Každý pokus dobýt nejlidnatější trh světa je znakem odvahy. Konkurence je tam extrémní a zvyky čínských spotřebitelů naprosto odlišné od toho, co zná byznysmen z domova či západních trhů. Už z toho plyne velké riziko neúspěchu. Snad když firma zamíří na Dálný východ za svými nadnárodními odběrateli, s nimiž ji vážou už ověřená pouta, pak je šance na úspěch solidní. Řada českých podnikatelů se však již přesvědčila, jak obtížné je exportovat do protekcionistické říše středu, zvlášť když nedisponujete opravdu exkluzivní značkou. Když jde o to prodat službu, je to ještě těžší. Etablovat se na více než miliardovém trhu s prodejním řetězcem, to už zní jako mission impossible. Jak úkol ještě víc zkomplikovat? Jedině pokusem o nájezd do regulovaného oboru. Odvahu k tomu − s jednou hodně specifickou výjimkou − nenašel žádný tuzemský byznysmen.

Až teď. S řetězcem lékáren Dr. Max chce na čínský trh zaútočit finanční skupina Penta. Důvodů, proč jí držet palce, je řada. Úkol je to ještě o stupeň složitější, než plyne z prvního odstavce. V málokteré jiné oblasti se čínské zvyky a potřeby od těch českých či evropských liší tak moc jako v oblasti medicíny. Vstupuje na trh, který je roztříštěný a kde bude muset překonat nedůvěru místních. Bude k tomu stačit obchodní model vyzkoušený ve zcela jiných podmínkách plus náskok v komfortu pro zákazníky, který jeden ze šéfů Penty Jaroslav Haščák odhaduje − vzhledem k tempu čínské modernizace možná optimisticky − na deset až patnáct let?

Majitelé Penty, skupiny, která je velmi dravá i na poměry světa velkých financí, dokonce i toho východoevropského, však mají rizika spočítaná a s variantou nezdaru jistě také počítají. Ostatně málokdo z českých miliardářů má o čínských podmínkách takový přehled jako Jaroslav Haščák s Markem Dospivou, kteří v Šanghaji poměrně dlouho studovali a udělali odtud své první obchody. Penta navíc s Číňany upekla i novější dealy, mezi nimiž vyniká vydařený prodej Florentina.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru