V obchodech Penny, stejně jako v Lidlu nebo v Tesku, stojí v těchto dnech rohlík jednu korunu a 20 haléřů. Často s upozorněním, že jeden člověk si jich může koupit jen několik, aby nedocházelo k přeprodeji jinde. V Kauflandu je pak nyní cena housky v aktuální akci 1,10 Kč za kus. Před pár týdny tento řetězec prodával rohlíky dokonce za 50 haléřů, což záhy Svaz pekařů a cukrářů označil za nemravné.

Běžně se cena rohlíku ve velkých řetězcích pohybuje kolem 1,90 koruny. Sleva o třetinu, nebo dokonce o dvě třetiny na rohlících je dalším projevem velkého konkurenčního boje mezi obchodníky. Ten se na nyní napnutém trhu práce projevuje také zvyšováním mezd i na nejnižších pozicích v obchodě, včetně pokladních, o které obchody soupeří.

Podle zdroje z velkého diskontního řetězce, který si nepřál být jmenován, jsou aktuální kampaně na pečivo a některé další vybrané zboží zčásti také podpůrnou strategií. Jejím cílem je přesvědčit zákazníky, že když řetězce investují do svých lidí, případně do četných přestaveb a modernizací prodejen, nemusí zároveň nutně zdražovat.

"Pečivo je základ a je jisté, že s jeho cenou to nesmíte přestřelit. Klíčových produktů, u nichž musíte mít správně nastavenou cenu více než u čeho jiného, je v Česku víc. Kuřecí prsa, vepřové maso, mléko, mouka, cukr, olej," uvedl nedávno pro HN Matt Simister, ředitel Teska pro střední Evropu.

"Pokud je snížení ceny dosaženo zmenšením marže řetězce, je to jeho ekonomické rozhodnutí. Horší je to, když řetězec zlevní kvůli tomu, že přinutí dodavatele dodávat výrobek za podnákladovou cenu," poznamenává výkonný ředitel Svazu pekařů Jaromír Dřízal.

Pekaři poukazují na to, že tlak řetězců na co nejnižší ceny je standardem a bez ohledu na postupný růst nákladů je trvalý. "Dodáváme do Penny a do Alberta. Ostatní řetězce jsme byli nuceni opustit, protože nás nutily do podnákladových cen. Vůbec je nezajímalo, že máme odpovědnost vůči zaměstnancům, dodavatelům nebo státu," uvedl Roman Teisler, šéf rodinné pekarny Adélka.

Infografika

Podobně mluví i další potravináři, jejichž výrobků se výrazné slevy nejčastěji týkají − mlékaři či řezníci. Nic na tom nezměnila ani přísnější novela zákona o významné tržní síle z doby před dvěma lety. Cena, kterou obchodníci konkrétně za rohlík svým dodavatelům platí, se podle informací z trhu pohybuje kolem jedné koruny.

V úvodu zmíněná cena 50 haléřů za rohlík přitom byla v Česku standardem naposled počátkem 90. let. Rohlíky se symbolickým nástrojem boje o zákazníka nestávají poprvé. V roce 2003 je prodával Kaufland v některých svých prodejnách dokonce za 10 haléřů.

Podle Jaroslava Pompa, zástupce největšího pekárenského koncernu působícího v tuzemsku United Bakeries, je prodejní cena kolem koruny extrém: "Degraduje tuto oblíbenou potravinu na úroveň krmiva pro domácí zvířata, jak i mnohdy rohlíky z akcí končí. Každý pekař to vnímá jako urážku poctivé práce a pekařského řemesla."

"Velký problém tyto nízké ceny rohlíku či chleba působí též malým a řemeslným pekárnám, které vyrábějí kvalitní čerstvé pečivo a prodávají je ve svých prodejnách samozřejmě za odpovídající cenu. Zákazníci, kteří si porovnají cenu v řetězci a pekařské speciálce, pak negativně reagují na nastavené ceny v pekařství," upozorňuje na souvislost podobných cenových válek šéf Svazu pekařů Dřízal. "Pokud je prodej uskutečňován za cenu nižší, než je dodavatelská cena, o své přichází i stát na dani z přidané hodnoty," dodává.

Situací kolem aktuálních cenových válek se už zabývá také antimonopolní úřad. "Šetříme v této souvislosti nyní čtyři podněty na pekárenské a mléčné výrobky. Obecně pak nekalé obchodní praktiky přetrvávají téměř u všech řetězců, nadnárodních i národních. Jde o nerovnováhu smluvních podmínek, získávání platby bez protislužby, sjednávání a vybírání zalistovacího poplatku," říká mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda s tím, že celkem jde asi o 20 podnětů a už i o několik rozběhnutých správních řízení.

Sítě si stojí za tím, že různé krátkodobé slevové akce trh nepokřivují a k porušování obchodních podmínek s jejich dodavateli ani jiné legislativy nedochází.

Český maloobchodní trh s potravinami je dlouhodobě jedním z nejkonkurenčnějších na světě. V různých slevových akcích se u některých kategorií výrobků prodá až šest z deseti věcí, které si zákazníci přinesou domů.

Související