Automobilky i Evropská unie rozvoj elektromobility podporují v poslední době čím dál více, roste počet nově prodaných hybridů i čistě elektrických aut. V dnešní době jde o pouhý zlomek z celkového množství automobilů, ale plány jsou ambiciózní. V roce 2020 by se již mělo v Evropě ročně prodávat 600 tisíc elektromobilů a v roce 2022 téměř milion. Loni se jich v Evropě prodalo kolem 125 tisíc, letos se očekává zhruba 200 tisíc.

Výběr je velký

Na aktuálně malém zájmu o elektromobily se podílí délka dojezdu na nabití a především cena vozů. Na českém trhu se sice dají koupit elektromobily s cenou pod 200 tisíc korun, ale takové vozidlo má obvykle dojezd jen 100 km na nabití. Na opačném konci žebříčku je např. elektrický Jaguar I-Pace s dojezdem až 480 kilometrů na jedno nabití. Jeho cena však převyšuje dva miliony korun.

Cenově dostupnější elektromobily na českém trhu stojí více než 800 tisíc korun, jako například druhá generace Nissanu Leaf. Očekává se ale i nástup prémiových, a tudíž dražších značek. Začnou prodeje elektrického SUV Jaguar I-Pace, možná bude představen sedan Porsche Mission E a vyhlíží se uvedení produkční verze SUV Audi e-tron.

Odborníci předpokládají, že ceny elektromobilů budou razantně klesat. Podle agentury Bloomberg by se měly náklady na pořízení elektromobilu do roku 2025 snížit až o 77 %. Cena elektromobilů by se tak měla vyrovnat cenám automobilů s klasickým pohonem.

77 %

Podle agentury Bloomberg by se měly náklady na pořízení elektromobilu do roku 2025 snížit až o 77 %. Cena elektromobilů by se tak měla vyrovnat cenám automobilů s klasickým pohonem.

V roce 2017 byl nejúspěšnějším elektromobilem francouzský Renault Zoe. Nová verze tohoto modelu má zvýšený dojezd na jedno nabití 400 kilometrů. Dalšími úspěšnými modely byly Nissan Leaf, Tesla Model S, BMW i3, VW e-Golf, Tesla Model X, Hyundai Ioniq, Kia Soul EV, Mercedes třídy B a Smart ForTwo ED.

Díky pobídkám se elektromobily hodně prodávají např. v Norsku. Podle prognózy LMC Automotive se však největším trhem s elektromobily letos stane Německo. Podle evropského sdružení výrobců automobilů ACEA se v prvních třech měsících roku v Německu prodalo 17 574 vozidel s elektrifikovaným pohonem, tedy těch plně elektrických i hybridních. Poprvé se tak v prodejích dostalo Německo na první místo před Norsko.

Německé automobilky Audi, Volkswagen či BMW mají s elektromobily velké plány. Na výroční valné hromadě vedení Audi oznámilo, že každé třetí vozidlo bude již do roku 2025 jezdit na elektřinu. "Naším cílem je zásadně změnit mobilitu. Také v oblasti elektrické dopravy chceme být jedničkou mezi prémiovými výrobci a nabízet zákazníkům praktické elektromobily pro každodenní provoz bez kompromisů," řekl šéf značky Rupert Stadler.

Cenově dostupnější elektromobily na českém trhu stojí více než 800 tisíc korun, jako například druhá generace Nissanu Leaf.
Cenově dostupnější elektromobily na českém trhu stojí více než 800 tisíc korun, jako například druhá generace Nissanu Leaf.
Foto: Nissan

Do sedmi let automobilka hodlá představit 20 elektrifikovaných modelů. Každá modelová řada má být rozšířena o elektrovariantu - většina s čistě elektrickým pohonem, ostatní hybridní, s možností vnějšího nabíjení. V současné době ovšem nabízí Audi jediný elektrický model A3 Sportback (za 1 028 900 korun). Investice budou značné. Do elektrické mobility, autonomní jízdy a digitalizace bude firma investovat až 40 miliard eur.

Ambiciózní plány v oblasti elektromobility má mnoho automobilek včetně Škody Auto.

Nejde jen o akumulátory

V elektromobilech se používají akumulátory především drahé lithium-iontové. Díky rychlému vývoji však jejich ceny klesají. V roce 2011 činila cena za 1 kWh kapacity akumulátoru u Tesly S P100D tisíc dolarů. Jenom baterie do tohoto vozu s výkonem 100 kWh by stála 2,5 milionu korun. Dnes stojí 200 dolarů a zlevňování není konec.

Snaží se také výrobci dobíjecích stanic. Zkracující především dobu dobíjení na únosnou mez. S novou dobíjecí stanicí Terra HP od ABB o výkonu až 350 kW potrvá nabíjení elektromobilu jen asi osm minut. Současné dobíječky mají sedmkrát nižší nabíjecí výkon (50 kW). Podle vyjádření ABB by její typ dobíječky měl najít uplatnění především na dálnicích a současných dobíjecích stanicích. Dobíječka je schopna pracovat na napětí 400 i 800 V.

V zemích, kde se elektromobilita hodně podporuje, mají zájemci o tato auta různé výhody. Od dotace na nákup elektromobilu přes možnost využívání pruhů pro MHD v přeplněných ulicích až po výhodnější parkování.

Vodík a zelená elektřina

Alternativou elektromobilitě je vodíkový pohon. ÚJV Řež pracuje na projektu výroby vodíku za pomoci fotovoltaických panelů. Do dvou let chtějí zprovoznit první českou vodíkovou plničku k doplňování paliva pro dopravní prostředky, zatím těch s nízkou spotřebou: např. jízdní kola, malá auta nebo říční přívozy. Jejich doprava by díky vodíku vyrobenému ve fotovoltaice byla zcela bezemisní. Projekt finančně podpořila Technologická agentura ČR (TAČR).

Testovací provoz chtějí zahájit v roce 2020. První úvahy nad vhodným prototypem testovacího vozidla směřovaly k pražským přívozům. V hlavním městě funguje celkem sedm přívozních tras, na nichž jezdí lodě s výkonem motoru 22-36 kW.

Na projektu spolupracuje ÚJV Řež s Fakultou chemické technologie VŠCHT v Praze a společností APT, specializovanou na dodávky procesních technologií v oblasti technických plynů.