Trojka mezi výrobci lihovin v Česku, vizovická palírna Rudolf Jelínek, zažívá dobré období. Výnosy firmě loni meziročně vzrostly o tři procenta na 454 milionů korun (bez DPH a spotřební daně), vydělala 15 milionů korun. Co se vyrobeného a prodaného objemu alkoholu týče, v tom ale společnost už nějaký čas neroste. Mírného navyšování celkového obratu tak dosahuje díky většímu zastoupení dražších pálenek.

"Cítíme posun v příklonu ke kvalitnějšímu, prémiovějšímu pití. Trendem je menší konzumace ve prospěch vyšší kvality," poznamenává obchodní ředitel likérky Miroslav Motyčka. A dává příklad, jak konkrétně se to na trhu projevuje: "Řetězcům se snažíme nabízet ve větší míře lepší řady našich pálenek. Nebylo snadné se k nim dostat kromě základních řad i s těmi lepšími. Teď už jsou některé řetězce, jež s námi řeší to, zda vůbec mít tu základní řadu v nabídce."

Pro ovocné pálenky, na něž se u Jelínků specializují, je podle Motyčky stále obtížnější sehnat zdrojové ovoce. Proto firma už několik let investuje do výsadby ovocných stromů na vlastních pozemcích. "Ročně přidáme desítky hektarů osázené plochy sadů, máme už asi 200 hektarů pozemků. Další chceme brzy získat i v okolí Vizovic," plánuje Motyčka, přičemž dosud Jelínek spoléhal do značné míry i na své sady v zahraničí včetně Chile.

150 milionů korun

bude stát likérku Rudolf Jelínek výstavba nového návštěvnického centra v Praze.

Zdaleka největší investice v příštích měsících půjdou ale podle Motyčky do nového návštěvnického centra značky v pražském Klárově. "Do Česka jezdí zajímavé počty turistů, do Vizovic jich ale moc nedojede, musíme jim jít naproti," komentuje Motyčka projekt. Rekonstrukce dříve zakoupené budovy začala před pár dny. Otevření "slivovicového velvyslanectví" v metropoli je naplánováno na prosinec příštího roku. Celkové náklady na vybudování návštěvnického centra jsou 150 milionů korun. "Uvnitř by mělo být muzeum značky, ukázky postupů výroby, bar, restaurace, prodejna," vyjmenovává Motyčka.

Ten kromě toho, že je ve firmě ředitelem obchodu a marketingu, má na starosti i oživení značky whisky Gold Cock. Ochranné známky a zásoby, asi 300 tisíc litrů této whisky, získal Jelínek v roce 2006 od dřívějšího majitele společnosti Seliko.

Kromě správy a postupného zpracovávání starých zásob začali ve Vizovicích podle původních výrobních postupů whisky před 10 lety i sami destilovat. "Loni jsme vyrobili kolem 15 tisíc litrů 60procentního destilátu, s nímž budeme dál pracovat," říká Motyčka.

Některé archivní ročníky whisky Gold Cock jsou vyprodány, poptávka po této značce je ale velká. Jelínek proto plánuje nabídku vlastní whisky této značky dál rozšiřovat. Půjde pak dál zejména o cennější a dražší typ single malt.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru