Každé třetí ojeté auto na českých silnicích má na tachometru nižší počet kilometrů, než kolik ve skutečnosti najezdilo. U dovážených automobilů je to podle odhadů společnosti Cebia, která prověřuje původ vozů, dokonce více než každé druhé auto. Podvodníci, kteří se manipulací s kilometry snaží zvýšit cenu auta, by to však měli mít do budoucna těžší.

Poslanci pirátů přišli s návrhem na nový zákon, který by měl podvody omezit. Myšlenku podporují i zákonodárci vládního hnutí ANO.

Piráti se inspirovali v Belgii, kde přísnější kontroly fungují už přes deset let a za tu dobu se podařilo snížit počet podvodů zhruba čtyřicetinásobně. Údaje o počtu najetých kilometrů se tam evidují pravidelně, například při každé návštěvě servisu při přezouvání pneumatik nebo při rutinní policejní kontrole na silnici. Není tak možné tachometrem výrazněji hýbat. Podobný model spustili minulý týden i Slováci.

30 procent

českých ojetých aut má podle odhadů stočený tachometr.

0,2 procenta

belgických vozů mělo v roce 2015 stočený tachometr. Před zavedením pravidelných kontrol to bylo 8,6 procenta.

Naopak v Česku se nyní údaje z tachometru zaznamenávají jen jednou za několik let při velkých prohlídkách na stanicích technické kontroly. U nových aut je to po čtyřech letech od koupě, u starších pak po dvou. Údaje dostává ministerstvo dopravy.

"Znamená to, že stát má o šestiletém autě jen dva záznamy, což je strašně málo. Abyste mohl alespoň trochu dát ruku do ohně za to, že tachometr není stočený, potřebujete minimálně jeden záznam ročně, nejlépe dva," míní Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která spolupracuje s více než 2500 českými servisy.

Nejvíce podvodů s tachometry se děje právě během prvních čtyř let, tedy před první prohlídkou. "Nikdo dnes nechce auto, které má najeto přes 150 tisíc kilometrů. Ten, kdo takové auto prodává, je trhem tlačen k tomu, aby tachometr stočil," prohlašuje Pajer.

V současnosti je obrana proti stočenému tachometru komplikovaná. Kdo zjistí, že koupil auto se zmanipulovanými kilometry, může se s prodávajícím soudit pro podvod.

Od podzimu sice začne platit novela zákona o podmínkách provozu vozidel, která stáčení tachometru označuje za přestupek, za nějž hrozí pokuta až půl milionu korun. Ale právě až pravidelná evidence stavu tachometrů může podle odborníků podvody skutečně omezit.

Poslanci se do této diskuse hodlají pustit po prázdninách − do Prahy by měl přijet i jeden z tvůrců belgického zákona Michel Peelman. "Takový systém se mi líbí a budu ho chtít prosadit. Přijde mi to jako prospěšná věc, která ochraňuje spotřebitele," říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).

Nápadu se nebrání ani ministerstvo dopravy, které by mělo návrh příslušného zákona připravit. "O dalších nástrojích efektivně bojujících proti podvodníkům se stočenými tachometry můžeme diskutovat," řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Kolovratník však zmínil, že poslanci jsou připraveni vypracovat zákon sami, pokud by se k tomu ministerstvo nechystalo.

Manipulace s tachometry je problémem v celé Evropské unii. Na konci dubna europoslanci vyzvali Evropskou komisi, aby navrhla řešení tohoto problému. Využít by při tom mohla systém Eucaris, přes nějž už od začátku 90. let členské země sdílejí například údaje o řidičských průkazech. K nim by mohly přibýt další informace, včetně těch o stavu tachometrů.

Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, si nicméně myslí, že takový systém by byl plně funkční až za řadu let. Problém vidí zejména u velkých států. "Nedovedu si představit, že by například v Německu, kde je 250 tisíc servisů, někdo přišel s tím, že je propojí do jednoho systému. Stálo by to miliardy eur a trvalo by to i deset let," říká Pajer. Právě z Německa, Francie nebo Itálie se přitom do Česka dováží nejvíc ojetin. "U nás tedy systém můžeme udělat rychleji, ale problém dovozů tím nevyřešíme," tvrdí.