V jedné z hal severočeské sklárny Preciosa Ornela to vypadá jako na tržišti s kořením. Velké misky vyrovnané v řadách za sebou jsou až po okraj naplněné korálky. "Tmavě modrá, bílá, akvamarín nebo lila," vyjmenovává nadšeně jednotlivé barvy obchodní ředitel a člen představenstva Petr Puš a rukou zajede mezi ještě teplé perličky. "Tohle jsou desítky let vývoje, tradičních receptur a výsledek ohromných investic," dodává. A z dlaní se mu sype výrobek známý po celém světě − rokajlové, tedy sekané skleněné perle.

Titěrné korálky se používají v módní branži jako nášivky, designéři a statisíce žen z nich vyrábějí bižuterii, zdobí se jimi etnické skupiny od Afriky po Mexiko. Běžně se stává, že si čeští turisté z cest po světě vozí šperky, jejichž základ vznikl zde v Desné. Rokajlové perle umí vyrobit jen ve třech státech − v Česku, Japonsku a Číně. A přestože Asie zaplavuje trh desetitisíci tun perliček ročně, mívá problémy s kvalitou nebo nevyrábí na jednom místě. V Japonsku sice vznikají korálky srovnatelné s těmi ze severu Čech, ale země jich nevyrobí tolik a nabízí omezené množství barev.

Roky tučné a dobré

Továrna vtěsnaná mezi kopce Jizerských hor každý rok vyrobí v průměru okolo tří tisíc tun korálků. Většinu produkce vyváží do více než sedmi desítek zemí, hlavně do Indie nebo Turecka. A díky tomu, že mnoho globálních značek dnes šije − a zdobí − své výrobky v Asii, daří se jí i na největším bižuterním trhu světa, v Číně. "Výrobci vědí, že pokud chtějí stejně velké korálky nebo takové, které si udrží barvu, musí jít za námi," říká Puš.

Nynější obchodní ředitel sklárny Ornela na začátku 90. let pracoval ve společnosti jako šéf prodeje pro americký trh a slýchával, že s nástupem čínské konkurence firma skončí. "Z korálků udělali věc denního používání. Do určité míry nám pomohli, protože my jsme se posunuli k náročnějším zákazníkům," říká Puš. Sklárna Ornela si tak ukusuje až 75 procent globálního trhu s perličkami té nejvyšší kvality.

Firma loni utržila přibližně 855 milionů korun. Sklárně se dařilo trochu méně než v předchozích letech, obrat za rok 2016 přesáhl miliardu. Podle výkonného ředitele a člena představenstva společnosti Preciosa Stanislava Kadlece však nejde o nic závažného. "Jde o roky ověřený cyklus, který se v perličkách opakuje, máme za sebou pár let, kdy byla poptávka na vrcholu," konstatuje. Zájem táhly zejména země bývalého Sovětského svazu a hlavně Rusko, kde má vyšívání tradici. Situace na Ukrajině a devalvace měny ale z českých korálků udělaly pro tamní obyvatele luxusní záležitost.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru