Není to ani půl roku, kdy bylo na evropské nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) nahlíženo jako na nepotřebnou a zbytečnou záležitost, která podniky neúnosně zatěžuje. Stačilo zneužití osobních dat desítek milionů uživatelů sociální sítě Facebook a vše je najednou jinak. Americké firmy začaly samy volat po potřebě regulace a evropské GDPR si berou jako vzor. Přesto české firmy i měsíc před spuštěním nařízení často tápou a nevědí si s nařízením rady. Není přitom zcela smysluplné v důsledku časové tísně dělat unáhlené kroky. V prvé řadě je třeba identifikovat, kde má firma uložena citlivá data např. o zákaznících, zaměstnancích nebo o jiných lidech, se kterými v průběhu let přišla do kontaktu. Mohou to být například uchazeči o zaměstnání atd.

Zavádět kvůli GDPR nový technologický systém, pokud ho ve firmě již historicky nemáte, je nesmysl. Jednoduše se to nevyplatí. V první fázi stačí vymazat všechny informace, které jako firma nepotřebujete − třeba životopisy uchazečů o zaměstnání. Takové střádání informací bude nově podléhat souhlasu se zpracováním osobních údajů. V další fázi je dobré zaměřit se na zaměstnance − nejen zajistit jejich souhlasy se zpracováním údajů, ale zejména je v oblasti ochrany osobních dat náležitě proškolit. Jejich manažeři by je měli především edukovat tak, aby pochopili, jakou cenu mají informace, s nimiž denně pracují. Je vhodné nastavit i přesné interní postupy, jak s informacemi podle konkrétních situací nakládat. Například všichni zaměstnanci by měli vědět, co dělat, když jejich klient pošle žádost o výmaz osobních údajů. Firma by měla mít například politiku zabraňující slabým heslům v počítačích uživatelů. Zaměstnanci se může celkem jednoduše stát, že mu jeho notebook někdo ukradne nebo že ho někde zapomene. Co už by se stát nemělo, je to, že se mu do něj cizí osoba přihlásí a uvidí jeho data.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 10 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru