Plynárenské firmy měly až do roku 2020 se státem dohodu, že podpoří rozvoj CNG sníženou spotřební daní a dotacemi na pořízení některých typů vozidel, zejména autobusů. Memorandum nyní zavazuje vládu, aby pokračovala v dosavadní podpoře CNG jako alternativního paliva a nezvyšovala jeho spotřební daň výrazně nad úroveň dosud garantovanou jen do roku 2020.

Od roku 2006 investovala řada plynárenských firem jako například innogy, E.ON, Pražská plynárenská, Bonett a další stovky milionů korun do infrastruktury a budování plnicích stanic. Bez podpory by tato infrastruktura nevznikla, protože by si nikdo vozidla na CNG nekupoval, a tedy je ani nevyráběl. Když je CNG výrazně levnější než klasická paliva, najdou se zájemci o taková auta, vyrábějí se a potřebují co nejvíc plnicích stanic. Velké světové automobilky zařadily do svých výrobních programů plynová auta, přibývá jejich inovací a typů.

Národní akční plán čisté mobility, který byl schválen vládou v listopadu 2015, počítá s vybudováním 200 CNG plnicích stanic do roku 2020. Podle tohoto plánu by se ve střednědobém horizontu měla infrastruktura v ČR rozšířit až na 300 plnicích stanic. Takovou penetraci považuje Český plynárenský svaz za dostatečnou nejen pro potřeby přepravních firem s celorepublikovou působností, ale i pro řidiče z řad běžné veřejnosti. Zejména pro potřeby kamionové dopravy se bude ale dále rozvíjet i síť stanic s LNG (zkapalněným zemním plynem).

Výhody CNG

Stlačený zemní plyn je sice fosilní palivo, ale na plnění závazků v oblasti snižování emisí má pozitivní vliv. Produkuje méně škodlivin než benzin či nafta.

Finanční výhodnost CNG proti tradičním pohonným hmotám je pro plyn hlavním trumfem. Spotřební daň od začátku roku 2015 do konce loňského roku činila u CNG 0,72 koruny na metr krychlový. Od letoška vzrostla na 1,44 koruny. U benzinu činí spotřební daň 12,84 koruny na litr, u nafty 10,95 koruny na litr.

"V oblasti CNG plnicích stanic pro osobní vozidla je na tom již Česká republika poměrně dobře, postrádáme však více CNG stanic, které by umožňovaly rovněž plnění vozidel nákladní dopravy. Dotační program by měl tento stav změnit," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ministerstvo dopravy na projekty stavby CNG stanic uvolní z Operačního programu Doprava (OPD) až 50 milionů korun.

Co bude dál

I po více než deseti letech rozvoje má však stlačený zemní plyn jen asi jednoprocentní podíl na celkovém prodeji všech pohonných hmot v Česku.

Spotřeba CNG v Česku loni meziročně vzrostla o 13,9 procenta na 67,6 milionu metrů krychlových. V tuzemsku podle plynařů nyní jezdí téměř 20 000 vozidel na CNG, největší podíl na spotřebě mají autobusy veřejné hromadné dopravy, kterých je přes 1100. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v České republice registrováno zhruba 7,6 milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí necelé tři desetiny procenta.

O podpoře alternativních paliv, a to nejen CNG, ale především elektromobility či vodíkového pohonu, se dále jedná. Ministerstvo dopravy předalo do meziresortního řízení novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Novela navrhuje slevu z dálničního poplatku pro vozidla s ekologickým pohonem. V případě elektromobilů se jedná o stoprocentní slevu, jejich provozovatelé by na dálnicích nic neplatili. Pro auta s pohonem na CNG je v návrhu sleva ve výši 50 procent.