Smartphony se staly již běžnou součástí našich životů, samy přístroje jsou navíc s každým novým modelem výkonnější, takže je logické, že se do nich přesouvá velké množství praktických úkonů včetně těch finančních. Právě nástup mobilního bankovnictví se jako trend silně promítl v soutěži Bankovní inovátor, která je jednou z kategorií výzkumu Nejlepší banka. Pořádají ho Hospodářské noviny a letos se koná již podesáté.

Inovativní bankovní produkty, které přišly na trh nejpozději během let 2017 a 2018, nominují do soutěže samy banky. O jejich pořadí rozhoduje veřejné hlasování, které se koná od 29. května do 15. června na webové stránce www.nejbanka.cz. Vítěz bude slavnostně vyhlášen 30. října 2018 v konferenčním centru České národní banky společně s celkovými výsledky výzkumu Nejlepší banka 2018 a Nejlepší pojišťovna 2018. Výzkum zajišťuje agentura Datank. Partnerem projektu je IBM Česká republika, odborní partneři jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven. Záštitu nad soutěží převzal viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík.

Kreditku nechte doma

Nástup mobilního bankovnictví zdaleka neznamená jen to, že je skrze chytrý telefon možné nahlížet do osobního účtu, sledovat jednotlivé transakce a potvrzovat platby. Klienti peněžních ústavů mohou skrze mobilní bankovnictví jednoduše platit složenky pouhým naskenováním čtverečkového neboli QR kódu.

Stále častěji lze telefonem také bezkontaktně platit za nákup v kamenném obchodě, a to pouhým přiložením smartphonu k platebnímu terminálu. Slouží k tomu takzvaný NFC čip, který je integrovaný ve většině moderních chytrých telefonů.

Banky mají pro zahrnutí bezkontaktních plateb do svých aplikací dvě možnosti. Jednou z nich je využít řešení od zavedené technologické společnosti. V Česku tak už čtyři banky umožňují bezkontaktní placení pomocí Google Pay a v průběhu letošního roku se mají přidat i další. Moneta Money Bank a mBank vložily Google Pay i do svých vlastních aplikací Smart Banka a mBank v kapse, které rovnou do soutěže nominovaly.

Jiné finanční ústavy se rozhodly vytvořit vlastní řešení − s ním se o prvenství v soutěži uchází Air Bank. "Informace o platbách jsou zpracovávány stejně jako u běžných plateb kartou a nejsou předávány ještě dalším třetím stranám," zmínil coby výhodu při zavedení bezkontaktních plateb v My Air Jaromír Vostrý, produktový manažer pro platební karty a bankomaty Air Bank.

Banka do kapsy i do domácnosti

Software v mobilu slouží také jako kanál pro komunikaci s bankou. V případě mBank je například možné do banky zavolat přímo z aplikace a klient pak už dále nemusí ověřovat svou identitu při hovoru s telefonistou.

Změny doznává i design mobilních aplikací. Equa bank se tak například rozhodla vyjít vstříc mladší generaci a při tvorbě uživatelského rozhraní své aplikace se inspirovala tím, jak vypadají a fungují sociální sítě.

Dynamický vývoj mobilního a on-line bankovnictví je součástí toho, jak se i tak konzervativní instituce jako banky pomalu, ale jistě stávají technologickými společnostmi. ČSOB tak do soutěže například nominovala svou službu ČSOB NaDoma, která je platformou pro chytrou domácnost. Skrze aplikaci v telefonu či počítači může klient banky sledovat, co se děje v jeho domácnosti vybavené přístroji se senzory, jež mezi sebou komunikují. I z prostředí kanceláře, nebo dokonce dovolené tak může vypnout či zhasnout světlo, zjistit, zdali se mu do bytu někdo nevloupal, nebo kontrolovat, jak se vyvíjí účet za elektřinu.

Návaznost na finanční sektor je zde přitom zřejmá. Do budoucna umožní propojení finančních institucí a internetu věcí, například tvorbu specifických typů pojištění, které budou navázané na data o tom, jak domácnost funguje. V tuto chvíli však takovou službu ČSOB zatím nenabízí.

Inovace i mezi produkty

Digitální revoluce v bankovnictví ale neznamená, že by firmy jakkoliv brzdily v inovacích v oblasti samotných finančních produktů. Ty mají většinou podobu půjček s rychlejším a pružnějším procesem schvalování, které je tak možné flexibilně schválit zájemcům z řad jednotlivců i firem.

Do této kategorie spadá i Presto Business, které do soutěže nominovala UniCredit Bank. Jde o splátkový úvěr pro klienty z řad fyzických a právnických osob až do výše milionu korun s roční úrokovou sazbou 5,9 procenta, který je zajištěn pouze směnkou a není pro něj nutné dokládat účel půjčky nebo bezdlužnost vůči státním institucím.

Půjčka Presto Business má i svou variantu pro start-upy. Až do výše 250 tisíc korun ji může fyzická či právnická osoba čerpat bez doložení daňového přiznání a účetních výkazů. V případě živnostníků i bez zajištění. Limit půjčky se posuzuje podle obratu klienta na podnikatelských účtech včetně účtů u ostatních bank.