Velkou ambicí automobilky Škoda Auto je být významným hráčem na poli digitálních služeb spojených s mobilitou. Sází na intenzivní spolupráci s izraelskými start-upy. Zdejší inovační scéna je jedna z nejvyspělejších na světě, proto vývojové centrum Škoda Auto DigiLab rozjelo letos pobočku v Tel Avivu.

"Jsem přesvědčen o tom, že díky našemu společnému podniku a aktivní účasti Škody Auto na izraelském ekosystému vzniknou pro všechny strany nové obchodní možnosti," říká profesor Itzhak Swary, předseda správní rady společnosti Champion Motors, která škodovky do Izraele importuje. V rámci DigiLabu se chce tuzemská automobilka soustředit na projekty související se sdílenou ekonomikou, konektivitou, elektromobilitou a autonomním řízením.

"Škoda Auto chápe mobilitu jako ucelený systém složený z vozů a služeb. DigiLab se této koncepci důkladně věnuje," říká Andre Wehner, šéf digitalizace v automobilce. V rámci Strategie 2025, ambiciózní podnikové koncepce budoucnosti, se chce Škoda postupně posunout z výrobce automobilů i k poskytování služeb spojených s mobilitou. "Autoprůmysl projde v následujících 10 letech větší změnou než za předchozích 50 let," tvrdí Wehner. Škoda na to chce být dobře připravena. V českém DigiLabu je aktuálně čtyřicítka firem, v tom izraelském Škoda spolupracuje s deseti start-upy.

580 start-upů

se aktuálně v Izraeli věnuje inovacím v automoto sektoru a oblasti chytré mobility.

8,5 procenta

je aktuální podíl Škody Auto na izraelském trhu. Modely Škoda Rapid a Superb byly loni ve svých segmentech nejoblíbenější.

Jedním z nich je projekt Guardian, jenž vyvíjí nový bezpečnostní systém ve vozech. Základem je aktivní senzor spojený s kamerou s rybím okem. Umí rozpoznat, na kterém místě lidé v autě sedí, pohlídá, jestli a jak jsou připoutáni. Díky senzorům bude vůz chránit i proti zlodějům. Systém umí dokonce rozpoznat a propočítat váhu jednotlivých lidí ve voze a v návaznosti na to upravit i sílu vystřelení airbagů v případě nehody.

Dalším praktickým projektem je Anagog, který využívá algoritmy strojového učení a mobilní umělé inteligence například pro systém chytrého parkování. Rozpozná, že se řidič blíží ke svému vozu, a po odjetí z parkoviště ihned nabídne uvolněné místo dalším řidičům využívajícím tuto službu.

Start-up XM Cyber, za nímž stojí lidé dříve působící v izraelských bezpečnostních složkách, cílí na prevenci kyberútoků. Pomůže firmám včas rozpoznat bezpečnostní ohrožení. Společnost Otomono zase využívá oblast velkých dat. Chytré systémy v autech poznají, jak bezpečně řidič jezdí, a podle toho mohou pojišťovny třeba upravovat ceny pojištění.

Škoda Auto DigiLab

Na čem pracuje

■ DigiLab už vyvinul například systém Cooperative Transport, umožňující komunikaci mezi infrastrukturou, autem a dalšími řidiči.
■ Prostřednictvím HoppyGo DigiLab úspěšně etabloval, jako jeden z prvních v České republice, platformu pro sdílení aut.
■ Guardian, jeden z izraelských startupů, vyvíjí nový bezpečnostní systém ve vozech.
■ Anagog využívá strojové učení a umělou inteligenci, pomůže dát řidičům vědět třeba o uvolněných parkovacích místech.
■ XM Cyber cílí na prevenci proti kyberútokům

"Podobně jako před lety začaly vznikat mobilní aplikace, tak chceme dodávat nové služby do vozu. Udělat z auta takové centrum služeb. Můžete vůz někomu pronajmout a vydělat si peníze, ale v budoucnu vám třeba doručí balíček, který si objednáte, přímo do auta," vysvětluje Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLab.

Sázka na izraelskou inovační scénu se jeví jako správná volba. Izrael je země, která dává na výzkum a vývoj 4,25 procenta svého HDP, což ji řadí mezi nejlepší na světě. V zemi je aktuálně přes 6000 start-upů a takzvaný high-tech průmysl tvoří 45 procent izraelského exportu. V posledních letech výrazně investuje do inovací právě v automobilovém sektoru a oblasti chytré mobility. Zatímco v roce 2013 se tomu věnovala méně než stovka začínajících firem, letos je v tomto sektoru 580 start-upů. Investice do automobilových start-upů loni oproti roku 2016 vzrostly meziročně o 64 procent. V zemi je na 300 vývojových center a stovka akcelerátorů.

Škodě se v Izraeli daří − loni zaznamenala nárůst dodávek zákazníkům o 14,5 procenta, když prodala celkem 23 400 vozů a zvýšila svůj podíl na trhu na 8,5 procenta.