HN: Jaká je role Česka, Slovenska a střední Evropy v budoucích plánech GE? Na začátku roku jste prodávali část svých továren v Maďarsku.

V Česku je největší váha GE Aviation − projekt nového turbovrtulového motoru GE Catalyst, který tady máme. GE má ve střední Evropě zhruba dvacet tisíc lidí a hodně se zde zaměřuje na energetiku nebo zdravotnickou techniku. Zdravotnictví je odvětví, které bude v Evropě i všude na světě dál růst.

Budoucí plány ale nekomentujeme. Stejně jako se vyvíjí trh, technologie a situace na globálních trzích, tak i v GE neustále probíhá proces, kdy přehodnocujeme aktivity, které máme. To je normální, protože svět není statický a my chceme být vždy krok napřed, pokud jde o technologie, protože jsme technologická firma.

HN: Technologická firma? GE má problémy, za poslední dva roky klesla hodnota akcií o padesát procent. Jak se tak velká a stará firma oživuje a adaptuje na svět nové ekonomiky a co vy konkrétně pro to budete dělat v Evropě?

Evropa je pro nás velice důležitý kontinent. Je to po Spojených státech druhý největší trh, z hlediska kapacit opravdu významný region, pracuje tu 92 tisíc lidí, je zde spousta vývojových center. Evropa je v čele transformace energetiky, která vlastně nastartovala a probíhá tady s veškerým dopadem, který to na průmysl má. To se netýká jen GE, ale i dodavatelů energií a výrobců zařízení. Nacházíme se v období zásadní přeměny některých odvětví, v nichž je energetika nejdůležitější, a součástí té změny je i GE.

Peter Stračár (53)

◼ Důležitější než to, kde bude v Česku stát továrna na nové letecké motory, je hodnota lidí a toho, co umějí, zdůrazňuje šéf GE Europe, když mluví o svém dítěti – projektu na nový turbovrtulový motor Catalyst, který GE vyvíjí v Česku a do něhož zapojuje české experty.

◼ "Investice GE je největší v prvotní fázi do know-how a přidané hodnoty. Samotná budova je relativně zanedbatelná část celé investice. Nejdůležitější je přístup k lidem, k inženýrům. Ti dodávají místu přidanou hodnotu. To, že je Česko centrem tohoto nového projektu, nebylo uvnitř GE jednoduché vyjednat," vysvětlil Stračár poté, co se nechal s prototypem nového motoru v letňanské továrně vyfotit.

◼ Podobný projekt je podle něj příkladem toho, že sny některých politiků o znovuobnovení hranic v Evropě nedávají smysl. "Catalyst je globální projekt, odběratelé jsou globální a technologie, které do toho jdou, jsou to nejlepší, co v tuto chvíli existuje. V málokteré evropské zemi by to šlo udělat jen na čistě národní úrovni," zdůraznil. "Možná v Americe, která je sama o sobě kontinentem a je tam hodně zkušeností. Představy některých politiků, že se budou dělat hranice a že vrátíme svět zpátky, kde byl před dvaceti lety, protože teď je možná po tom společenská poptávka, nemohou fungovat."

◼ Peter Stračár vystudoval Technickou univerzitu v Košicích. Působil ve firmách IBM a Hilti. Od roku 2013 vedl středoevropské aktivity GE. Je ženatý a má tři děti.

HN: Bude tedy GE například v energetice prodávat některé své části? Třeba plynové turbíny z bývalého Alstomu mají problémy. Nedávno byla v USA valná hromada a objevily se zprávy, že jeden z možných scénářů je rozpad či rozdělení GE.

Scénářů, které si můžete přečíst v médiích, jsou spousty. Ano, my jsme v transformaci. Rozhodnutí, které vícekrát zaznělo od našeho CEO Johna Flanneryho a vedení, je, že zůstávají tři pilíře, které jsou velmi významné pro firmu: veškerá energetika, doprava, z níž nejdůležitější část je právě GE Aviation, a zdravotní technologie. A to se prolíná s 3D tiskem a podobnými novými technologiemi včetně digitálních. Zároveň probíhá vnitřní diskuse, jaká budoucí struktura je optimální, a spousta věcí je otevřených.

HN: Vraťme se ale k nové ekonomice. Jak těžké je pootočit kormidlo v tak velké korporaci, která má kořeny až k Thomasi Alvovi Edisonovi, která má americké akcionáře a zároveň působí globálně? V technologickém světě se přece všechno rozhoduje rychle, a vy se označujete za technologickou společnost.

Mezi technologiemi v oblasti spotřeby a komunikace a průmyslovými technologiemi je velký rozdíl. Vrcholem těch průmyslových je třeba letecký motor, ať už jde o materiály, fyziku, dynamiku, elektroniku. Naprosto jiný svět je ten, kde se píše kód pro software, a jiný ten, kde se čtyři až šest let vyvíjí letecký motor, který pak jako produkt žije minimálně dvacet třicet let.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru