V souvislosti se čtvrtečním zásahem v Dopravním podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) a v dopravní společnosti BusLine obvinili policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu devět lidí, z toho tři zadrželi. Uvedl to mluvčí centrály Jaroslav Ibehej. Z jakých trestných činů byli obviněni, či jaký trest jim hrozí, neupřesnil.

"Devět osob bylo obviněno, kdy tři obvinění byli omezeni na osobní svobodě. Více informací zatím poskytovat nebudeme," sdělil policejní mluvčí.

"Měli jsme asi patnáctiminutovou návštěvu, kdy si přišli pro dvě věci, vzali si je a odešli. Předložili požadavek, naši lidé jim vydali, co chtěli. Nejsme schopni z toho nic vydedukovat," řekl předseda představenstva BusLine Radek Chobot. Mluvčí dopravního podniku Martina Poršová přítomnost policistů potvrdila, o co se zajímali, sdělit odmítla.

Vyšetřovatelé protikorupční policie zasahovali na počátku dubna také na krajském úřadě v Liberci, v ČSAD Liberec a v poradenské firmě Nexia. Zajímali se o materiály související se zajištěním dopravní obslužnosti v oblasti Sever. Zahrnuje Liberecko a Frýdlantsko a na základě příkazní smlouvy ji zajišťuje ČSAD Liberec.

Policie se zajímala také o záměr kraje odkoupit majoritní podíl akcií tohoto dopravce a záměr na zřízení takzvaného vnitřního dopravce. Jen z krajského úřadu si tehdy policisté odnesli 10 až 12 šanonů dokumentů.

I firmy BusLine a liberecký dopravní podnik jsou zapojené v integrované regionální dopravě a Liberecký kraj je financuje. BusLine zajišťuje regionální autobusovou dopravu na Jablonecku a Semilsku, dopravnímu podniku přispívá kraj na autobusové linky do Kryštofova Údolí, Šimonovic, Stráže nad Nisou a Bedřichova. Spolufinancuje i tramvajové spojení mezi Libercem a Jabloncem, které DPMLJ také zajišťuje. Ve čtvrtek to řekl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji.

Vyšetřování se ale může týkat i vzájemných vazeb mezi oběma dopravními podniky. DPMLJ služeb soukromého dopravce využívá k zajištění městské dopravy v Jablonci a zhruba 40 procent autobusové dopravy v Liberci. Ročně jde o zakázku zhruba za 150 milionů. Podle auditu, který si nechalo město Liberec loni vypracovat, je smlouva pro DPMLJ s firmou BusLine nevýhodná. Za rizikový považuje auditor zejména takzvaný závazek úhrady přiměřeného zisku. Jeho výše může být za celou dobu trvání smlouvy až 300 milionů korun.

Část politiků zpochybňuje výši, kterou BusLine každoročně po DPMLJ nárokuje. Například hnutí Změna pro Liberec loni v prosinci uvedlo, že většina nároků dopravce je placena dvakrát a může jít o nedovolenou veřejnou podporu. Před dvěma týdny hnutí kritizovalo jinou smlouvu DPMLJ s firmou BusLine, a to na nájem a podnájem plničky stlačeného zemního plynu (CNG). Podle hnutí je smlouva nevypověditelná, má delší platnost, než je životnost zařízení, a sankce ze smlouvy hrozí jen DPMLJ. BusLine v minulosti odmítla, že by se dopustila čehokoliv protiprávního.

Související