Podle SŽDC jde o jednou z posledních součástí staveb na čtvrtém tranzitním koridoru, který spojuje Německo a Rakousko přes Děčín, Prahu a České Budějovice. Na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej, dva tunely a nová železniční stanice Červený Újezd. Dvacetikilometrová trať z velké části vybočí z dosavadní stopy a zkrátí se o dva kilometry.

„Modernizace železničního spojení mezi Středočeským a Jihočeským krajem je výjimečnou stavbou nejen svým rozsahem, ale také technickou náročností. V době, kdy se v Česku téměř nerealizují podzemní stavby, reprezentuje dvojice tunelů s celkovou délkou 1,5 kilometru významný stavební prvek. A právě díky němu bude možné výrazně zkrátit cestu z Prahy do jižních Čech,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Stavbaři vybudují v úseku dva tunely dlouhé 840, respektive 660 metrů. V hlubokém údolí mezi zastávkami Ješetice a Heřmaničky vzniknou tři dlouhé mostní estakády. Nejdelší z nich bude měřit 244 metrů. Dosavadní stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky nahradí jediná s názvem Červený Újezd. Doplní ji zastávky Mezno, Střezimíř, Červený Újezd, Ješetice a Heřmaničky.

Zakázku získala stavební společnost OHL ŽS, práce začaly 1. května. Zatím se kácí zeleň na trase budoucí přeložky a budují zařízení staveniště a přístupových komunikací. V nejbližších měsících se budou razit a hloubit části obou nových tunelů, v místech opěr budoucích železničních estakád se zřídí konsolidační náspy, současně začne výstavba menších mostů.

Letos se předpokládají krátkodobé denní výluky, a to v září a listopadu, kdy bude zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Chotoviny – Olbramovice. Čtyřtýdenní nepřetržitá výluka bude v březnu a dubnu příštího roku, ještě o týden delší přerušení provozu je plánováno na jaro 2021.

Celkové investiční náklady činí 7,159 miliardy Kč bez DPH. V případě schválení žádosti z Operačního programu Doprava může příspěvek EU činit až 5,152 miliardy Kč.

Související