Na Novém Zélandu testují autonomní elektroletadla

S revolučním nápadem pro nový způsob přepravy přišel americký start-up Kitty Hawk. Ten nyní testuje na Novém Zélandu své autonomní elektroletadlo, které by jednou mohlo fungovat jako taxi.

Stroj s názvem Cora vypadá na první pohled jako letadlo, avšak pro přistání a vzlet nepotřebuje přistávací dráhu, jelikož může stoupat a klesat podobně jako vrtulník. Tím pádem může Cora přistát s přehledem i na střeše domu. Letoun zvládne překonat vzdálenost 100 km, a to při maximální rychlosti až 177 km/h. Je uzpůsobený pro dvě osoby a vystoupat dokáže do výšky 900 m nad mořem.

Tvůrcem ambiciózního projektu a zakladatelem start-upu Kitty Hawk je Sebastian Thrun, který doufá, že jeho letouny se v blízké budoucnosti stanou základem pro leteckou taxislužbu. Pro testování svého letounu zvolil Nový Zéland z důvodu silného zázemí pro výzkum a vývoj v leteckém odvětví.

Kitty Hawk není jedinou firmou, která se věnuje vývoji a testování létajících vozidel. Podobné projekty řeší i firma Uber nebo letecká společnost Airbus.

Potravinářský komplex: pomoc indickým farmářům

Vláda premiéra Módího, která slíbila revoluci v potravinářském průmyslu, slavnostně otevřela potravinářskou průmyslovou zónu Mega Food Park ve vesnici Mahuak­hera Ganj v severoindickém státě Uttarákhand. Náklady na výstavbu potravinářského parku se vyšplhaly v přepočtu na 330 milionů Kč.

Nově otevřený areál má jedno hlavní zpracovatelské centrum a další tři určená k primárnímu zpracování potravin. Jeho součástí je i velké skladiště. Práci zde najde přes 5000 osob a ročně park přispěje k obratu pěti miliardami rupií (1,6 miliardy Kč).

Otevření parku přichází pár měsíců po konání vládou organizovaného veletrhu World Food India 2017 v Dillí, na kterém byly přislíbeny výrazné investice do transformace potravinářského průmyslu. Inovativní zpracování potravin spolu s novými skladovacími jednotkami umožní prodloužit trvanlivost potravin a omezit plýtvání. Nyní se každoročně vyhodí neuvěřitelných 40 procent produkce.

Zahraniční kancelář CzechTradu aktuálně zjišťuje příležitosti pro dodávky potravinářských technologií.

Ve Francii se postupně prosazují elektrobusy

Původem německá, dnes již evropská dopravní společnost FlixBus ve Francii na trase mezi Paříží a Amiens zavádí vůbec první autobusové spoje plně poháněné elektřinou. Investicí do flotily elektrobusů chce dopravní společnost podpořit rozvoj elektromobility nejen ve Francii, ale v celé Evropě.

Dálkové autobusy na elektrický pohon od dubna 2018 spojují severofrancouzské město Amiens s metropolí. Jde o vůbec první dálkové autobusy v Evropě na plně elektrický pohon. Asi po dvou hodinách jízdy budou autobusy na trati Amiens−Paříž potřebovat čtyři hodiny k plnému dobití baterií, k čemuž budou sloužit dobíjecí stanice v místech odjezdu a příjezdu.

Jednou ze základních podmínek rozvoje elektrické veřejné dopravy je právě přítomnost infrastruktury dobíjecích stanic tak, jako je tomu v případě elektrických osobních vozů.

Cestování dálkovým autobusem je jedním z nejšetrnějších způsobů hromadné dopravy, především díky moderním vozům a jejich schopnosti přepravy velkého počtu cestujících najednou. Ti, kteří upřednostní cestu autobusem před osobním vozem, sníží vlastní produkci CO2 na této cestě až o 80 procent.

Zde naleznete další aktuality z teritorií.

Připravili pracovníci zahraničních kanceláří agentury CzechTrade.

Související