále nechávají v klidu. Možná je to tím, že se můžeme utěšovat trendem. Díky čím dál bezpečnějším automobilům je i v podmínkách hustší dopravy vývoj počtu obětí docela příznivý. To ovšem neplatí, když se podíváme na statistiku těžkých zranění. S airbagy a bytelnější konstrukcí vozů nesrovnatelnou s křehkými embéčky, kterými jezdily předchozí generace, se dá přežít lecjaká nehoda, ale často po ní následuje "život po životě" a vzpomínání na jednu osudovou chybu.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak se s tímto trendem, který prosazuje Evropská unie, vyrovnáme?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru