Zvýšená ochrana osobních údajů dává v digitální době smysl. Nikdo nemá zájem na tom, aby jeho osobní data kolovala po internetu nebo aby byl obtěžován telefonáty s obchodními nabídkami. Zpřísněné nakládání s daty je tedy v zásadě logický krok. Mělo by se při něm ale více využívat selského rozumu, což GDPR v mnoha směrech postrádá. Místo abychom totiž data cíleně chránili, budeme většinou pouze barvit trávu nazeleno.

Nejde jen o to, že samotné nařízení má ve svém výkladu řadu otazníků a není zcela jasné, jak bude vše v praxi probíhat. Horší je skutečnost, že Evropská unie nařizuje plošné opatření, aniž by se přihlédlo k národním specifikům. Jestli se něco totiž opravdu nepovedlo, pak je to tolik proklamované "Mysli globálně, jednej lokálně".

GDPR zaváděné pro podnikatelský sektor ale potřeby místního prostředí zcela opomíjí. Nikdo nezpochybňuje náročnější režim pro velké firmy, připusťme i střední podniky a v krajní verzi pro všechny právnické subjekty nebo podnikatele pracující s velkým množstvím dat fyzických osob. Konečně, zneužití dat z Facebooku ve prospěch politické kampaně je jasný důkaz, že je třeba údaje chránit. V České republice má ale IČO rovněž 991 tisíc osob samostatně výdělečně činných, což je v porovnání k počtu obyvatel evropský rekord. V polovině případů se jedná o přivýdělky, v drtivé většině jde o živnosti, které vykazují tržby v řádu stokorun denně. V reálu pak bude muset každý natěrač, kominík nebo uklízečka na zkrácený úvazek pracující na živnostenský list prokazovat, že mají nastavené procesy, které chrání data jejich klientů.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru