Když diskont Lidl nabídl v inzerátu pokladním třicet tisíc měsíčně, byla to revoluce. Politici se předháněli v obavách, že maloobchod přetáhne učitele, jejichž nástupní plat je podstatně nižší.

Větší revoluce se ale konala v samotném maloobchodě. K Lidlu se − nutno přiznat, že s velkou nechutí − musely přidat i ostatní řetězce.

Nevole zákazníků z nekonečného čekání u pokladen byla nakonec důraznější než tlak odborů, které dlouhodobě upozorňovaly na to, že jak samotné mzdy, tak i celkové náklady práce jsou v maloobchodě značně pod průměrem České republiky. To, že se díky rekordně nízké nezaměstnanosti a nedostatku zaměstnanců situace změnila, je jenom dobře.

Přesto nelze říci, že by tím maloobchod strádal. Je fakt, že v tomto odvětví tvoří mzdy vyšší podíl na celkových nákladech než třeba v průmyslu. Jenže platí také to, že tržby v maloobchodě rostou podstatně delší dobu než mzdy.

Výsledky největších hráčů tomu napovídají: diskonty Lidl vykázaly v Česku ve finančním roce 2016/2017 rekordní zisk před zdaněním 4,1 miliardy korun, tržby společnosti stouply o 14 procent. Diskont Penny Market loni zvýšil v Česku zisk o 17 procent na 487 milionů korun. Dalšímu diskontu, německé Normě, loni v Česku stoupl zisk o čtvrtinu na 37 milionů korun. Tuzemská Alza.cz ohlásila v roce 2016 zisk 644 milionů korun, meziročně o 13 procent víc.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru