Přípravy na letošní ročník Designbloku vrcholí. Na největší přehlídce módy a designu ve střední Evropě se v říjnu svou tvorbou pochlubí stovky designérů i firem. Přehlídka se vrátí zpět do Průmyslového paláce na pražském Výstavišti, do secesní budovy, která loni pořadatele i vystavovatele dost potrápila − vítr strhl kus střechy na jednom z jejích křídel a více než rok připravovaná událost musela předčasně skončit. Škoda se vyšplhala na několik milionů korun.

Jana Zielinski, šéfka Designbloku, se už na loňskou událost dívá s nadhledem. Mluví o ní s dávkou ironie jako o "úletu roku", dodává však, že je vděčná, že se nikomu nic nestalo.

Úlet roku pojišťovny nezaplatí

Hořký konec loňského ročníku ale musela pořádající agentura Profil Media, kterou Zielinski vlastní, sama zaplatit. "Pojišťovny se spojily a dohodly, že nikomu nic nedají. My jsme měli ušlý zisk, vystavovatelé také. Byly poškozeny exponáty, expozice. Doteď to vyplácíme z peněz, které jsme získali při jiných projektech," říká Zielinski. Pro agenturu je to podle ní na hranici přežití. Žádná žaloba od poškozených designérů ale nepřišla, velká většina z nich podle ní byla solidární.

Jana Zielinski (43)

Pochází z Prahy, vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy. Spolu s Jiřím Mackem organizuje přehlídku Designblok. Je vdaná, má dvě děti ve věku 12 a 9 let. Ráda čte současné české autory, miluje film a odpočívá při cestování.

O tom, že by se Designblok přemístil, ale neuvažuje. Žádné jiné tak velké a provozuschopné prostory v centru Prahy pořadatelé nenašli a rozdělit přehlídku do jednotlivých budov po hlavním městě, jako tomu bylo dříve, by údajně byl krok zpátky. "Máme hodně mezinárodních návštěvníků, nákupčích či obchodníků, pro které je výhodnější mít základ výstavy na jednom místě," míní šéfka Designbloku.

Pohádková cesta českého designu

Zielinski Designblok se svým pracovním partnerem a kamarádem Jiřím Mackem pořádá 20 let. Za tu dobu podle ní český design ušel dlouhou cestu, což si zaslouží "oslavu". Ta je také hlavním tématem letošního ročníku.

"Před 20 lety jsme měli 14 účastníků a snili jsme o tom, že jednou budou české firmy s designéry spolupracovat. Dnes jsou české značky na světových přehlídkách TOP 10, se kterými se tam můžete setkat, a to je téměř pohádková cesta," říká žena, jež od konce 90. let podporuje a propaguje design pro širokou veřejnost. Za to nedávno získala čestný doktorát na pražské UMPRUM.

Loni se na přehlídce ukázalo přes 300 vystavovatelů, byla to méně než polovina všech přihlášených. Rozhodující slovo o tom, kdo se na Design­bloku objeví, má Zielinski s Mackem. Promítá se do toho jejich osobní vkus, "není to ale o kamarádíčkování, jak si někteří myslí," upozorňuje Zielinski, v minulosti laureátka ankety TOP ženy Česka.

"Bereme jedno portfolio po druhém a díváme se na to, odkud ti lidé pocházejí, co studovali, jaká je jejich dráha, a to samé u firem," popisuje výběrové řízení. Česká scéna je podle ní relativně rozvinutá a je to i důsledek toho, že Designblok dodržuje měřítka kvality a garantuje nějakou úroveň.

Výstava však má stále kam růst. "Chceme stáhnout to podstatné ze střední Evropy do Prahy, aby scouti, ale i galeristé věděli, že na Designbloku najdou to nejlepší. Myslím, že se nám to pomalu daří," uvádí. Pomohl i pětiletý grant od města, který pokryje až třetinu nákladů na přehlídku. Z celkových nákladů, jež se pohybují kolem 20 milionů korun, je to nemalá částka.

Design mění svět

Zielinski rovněž pořádá ceny Czech Grand Design a další akce spojené s užitým uměním, vlastní také galerii Křehký. Design se stal neoddělitelnou součástí jejího života. "Nejvíce mě na něm zajímá přesah do jiných oblastí, například sociální, ekonomické či do politiky. Mohu jím částečně naplnit svou ideu o změně světa k lepšímu," říká.

Design podle ní svět činí krásnějším, o užitém umění ale přemýšlí dost prakticky. "Design může ulehčit či zachránit život. Například chirurgické nástroje, které ve spolupráci s Annou Kozovou vyrobila firma Beznoska. Jsou to takové malé sochy, ale třeba se lépe uchopí v ruce nebo je lékaři udrží delší dobu. To všechno může design ovlivnit," míní Zielinski.

Seriál HN

Do nového ročníku ankety TOP ŽENY ČESKA můžete kandidátky nominovat na stránce www.topzenyceska.cz.

Pořádání všech designových akcí ji změnilo tak, že dostala "chorobu z povolání" a neustále obohacuje svou sbírku porcelánových váz. Užité umění ale sama nedělá. Tvoří jinak, pro své dvě děti napsala knížky. Třeba příběh pro syna se odehrává na moři a na cestách. "Psaní mě velmi baví. Říkám si, že až mě to všechno jednou omrzí, tak odjedu k Máchovu jezeru a tam budu psát knížky pro děti," hovoří o své vášni.

Skloubit rodinu a náročnou práci se jí celkem daří. Musela si ale sama pro sebe srovnat priority a naučit se různé úkoly delegovat. Když byly děti ještě menší, s manželem, divadelním režisérem Thomasem Zielinským, je hlídali střídavě. Šéfka Designbloku se nyní učí nepropadat pocitům viny z toho, když se jí zdá, že šidí rodinu nebo práci. "Je to takový cvik. Když jsem v práci a mám špatné svědomí, že nejsem doma a naopak, tak si řeknu, že to tak má být, a je to v pořádku," odhaluje, s čím dlouhodobě bojuje.

Přiznává, že sama by ale Design­blok dělat nemohla a Jiří Macek je velkou oporou. "Pomáháme si navzájem. Když byly děti menší a nemohla jsem, jemu to nevadilo a byl ochoten pracovat více. Teď má malé dítě on, takže jsme si to vyměnili," doplňuje.