Po sílící kritice odvolal ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO) ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiřího Zíku. "Mám za to, že v tuto chvíli asi jako správný rodič omlouvá u maturity i věci a prohřešky svého dítěte, které už si vyžadují nějaký zásah," řekl Plaga o pětašedesátiletém Zíkovi, který vedl Cermat šest let.

Tato příspěvková organizace ministerstva školství od loňska připravuje a vyhodnocuje jednotné testy pro přijímací zkoušky na střední školy a také státní maturitní zkoušky, jež naostro začaly už v roce 2011. Kritika za neprůhlednou přípravu testů a nezveřejňování podrobných dat byla dlouhodobá.

Zíku sesadila z čela Cermatu vlastně banalita.

Ve výsledcích státních maturit z češtiny byly u ustáleného slovního spojení − "…růže přináší" − dvě možné správné odpovědi: "trpělivost" a "čas". Variantu "trpělivost", podle níž Cermat úlohu opravoval, zpochybnila maturantka. Druhou, neobvyklou možnost prý našla na Wikipedii. Ministerstvo ale kvůli tomu výsledky přehodnotilo a oprava nakonec pomohla 147 maturantům.

"Čas přináší růže jsem jako češtinářka opravdu nikdy neslyšela, navíc je to ve frazeologickém slovníku úplně v jiném slovosledu. Tuto odpověď bych neuznávala," řekla HN předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Zíkovo odvolání ji ale nepřekvapilo.

O změně na Zíkově postu se uvažovalo od roku 2016. Už tehdy ministerstvo vypsalo konkurz, ale z pěti kandidátů komise nakonec nikoho nedoporučila. Exministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) rozhodla, že Zíka dostane roční mandát. Stejně to vyřešil i její nástupce Stanislav Štech (za ČSSD).

Zíku, jenž v dalším konkurzu skončil druhý, měla až od letošního prosince nahradit analytička Michaela Kleňhová. Ta podle Plagova rozhodnutí nastoupí do funkce 1. června.

A Zíka se v Cermatu stane ředitelem logistiky.

Rozhodnutí ministra Plagy o odvolání ředitele Cermatu je podle mediálního experta vzdělávací společnosti Eduin Bohumila Kartouse nasnadě proto, že  ho vyvolalo opakované selhání úřadu a silná reakce médií, což ministra poškozuje.  "A to jakkoliv jsou chyby ve výsledku marginální z hlediska dopadu na výsledky. Vedle toho je ale třeba vidět dlouhodobé problémy, které Cermat odmítá řešit," řekl HN. Zejména jde o neprůhlednost procesu přípravy testů, odmítání zveřejňovat statistická data o jednotlivých úlohách, tzv. položkové analýzy, podrobné popisy k úlohám, což znesnadňuje kontrolu kvality testů, změny v náročnosti obsahu, posuny v hodnocení a v konečném důsledku vede k chybám, jejichž povaha je zjevně systémová.

Schejbalová nyní očekává, že se testy zjednoduší a že budou vybírat otázky s větším důrazem na čtenářskou gramotnost a porozumění textu. I Společnost češtinářů chce, aby se státní maturita omezila na test s větším důrazem na pravopis a interpunkci. Sloh a ústní zkoušku by si měly organizovat samy školy.

Řada odborníků na vzdělávání poukazuje i na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Třeba na gymnáziích a učilištích by podle nich stejná úroveň maturity být neměla. To se týká i zkoušky z němčiny, jež byla podle učitelů letos pro negymnazisty neúměrně náročná. Obavy vzbuzuje i povinná maturita z matematiky v roce 2021.

Zakladatel iniciativy Maturitní data − odtajněno Oldřich Botlík například už dlouho žádá, aby Cermat zveřejňoval spolu s klíčem správných odpovědí také jejich odůvodnění a vysvětlení, co úloha ověřovala.

A také aby Cermat zveřejňoval ve stejném okamžiku také částečně anonymizovaná prvotní data s údaji o tom, jak žáci odpovídali, a po skončení zkušebního období v půlce června zveřejňoval jména autorů testů a testových úloh, jak to umožňuje zákon.

"Zatím jsme se dočkali jen neoficiálního příslibu, že v půlce prázdnin budou na webu data s údaji o tom, kolik procent žáků vybíralo jednotlivé nabízené položky. V půlce léta to nebude zajímat nikoho," konstatoval Botlík.

Viceprezident Asociace ředitelů ZŠ Pravoslav Němeček doufá, že Cermat už bude lépe kontrolovat výstupy a mít spolehlivé autory testů. O nich si ale nemyslí, že by byly těžší. "Maturita je už na úrovni výstupu ze základní školy. To, že ji neudělá 25 procent žáků, svědčí o tom, že se k ní neměli vůbec hlásit," myslí si. Celý problém je podle něj ve financování školství a honbě za žáky, kteří ale na maturitu nemají.

Ministr Plaga se změnám nebrání a slibuje, že se podívá i na špatnou finanční a personální situaci Cermatu, na niž si Zíka stěžoval.