Skupina Home Credit prodělala v prvním čtvrtletí letošního roku 31 milionů eur (803 milionů korun). Loni za stejné období firma, která podniká na splátkovém a bankovním trhu, vykázala zisk v přepočtu přes dvě miliardy korun. Na vině je především zpřísnění podmínek a zavedení tvrdší regulace na úvěrovém trhu v Číně, který je přehřátý. Jen v samotné Číně dosáhla ztráta Home Creditu 88 milionů eur, tedy 2,3 miliardy korun.

Home Credit je klíčovou částí skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Prudký růst, který zaznamenával v poslední době, se ale citelně zpomalil. Loni za celý rok byl meziroční nárůst objemu nově poskytnutých půjček 80 procent. Letos v prvním čtvrtletí to ale bylo jen 2,6 procenta (na 4,4 miliardy eur). Bez započtení Číny to bylo o 28,4 procenta. Na trhu, který se na nových půjčkách podílí z více než poloviny, došlo k poklesu o 11,6 procenta. Home Creditu se naopak velmi dařilo na Filipínách, kde objem půjček narostl o 150 procent, v Indii (růst o 110 procent), Indonésii (130 procent), rostl ale i v Rusku.

"Výsledky odpovídají našim očekáváním s tím, jak naplňujeme naši strategii napříč zeměmi, kde působíme, a speciálně v oblasti on-line služeb. V Rusku, Vietnamu a Kazachstánu pokračovaly dobré výsledky z roku 2017. V Indonésii, na Filipínách a v Indii jsme posílili tržní podíl díky on-line prodejům a lokálním partnerstvím," popisuje Jiří Šmejc, šéf společnosti Home Credit a její minoritní akcionář.

Home Credit nadále pokračuje v expanzi své prodejní sítě. Meziročně navýšil počet prodejních kamenných míst o 94 874 na více než 400 tisíc, přičemž se stále více soustřeďuje na on-line prodeje, aby portfolio produktů mohl nabídnout co nejvíce kanály. Meziročně mu stoupl počet aktivních klientů (těch, kteří splácejí úvěr) o 23,4 procenta na 28,9 milionu. Podíl nesplácených úvěrů i kvůli Číně vzrostl z 6,9 procenta na konci roku 2017 na nynějších 8,2 procenta.

V Číně v uplynulých letech zaznamenal trh půjček a on-line úvěrů strmý růst. V zemi vzniklo tisíce různých poskytovatelů, často si lidé půjčovali mezi sebou (peer-to-peer půjčky), nastal boom mikropůjček. Na dva miliony Číňanů si třeba v jednom měsíci půjčilo u více než jedné úvěrové firmy, a i proto čínská vláda koncem loňského roku sáhla k řešení situace zaváděním přísných regulací. Zaměřeny jsou na predátorské půjčky a řízení rizik, jakož i na ochranu spotřebitelů.

"Pocítili jsme to tak, že část lidí přestala splácet a zároveň se na nás začalo obracet mnohem víc lidí. Bylo vidět, že není kde si půjčit," popsal Šmejc v nedávném rozhovoru pro MF Dnes.

V následujících měsících se ukáže, jak dobře se Home Credit na čínské změny připravil a zda se poučil ze situace v Rusku, která skupinu výrazně trápila před několika lety. Je ale velmi pravděpodobné, že na loňský zisk ve výši 6,5 miliardy korun nenaváže.

Související