Marie Brůnová o sobě mluví jako o netradičním knihkupci − ke knihám nečichá. Zato její kolegyně Iveta Ambrosová neodolá a ke každému novému dílu, které dorazí do knihkupectví Přístav, si přivoní.

"Když mi bylo asi pět let, byla jsem s babičkou v knihkupectví a tehdy mě ta vůně doslova fascinovala, je to emoční záležitost," vzpomíná Ambrosová, přimhouří oči a zhluboka se nadechne. Spolu s Marií Brůnovou stojí v nevelkém obchodě, který je od podlahy až po strop zaplněný knihami. Přesně takhle si vlastní knihkupectví vysnily. V pražském Karlíně se před rokem vrhly na živnost, která pomalu z českých ulic mizí. Knihkupectví Přístav rozjely v době, kdy se český knižní trh točí ve spirále slev a ovládají ho velké firmy jako Dobrovský, Kanzelsberger, Luxor nebo on-line prodejce MegaKnihy. "Někdy se lidé diví, že tu stále jsme," usmívá se Marie Brůnová.

Obchod zatím pokryje náklady, něco málo vydělá a počet zákazníků mu neustále roste. Právě díky věrným čtenářům knihkupectví funguje. "Ve společnosti stále existuje část lidí, kteří vyžadují jiné prostředí než velká knihkupectví, chodí si k nám pro doporučení. Vytvořily jsme i místo setkávání a různými akcemi se pokoušíme knížku přiblížit," vysvětluje Iveta Ambrosová.

Přístav se snaží nabízet kvalitní literaturu různých žánrů. Nechybí tady knihy pro děti, poezie či filozofie nebo poslední díla českých autorek. Pro představu: ze stovky nově vydaných románů jeho majitelky na pult umístí tři. Při výběru přitom sázejí na cit, který získaly během let strávených v různých knihkupectvích.

Málokdo odolá

Cesty obou žen se sešly v dnes již neexistujícím slavném knihkupectví Fišer. Obchod fungující od 30. let a známý například z filmu Vrchní, prchni! předloni skončil. Marie Brůnová s Ivetou Ambrosovou tam vedle sebe pracovaly pět let a za tu dobu se poznaly natolik dobře, aby se odvážily společně podnikat.

"Bylo to logické vyústění našich zkušeností a popravdě řečeno jsme se chtěly osamostatnit," přiznává Ambrosová.

Největší strach neměly z nezájmu o knihu, ale že nenajdou pro knihkupectví místo. Po tři čtvrtě roce hledání nakonec zakotvily v Karlíně. "Myšlence jsme věřily, protože podle nás je pořád dost lidí, kteří chtějí v ruce držet knížku," říká Ambrosová.

Pokud zákazník v Přístavu požadovanou knihu nenajde, majitelky mu ji seženou. Komunikují přes sociální síť Facebook nebo posílají e-maily. Připravují také e-shop, který však má sloužit spíš jako ukázka nabídky. "Kdo běžně nakupuje knihy na internetu, k nám asi nezavítá, protože my nedáváme slevy," konstatuje Ambrosová a zdůrazňuje, že pro ně je důležitá každá prodaná kniha.

Obě neskrývají rozladění nad současným stavem knižního trhu, kde se knihy prodávají se slevami v řádu několika desítek procent. Právě tato taktika e-shopů je pro ně největší hrozbou. "Malé slevy nikdo neřeší, ale prodeji novinky s ohromnou slevou nerozumíme. Knížka má doporučenou cenu, se kterou se nemá hýbat, ale u nás tomu tak není," tvrdí Marie Brůnová.

Její slova potvrzuje předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů Martin Vopěnka, podle nějž slevová politika e-shopů knihkupce devastuje. "Myslím, že přežití malých prodejců si přejí všichni, zároveň ale málokdo odolá pokušení nakoupit levněji," říká. Knihkupcům by mohly pomoci například pevné ceny − po určitou dobu se knihy musí prodávat za předem stanovenou částku. Trh tak funguje v Německu, ve Francii nebo Španělsku. Před pár lety systém testoval i Izrael, po roce od něj však upustil.

Členové svazu o ideální variantě regulace cen diskutují. Neměla by odradit zákazníky, ale zároveň by měla podpořit kamenná knihkupectví.

Členy sdružení jsou však vedle drobných prodejců i velké společnosti jako Albatros Media, Euromedia Group či Dobrovský, a někteří knihkupci se proto obávají, že jejich požqdavky nebudou vyslyšeny. "Dělicí čára v tomto případě neprochází mezi malými a velkými. Třeba firma Dobrovský je spíše pro regulaci. Naším společným zájmem je, aby knižní trh i nadále rostl, protože třeba v Německu stagnuje. Jde o velmi choulostivé téma a sám se bojím necitlivě zasáhnout," přiznává Vopěnka.

Ve svazu podle něj panuje shoda na potřebě omezit nadměrné slevy při on-line prodeji. O celém balíku legislativních opatření na podporu knižního trhu chce sdružení v nejbližších měsících jednat s politiky.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru