Automobilový průmysl stojí na prahu revoluce. Výrobci vozů mohutně investují do rozvoje elektromobility, což se má brzy projevit i na silnicích. "Klíčový zlom může nastat už v roce 2020, na který řada automobilek oznámila nástup desítek modelů s elektrickým pohonem," řekl včera obchodní ředitel a člen představenstva ČEZ Pavel Cyrani na konferenci Elektromobilita 2018. Akce, kterou pořádá mediální dům Economia spolu se společností Leef Technology, dnes pokračuje v pražském Foru Karlín.

Na automobilky je čím dál tím větší tlak ze strany Evropské unie, jež se zavázala, že bude výrazně snižovat emise. Evropská komise dokonce loni navrhovala, aby se pro automobilky zavedly speciální kvóty. Podle nich by určité množství vyrobených automobilů musely tvořit právě vozy s čistým pohonem. Návrh sice neprošel, tlak na výrobce aut však neustal, a ti proto ve velkém investují do alternativních pohonů. Jen Škoda Auto takto v následujících pěti letech vynaloží dvě miliardy eur. Do roku 2025 chce zákazníkům nabídnout celkem 10 modelů v elektrifikované verzi.

Přestože zájem o elektromobily v Česku roste, jejich podíl na trhu s novými vozy je zatím zanedbatelný. V tuzemsku bylo loni registrováno celkem 271 tisíc nových automobilů − elektromobily a vozy s hybridním motorem však představovaly zhruba jedno procento.

Zájem o elektromobily má zvednout výrazně vyšší nabídka automobilek. Odborníci očekávají, že výrobci vyřeší jeden z hlavních problémů, kvůli kterým kupci o tato auta zatím nejeví příliš velký zájem. Je jím vysoká pořizovací cena. Elektromobily jsou výrazně dražší oproti automobilům se spalovacím motorem. Zatímco například Volkswagen Golf s benzinovým motorem 1,5 TSI lze pořídit zhruba za 660 tisíc korun, model e-Golf začíná na 950 tisících korunách. V Česku navíc v případě elektromobilů v podstatě chybí sekundární trh. Kupec auta s elektrickým pohonem nemá jistotu, zda a případně za kolik se mu ho za několik let podaří prodat.

Díky výrazně širší nabídce elektromobilů však začnou jejich ceny klesat. K propadu přispěje i očekávaný technologický pokrok, jenž sníží náklady na výrobu baterií. "I díky tomu očekáváme, že v roce 2025 se ceny elektromobilů potkají s cenami vozů se spalovacím motorem," říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP (Sdružení automobilového průmyslu).

3,1 milionu

dosáhl loni počet elektromobilů na světových silnicích. To je meziroční růst o 57 procent. Z toho 40 procent vozů na elektrický pohon jezdilo v Číně, uvedla Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Prodej elektromobilů se loni vyšplhal na více než milion, což je také nový rekord.

125 milionů

elektromobilů bude v provozu do roku 2030, odhaduje IEA. Pokud se politici větší měrou zasadí o plnění globálních cílů v ochraně klimatu, může tento počet vzrůst až na 220 milionů.

Tuzemští i zahraniční experti se na včerejší konferenci shodli, že pro Česko je nyní klíčové, aby pro řidiče elektromobilů vybudovalo kvalitní infrastrukturu dobíjecích stanic. "Jedná se o oblast, na kterou se dnes musíme všichni zaměřit," apeluje Eduard Palíšek, ředitel německého technologického koncernu Siemens.

Po celém Česku je dnes podle odhadů zhruba 300 veřejných míst, kde může řidič elektromobil dobít. Počet klasických benzinek se pro srovnání blíží čtyřem tisícům. "Naším cílem je, aby bylo v Česku v roce 2020 celkem 1300 dobíjecích stanic. Z toho přibližně 500 by jich mělo být rychlodobíjecích," popisuje náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický.

Stát proto v následujících letech plánuje rozdat stovky milionů na dotacích právě na podporu výstavby nabíjecích stanic. "V současné době dává větší smysl, abychom peníze vynakládali spíše na budování infrastruktury, než abychom dotovali samotný nákup elektromobilů," dodává Muřický.

Kromě množství nabíjecích stanic je pro rozvoj trhu klíčové, jak rychle bude možné vůz dobít. U běžných stanic dnes zabere nabití několik hodin. U rychlodobíjecích je možné baterii dobít na 80 procent za 20 minut. Tato doba se bude podle technologických firem díky novým technologiím ještě zkracovat. "V Hannoveru jsme v minulých dnech představili novou dobíjecí stanici, která za 10 až 12 minut umožní, aby vůz ujel dalších 300 kilometrů," uvádí Tanja Vainio, ředitelka technologické společnosti ABB.