K internetu se připojuje už 3,6 miliardy lidí na celém světě. To je v podstatě polovina globální populace. Už třetina lidí zároveň používá sociální sítě, jako je Facebook, Instagram nebo čínský WeChat či Weibo.

Podle studie Internet Trends Report 2018 je právě poloviční penetrace okamžik, kdy dojde k výraznému zpomalení růstu. Ještě před osmi lety měla k internetu přístup pouze čtvrtina lidí. V Česku mělo přístup k internetu podle posledních dostupných čísel 82 procent domácností.

Největší vliv na růst připojených uživatelů má rozšiřování chytrých telefonů a wi-fi připojení v rozvojových zemích. S tím je ale spojené i ochlazení růstu internetové populace. Prodeje telefonů v uplynulém roce stagnovaly a výsledky za první čtvrtletí roku 2018 ukazují jen mírný růst o 1,3 procenta. I ve vyspělých státech jako USA se ale chytré telefony staly nejčastěji používanou platformou pro přístup k on-line službám. Uživatelé v USA tráví na internetu 6 hodin denně, 3 hodiny a dvacet minut z toho na smartphonu.

Prezentace Internet Trends Report

Hybnou silou internetu je reklama, která tvoří hlavní zdroj příjmů Googlu, Facebooku i většiny producentů obsahu. Reklama na internetu stále roste, hlavně díky mobilům – ještě v roce 2015 byla většina reklamy na desktopech, v loňském roce se situace změnila a objem reklamy na mobilních zařízeních je výrazně vyšší.

Zahlcení reklamou vyvolává i opačný tlak. Vedle blokování reklamy (které je na mobilních telefonech mnohem složitější), roste zájem o předplatné on-line služeb. Netflix meziročně zvýšil počet abonentů o čtvrtinu, Spotify o 48 procent, PlayStation Plus o 30 procent a například The New York Times získaly i kvůli politické situaci v USA o 43 procent více předplatitelů. Uživatelé přitom často platí za prémiové verze bezplatně nabízených služeb výměnou za odstranění reklamy – v případě Spotify nebo služby Hulu jde přibližně o polovinu všech uživatelů. V USA začal Google tuto možnost nabízet i uživatelům YouTube.

Výběr dalších bodů ze studie Internet Trends Report 2018

Sledování videa na internetu je stále důležitější částí využívání internetu, včetně toho mobilního. V roce 2017 se průměrný uživatel mobilních telefonů v globálním měřítku díval na video 30 minut denně. Roste i zájem o sledování on-line přenosů hraní videoher, na západě na Twitchi, Mixeru a YouTube Gaming, v Asii na tamějších platformách.

Podíl on-line transakcí roste na úkor kamenných obchodů, zatím ale tvoří asi 12 procent transakcí v USA. V Číně už podíl on-line nákupů dosáhl dvaceti procent, i díky mnohem větší penetraci mobilních plateb. Polovina lidí v USA koupila produkt, který poprvé viděla na sociálních sítích, 11 procent dokonce bezprostředně poté.

Prezentace Internet Trends Report

Personalizace obsahu zvyšuje zapojení uživatelů – u Spotify vzrostl počet uživatelů používajících službu denně ze 37 procent v roce 2014 na 44 procent v roce 2017. Ve stejném období vzrostl počet interpretů, které poslouchá průměrný uživatel, z 68 na 112 za měsíc, i díky automatickému přehrávání „souvisejících“ skladeb po skončení poslechu vybraného playlistu.

Dramaticky roste zájem o chytré reproduktory a AI obecně. Amazon na konci roku 2017 překročil hranici 30 milionů prodaných systémů Echo s asistentkou Alexou. Nejnovější čísla ale ukazují, že v prvním čtvrtletí letošního roku prodal Google více svých reproduktorů Google Home a Google Home Mini a Amazon rychle dohání díky propojení s Androidem i díky vyšší kvalitě zvuku a lepšímu designu svých reprosoustav.

Do umělé inteligence investují všechny důležité technologické firmy, včetně těch čínských, a výrobci počítačových čipů nabízejí specializované procesory určené pro rychlejší strojové učení a běh AI na koncových zařízeních včetně mobilních telefonů.

Vliv Číny roste. Rozvoj internetu a moderních technologií v Číně má čím dál zřetelnější dopad na globální trh. V Číně sídlí 9 z 20 největších technologických společností, USA jich má 11. Před pěti lety byly v Číně pouze dvě takové firmy. Ještě výraznější je nástup čínských firem ve smartphonech – nyní jim patří 40 procent globálního trhu díky nástupu značek Huawei, Xiaomi, Vivo a Oppo. Díky většímu publiku vedou americké firmy v počtu uživatelů největších technologických platforem. Facebook a Google s Androidem mají dvě miliardy aktivních uživatelů, největší čínská sociální síť WeChat jich má miliardu a on-line obchod Alibaba má 700 milionů uživatelů.

Prezentace Internet Trends Report

Zásadní rozvoj prožívá Čína díky mobilním telefonům a mobilnímu internetu. V Číně je 753 milionů uživatelů mobilního internetu a jejich počet meziročně vzrostl o 8 procent. Objem přenesených dat v rámci mobilních sítí ale meziročně vzrostl o 162 procent.

Čína se také stala největším trhem v oblasti herního průmyslu, zejména díky bezplatně šířeným mobilním hrám s mikrotransakcemi. Jen nejúspěšnější čínský titul Honor of Kings má 80 milionů aktivních uživatelů denně. Mobilní verze hitu Player Unknown’s Battlegrounds má 50 milionů hráčů denně.

Dvoustranu o videohrách v Číně a jejich vlivu na globální trh přinesou páteční Hospodářské noviny.

Celá prezentace internetových trendů podle Mary Meeker ze společnosti Kleiner Perkins Caufield & Byers je dostupná se službě SlideShare.