Necelý rok vede Miroslava Simova společnost Jan Becher Pernod Ricard (JBPR). Ta je známá hlavně domácím likérem Becherovka, ale distribuuje také řadu světových značek francouzské skupiny, jako je například whisky Jameson nebo gin Beefeater. Simova je Bulharka. K Česku ale měla blízko i dřív. "Chodila jsem tady do školky. V 80. letech jsem tu s rodinou strávila čtyři roky," vypráví a poznamenává k tomu, že i proto, jaké má jméno a příjmení, si mnoho lidí myslí, že je vlastně Češka. "Myslím, že už se i celkem obstojně domluvím česky. Donedávna jsem si pamatovala jen některá dětská slova, ale jakýsi základ to byl," dodává.

Práci na centrále JBPR v Praze, kde vede 140 zaměstnanců, a vůbec život tady si Simova velmi pochvaluje. "Občas jsem se do Prahy i dřív dostala. Od 90. let jsem najednou viděla jinou Prahu, než jakou jsem znala předtím. Město je od té doby krásné, čisté. Historické a architektonické poklady dostávají potřebnou péči. A zároveň je tu cítit obrovská vlna kreativity. Jsou tu designové školy, obchůdky," libuje si. Jen pořádné hory pro její velký koníček − ježdění na snowboardu − jí tu prý chybí.

Muži vs. ženy − 19 : 1

Ve své profesní kariéře nepoznala jiný obor než alkoholový byznys. Dostala se k němu ale náhodou. Chtěla dělat marketing a bylo vlastně jedno kde. Postupně působila ve firmách Seagram, Maxxium Bulgaria, Maxxium Russia anebo v The Absolut Company. Pro legendární značku vodky pracovala ještě v době, kdy firmu vlastnil a řídil švédský stát.

Miroslava Simova (47)

Bulharská manažerka je od srpna 2017 ředitelkou společnosti Jan Becher Pernod Ricard. Absolventka postgraduálního studia v oboru marketing, reklama a podniková komunikace na Univerzitě sv. Klimenta Ochridského v Sofii celou svou kariéru působí u firem, které vyrábí a prodávají alkohol, mimo jiné v Seagramu či The Absolut Company. Má devítiletou dceru.


Šéfka firmy Jan Becher Pernod Ricard nerada slyší, že je tvrdý alkohol nebezpečnější než ostatní alkoholické nápoje. "Alkohol je jen jeden", říká.

Na její práci ji baví především to, že za mnoha značkami je bohatý příběh, historie. "Po mnoha letech v oboru vidím pořád ty stejné tváře. Lidé v té branži zůstávají. To si myslím, že jinde tak běžné není," poznamenává Simova.

V Česku si hned po svém příchodu do JBPR loni všimla jedné věci, která ji překvapila. "V Bulharsku jsou oproti Česku ženy mnohem častěji ve vedení firem. Nedávno jsem byla na jednání Unie výrobců a dovozců lihovin a mezi dvaceti šéfy firem z oboru jsem tam byla jediná žena."

Kvóty, které by regulovaly podíl žen ve vedoucích funkcích ve firmách, Simova nepodporuje. O co se ale zasazuje, je umožňování flexibilních úvazků, což pomáhá do práce zapojovat například ženy na mateřské dovolené. Zároveň se účastní řady projektů na podporu diverzity včetně třeba konference Equal Pay Day. Ta má za cíl upozornit na nerovnosti v odměňování žen a mužů. Zároveň o sobě Simova také tvrdí, že je mentorkou v kariérách pro některé mladší ženy.

V práci pro JBPR má aktuálně hlavní úkol pokusit se s Becherovkou prosadit na západních trzích. Růst firmy má zajišťovat především export. "Snažíme se pracovat s komunitou barmanů, kteří jsou úspěšní v zahraničí v zemích, jako jsou USA, Velká Británie nebo Austrálie a Singapur. Podniky tam udávají trendy a úspěch v nich pomůže značku dostat do širšího povědomí," vysvětluje Simova.

Prodeje Becherovky jsou mezi tuzemský trh a zahraničí rozděleny přibližně půl na půl. Pro Becherovku nejsilnější trhy v cizině jsou dlouhodobě Německo nebo Rusko.

Celkové tržby společnosti JBPR pak přesahují jednu miliardu korun.

Alkohol je jen jeden

Velkým tématem pro firmu a její šéfku je také to, že obecně se o lihovinách mluví jako o "horší" formě konzumace alkoholu, než když si člověk dá skleničku vína nebo piva. "Neustále se, kde to jen jde, snažím připomínat, že alkohol je jen jeden. Jeden panák rovná se jedné sklenici malého piva, rovná se jedné sklence vína," říká.

Na výrobce a prodejce alkoholu v Evropě je uplatňována stále přísnější regulace. Aktuálně například Evropská komise připravuje povinnost výraznějšího značení možných rizik spojených s konzumací alkoholu na etiketách. Po vzoru varovných značení na krabičkách cigaret. Konkrétní forma se zatím teprve rýsuje. Komise podle Simové pak také tlačí výrobce k tomu, aby na etiketách bylo stále více informací o výrobku. "Nemyslím si, že je to dobrá cesta. Písmo je pak malé, některé detaily obtížně čitelné, všechno, co zákazník potřebuje vědět, může snadněji nalézt na webových stránkách," podotýká.

Seriál HN

Do nového ročníku ankety TOP ŽENY ČESKA můžete kandidátky nominovat na stránce www.topzenyceska.cz

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru