Ve Žďáru nad Sázavou začne společnost DEL vyrábět vlastní dobíječky pro elektroauta. Firma, která patří v Česku ke špičce v průmyslové automatizaci a letos očekává obrat 850 milionů korun, se chce vklínit mezi strojírenské kolosy jako Siemens, ABB nebo Schneider. Z elektromobility hodlá podnik v budoucnu udělat důležitou část svého byznysu, která by mohla přinést na tržbách navíc až desítky milionů korun měsíčně.

"Je to výsledek dvouletého vývoje, teď čekáme na certifikaci a na podzim už budeme první dobíječky dodávat," řekl Jiří Kabelka, ředitel a hlavní majitel společnosti DEL. Ta plánuje vyrábět zpočátku deset kusů měsíčně, ale již nyní by jich podle Kabelky zvládla dodat skoro desetkrát tolik.

Elektromobilita má budoucnost

V Česku zatím jezdí asi dva tisíce elektrických aut, včetně hybridních. Čistých elektromobilů je 390. Většímu rozvoji elektromobility brání mimo jiné i nedostatečný počet dobíjecích stanic. O stavbu dobíječek se ale už zajímají energetické firmy ČEZ a E.ON, u svých obchodních center je buduje Lidl. Zásadní je rozhodnutí automobilky Škoda Auto investovat do roku 2025 do rozvoje elektromobility dvě miliardy eur.

850 milionů

korun tržeb očekává společnost DEL v letošním finančním roce, který končí v září. O rok dříve dosáhly tržby firmy 655 milionů korun a zisk po zdanění byl 44 milionů.

50 kW

je výkon dobíječky, která dokáže běžné elektroauto dobít na 80 procent během 20 minut. Žďárská firma jich plánuje vyrábět 10 měsíčně, kapacita závodu je až 100 kusů.

Z toho může v budoucnu těžit i žďárský DEL, který do vývoje vlastní elektrodobíječky investoval několik milionů korun. Předloni firma udělala další krok. Asi za 100 milionů korun koupila slovenský podnik NES v Nové Dubnici. Získala tím další prostor pro vývoj a výrobní kapacity nejen pro elektromobilitu, ale také bateriová úložiště.

Dobíječky o výkonu 50 kW, které dokážou běžné elektroauto dobít k jízdě za 20 minut, zvládne firma vyrábět úplně sama bez subdodávek. V tom je její konkurenční výhoda. Díky tomu, že se zaměřuje na vývoj i výrobu, může se potřebám trhu průběžně přizpůsobovat.

Výkon dobíječky je možné zvedat do výše 250 až 350 kW. Nebo ho také snížit na 30 kW. Díky tomu DEL zvládne dobíjet vše od elektrokol přes elektromobily až po elektrické autobusy. Cena dobíječky se pohybuje ve vyšších stovkách tisíc korun.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.