Se jménem Tencent se pojí superlativy, které laikovi neznalému věci mohou vyrazit dech: tři nejpopulárnější hry na PC, desítky úspěšných titulů na mobilních telefonech a více než miliarda hráčů. Čínský holding zaměřený na moderní technologie je pátou nejhodnotnější firmou světa a přibližně polovina jeho příjmů pramení z prodeje videoher a virtuálních předmětů ve hrách. Zjednodušeně řečeno je pravděpodobné, že většina lidí, kteří tráví čas u videoher, na Tencent nějakým způsobem narazila, ačkoliv to třeba ani netuší.

Tencent je podle analýzy společnosti Newzoo největší herní společnost na světě podle obratu. Firma v roce 2017 utržila díky distribuci her a prodeji virtuálních předmětů a služeb spojených s videohrami 18 miliard dolarů, tedy téměř dvakrát tolik co Sony, o deset miliard více než Apple, o 11 miliard více než Microsoft a o 12 více než společnost Activision Blizzard.

Většina herních příjmů Tencentu pochází z domácí Číny. Tencent má mimo jiné výrazný podíl na dovozu zahraničních her na čínský trh. Západní společnosti v Číně nemohou volně podnikat, což se týká i herního průmyslu. Pro vstup na jeden z největších trhů na světě se západní vydavatelé musí spojit s čínskými firmami a projít cenzurou. Spolupráce s Tencentem nebo třeba s firmou NetEase je nejsnazší způsob, jak se na čínský trh dostat. Tencentu přitom patří polovina čínského distribučního trhu a doma distribuuje vedle Fortnite například hry ze série FIFA od Electronic Arts nebo hit PlayerUnknown's Battlegrounds, pro který vyvinul i globálně rozšířenou mobilní verzi.

Vliv Tencentu je ovšem výrazný i mimo Čínu. Díky strategickým investicím patří pod firmu tvůrci hry League of Legends, jež drží pozici nejpopulárnější PC hry na světě, či autoři populární mobilní hry Clash of Clans. Čtyřicetiprocentní podíl má Tencent i ve společnosti Epic Games, která stojí za hrou Fortnite, a navíc licencuje svůj nástroj Unreal Engine ostatním herním vývojářům.

Od klonu ICQ k videohrám

Tencent před dvaceti lety založil Ma Chua-tcheng, který do té doby pracoval ve společnosti China Motion Telecom Development. Během jednoho roku firma vyvinula vlastní alternativu k populárním komunikačním systémům ICQ a AIM pod názvem QQ a díky lokální podpoře se systém v Číně rychle uchytil. Tencent začal rozšiřovat svoji nabídku podobně jako například český Seznam.

Ke komunikační platformě pro Windows přidal webový portál a další aktivity. Po pěti letech existence Tencent vstoupil na hongkongskou burzu a ve stejné době začal vydávat první videohry, jež doplňovaly nabídku on-line služeb.

První videohry Tencent licencoval primárně od místních nebo korejských firem, šlo přitom o jednoduché webové aplikace fungující ve webovém prohlížeči. Výrazná změna strategie Tencentu přišla v roce 2008, kdy firma poprvé investovala do americké společnosti Riot Games. Tato investice přišla krátce po oznámení jejich hry League of Legends. Původní pětinový podíl Tencent rozšířil o tři roky později, kdy získal celkem 93procentní podíl ve firmě.

Mimo hru

Tencent vedle herního byznysu investuje do komunikačních technologií, samořiditelných aut i retailu.

Mezi nejvýznamnější investice patří podíl v Uberu, americké Tesle, provozovateli sociální sítě Snapchat nebo indickém on‑line obchodu Flipchart. Jen v Číně Tencent investoval do 19 start‑upů, jejichž hodnota přesahuje miliardu dolarů. Ne všechny projekty jsou ale úspěšné.

Tencent se například s Amazonem podílel na investici do společnosti Essential, jež na trhu neuspěla se svým telefonem, který měl jako první výřez v displeji.

Tencent za kontrolní podíl ve firmě Riot Games před sedmi lety zaplatil přibližně 240 milionů dolarů. Byla to jedna z nejvýnosnějších investic ve světě technologií.

Už v roce 2013 měla společnost Riot Games obrat v řádu stovek milionů dolarů a v roce 2014 se přiblížila miliardové hranici. V loňském roce už League of Legends přinesla Tencentu obrat 2,1 miliardy dolarů díky prodeji kosmetických vylepšení a přístupu k novým herním postavám.

Výrazně pomalejší návratnost investic přinesla další významná herní akvizice mimo území Číny. V roce 2012 Tencent koupil společnost Epic Games. Tu znají fanoušci starších 3D stříleček Unreal Tournament, Gears of War nebo úspěšného mobilního titulu Infinity Blade. Epic Games kromě vlastních her vyvíjí Unreal Engine, jeden z nejpoužívanějších nástrojů mezi herními vývojáři.

Opravdový hit Epic Games vydaly až v loňském roce. Fortnite, jež je v podstatě kopií hry PlayerUnknown's Battleground, se stala hrou s nejvyšším počtem aktivních hráčů a její pozice posiluje i díky mobilní verzi.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jaké jsou další akvizice Tencentu?
  • Jaký je rozdíl mezi západním a východním vkusem, pokud jde o hry?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru