Evropská komise tlačí na automobilky, aby výrazně snižovaly množství škodlivin, které vypouští do ovzduší jejich vozy. V příštích letech čeká výrobce několik vln omezení. Do roku 2030 by se tak průměrné emise osobních a dodávkových vozů měly snížit o třetinu oproti roku 2021. Výrobcům proto nezbývá než ve velkém investovat do alternativních paliv. Díky tomu se v nabídce prodejců už během následujících dvou let objeví několik desítek modelů s elektrickým pohonem.

Otázkou však zůstává, zda tato auta začnou lidé kupovat. Jednou z největších překážek pro rozjezd obchodu s elektrovozy zůstává nedostatek dobíjecích stanic na českých silnicích.

"Budovatelé infrastruktury čekají na výrobce automobilů, až začnou vyrábět a prodávat dostatek aut. A ve stejnou chvíli automobilky říkají, že pro ně bude velmi obtížné vozidla prodávat, když zde budou chybět dobíjecí stanice," řekl v rámci kulatého stolu Hospodářských novin na téma elektromobility Martin Cmíral, ředitel společnosti LEEF Technologies.

Česko zůstává, co se týče počtu dobíjecích stanic, za zeměmi západní Evropy spíše pozadu. "Je třeba, abychom drželi tempo s ostatními evropskými zeměmi a budovali potřebnou infrastrukturu," prohlásil Martin Hejda, obchodní ředitel technologické společnosti FITA Energy Solutions pro oblast Evropy.

Přestože se odborníci shodují, že výstavbu dobíjecích stanic musí vzít do vlastních rukou soukromé firmy, důležitou roli při budování infrastruktury budou v následujících letech hrát peníze od státu. Ministerstvo dopravy plánuje v následujících letech uskutečnit celkem 11 dotačních výzev na podporu alternativních paliv. Rozdá 1,2 miliardy korun. Velká část přitom půjde právě na výstavbu dobíjecích stanic. Cílem je, aby jich u českých silnic do roku 2020 stálo 1300.

Veřejných míst, kde je možné dobít baterii vozu, je dnes téměř 400. Benzinových pump je pro srovnání zhruba čtyři tisíce. Elektromobily mají však na rozdíl od automobilů se spalovacím motorem tu výhodu, že je baterii možné dobíjet doma prakticky ze zásuvky. Tento způsob sice trvá několik hodin, výhodou je ale jednoduchost − vlastník auta může vůz dobít přes noc.

"To je však možné pouze v případě lidí, kteří bydlí v rodinném domě. Musíme brát v potaz to, že 60 procent obyvatel České republiky žije v bytových domech a tuto možnost dobíjení nemá. Proto potřebujeme vybudovat síť rychlodobíjecích stanic," vysvětlila ředitelka tuzemské pobočky technologické společnosti ABB Tanja Vainio.

Rychlodobíjecí stanice jsou dnes schopné dobít baterii elektromobilu na 80 procent za 20 minut. Technologické firmy se navíc snaží tuto dobu ještě zkracovat. Právě zmíněná společnost ABB před časem představila dobíjecí stanici, která během deseti minut dokáže doplnit baterii tak, aby vůz ujel dalších 300 kilometrů. Podle ředitelky ABB je nezbytné, aby rychlodobíjecí stanice vznikaly podél dálnic. Elektrovozy zatím mají výrazně nižší dojezd než vozy se spalovacím motorem. Většina je dnes na jedno nabití schopna ujet 200 až 300 kilometrů. Využití proto zatím nacházejí spíše na kratších cestách po městě než na dlouhých trasách po dálnicích. Automobilky sice již avizovaly, že během dvou let elektrovozy běžně ujedou až 500 kilometrů, možnost rychlého dobíjení u dálnic však bude klíčová.

Martin Hejda ze společnosti FITA Energy Solutions varoval, že výstavba dobíjecích stanic nebude záviset pouze na penězích. Problém může nastat u budování sítě rychlodobíjecích stanic. Ty mohou na některých místech představovat příliš velkou zátěž pro distribuční síť, a tudíž hrozí, že je nebude možné budovat všude. Podle Hejdy je proto třeba posilovat energetickou infrastrukturu, aby zvládla požadavky na vyšší spotřebu způsobenou nástupem elektromobilů.

Ministerstvo průmyslu a obchodu odhaduje, že se do roku 2020 počet elektromobilů na českých silnicích zvýší oproti loňsku téměř čtyřikrát zhruba na pět tisíc. Množství hybridů vzroste na 12 tisíc, tedy zhruba na dvojnásobek oproti stavu na konci roku 2017. Do roku 2025 by se pak mohlo na českých silnicích pohybovat až 100 tisíc elektromobilů. V celé Evropě by už v roce 2020 mělo jezdit zhruba 3,3 milionu elektromobilů, v současnosti jde o 5,3 tisíce vozů na elektrický pohon. Uvedl to náměstek ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický na konferenci Elektromobilita 2018, kterou pořádal mediální dům Economia se společností LEEF Technologies.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru