Německý investiční konglomerát JAB Holding se v posledních le tech stává stále významnějším hráčem na světovém trhu s kávou. Jen ve Spojených státech utratil mi­liardy eur za nákupy firem podnikajících v oblasti výroby a prodeje kávy. Naopak potravinářský koncern Nestlé právě na americkém trhu za svým konkurentem pokulhával. To se nyní snaží dohnat.

Švýcarské Nestlé je největší potravinářskou firmou světa. Je ale také s podílem zhruba 23 procent jedničkou na trhu s kávou. Zaostávání na americkém trhu se rozhodla změnit dohodou s populárním řetězcem kaváren Starbucks, kterou společnosti uzavřely minulý týden.

V rámci transakce švýcarská firma zaplatí Starbucksu 7,15 miliardy dolarů za právo prodávat jeho kávové výrobky, a to nejen v USA, ale i jinde ve světě. Navíc pod Nestlé přejde 500 zaměstnanců amerického řetězce.

Podle analytičky JPMorgan Celine Pannutiové je dohoda milníkem, který posílí pozici Švýcarů na americkém maloobchodních trhu s kávou. Vydělá i Starbucks, který tak díky přítomnosti Nestlé ve 190 zemích světa získá přístup na nové trhy.

JAB na nákupech

"Tento obchod je mírně negativní pro globální ambice JAB," řekl v této souvislosti agentuře ­Bloomberg David Palmer, analytik společnosti RBC Capital Markets. Podobně se vyjádřil i analytik švýcarské investiční banky Vontobel Jean-Philippe Bertschy. "Dohoda se Starbucksem umožní Nestlé držet si JAB dál od těla," uvedl.

Zmíněná skupina JAB, kterou ovládá bohatá německá rodina Rei­mannových, v posledních letech rozšiřovala své investiční portfolio. To zahrnuje například firmu Keurig, lídra na americkém trhu s kapslemi do kávovarů, kavárenské řetězce a také třeba prodejny s koblihami. Akvizice přišly JAB přibližně na 18 miliard eur.

Nestlé vs. JAB Holding

"Trh rychle roste a je tak roztříštěný, že si vysloveně říká o to, aby jej někdo konsolidoval," vysvětlil strategii výkonný ředitel holdingu Peter Harf. Ten patří do trojice z vedení investičního konglomerátu, která v JAB dohromady vlastní osmiprocentní podíl v hodnotě přes 1,5 miliardy eur. Zbytek mají členové rodiny Reimannových.

Dalších zhruba 12 miliard pak skupina investovala v Evropě. Nejznámější je nákup pražíren Jacobs Douwe Egberts z roku 2013, stejně jako ve Spojených státech se ale zaměřila i na kavárenské řetězce. Jde například o skandinávské Espresso House a Baresso Coffee.

JAB se ale nevyhýbá ani Asii, což dokazuje loňský nákup singapurské potravinářské skupiny Super Group, za výrobce instantních káv, čajů a cereálií zaplatila jednu miliardu dolarů.

Prémiová káva táhne

Ačkoli se značná část jejich byznysu stále zaměřuje na masový trh, JAB, Nestlé i další firmy z hlediska obchodních plánů zajímá v USA zejména rychle rostoucí trh s kávou pro náročnější konzumenty. Na něm působí řada menších nezávislých firem, které jsou populární hlavně mezi mladší generací spotřebitelů. Ti mimo jiné ve větší míře než jiné věkové skupiny konzumují kávu v kavárnách a častěji se vyhýbají produktům od nadnárodních korporací.

Na tento vývoj zareagoval i Starbucks, když v roce 2014 spustil koncept kaváren Reserve, zaměřených mimo jiné na hipstery.

Podle mezinárodní organizace Specialty Coffee Association se prémiová káva podílí na celkové spotřebě v USA 15 až 20 procenty. A co je ještě důležitější, za tyto druhy káv si mohou prodejci a provozovatelé kaváren říci spotřebitelům o vyšší ceny.

Díky nákupům z posledních let (například firmy Intelligentsia Coffee & Tea či Stumptown Coffee Roasters) na tomto lukrativním trhu získává stále silnější pozici i JAB. Pozadu s nákupy menších firem však nezůstalo ani Nestlé, které si dříve se značkami Nescafé a Nespresso budovalo pozici zejména v oblasti prodeje rozpustné kávy a kapslí do kávovarů.

Kromě spolupráce se Starbucksem již loni investovalo přes 400 milionů dolarů do nákupu 68procentního podílu v Blue Bottle Coffee. Ta prodává organickou kávu přes internet a také provozuje několik desítek kaváren v USA a Japonsku.

A taktéž v roce 2017 Nestlé koupilo firmu Chameleon Cold-Brew, prodejce bio zrnkové kávy a balené chlazené kávy.

Nestlé vs. JAB Holding