Vždy, když vidím v médiích téma neomezené datové tarify, přemýšlím, proč se vlastně o nich debata vede a co by jejich zavedení mělo Česku přinést. Mám rád výzkum a myšlenky Dana Arielyho a v souvislosti s neomezenými datovými tarify se mi vždy vybaví jeho kniha "Jak drahé je zdarma". My lidé se často chováme iracionálně, a ačkoli si myslíme, že nikdy nenaletíme, při rozhodování nás ovlivňuje spousta skrytých, iracionálních faktorů, emocí, předsudků, často neznalost a samozřejmě i rafinované marketingové triky.

Asi jste už někdy vyzkoušeli restauraci, kde nabízejí "all you can eat". Základní lákadlo je jednoduché. Můžete sníst jakékoli množství jídla, které se do vás vejde. Někdo toho sní fakt hodně, ale většina z nás na posezení zkonzumuje jen průměrné množství. Na stejném marketingovém principu před několika lety odstartovaly takzvanou mobilní revoluci neomezené hlasové tarify. Za cenu 750 korun jste dostali neomezené volání, SMS a porci dat.

Proč je to podobné? I tady můžete provolat, kolik dokážete, ale málokdo zvládne hovořit více než 24 hodin denně. Tarif má prostě limit a tím je čas. Neomezené datové tarify jsou ale jiné. Jednoduše totiž můžete ze svého mobilního telefonu udělat wi-fi hotspot a mobilní data pak může využívat více zařízení, klidně celá vaše rodina nebo přátelé.

Představte si situaci, kdy přijdete do restaurace, dáte si paušál "vše, co sníte" a ke stolu se nahrnou vaši blízcí a všichni se spolu skvěle najíte. Myslím, že tohle vám v restauraci neprojde. Provozovatel bude chtít, aby si paušál zaplatili všichni, anebo vás vykáže.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak se proti "vyjedení" brání restaurace "all you can eat" i mobilní operátoři?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru