Evropská komise i četné členské země EU prosazují zavedení přísných norem, které by po roce 2021 regulovaly rozsah emisí z nových osobních a lehkých užitkových aut. Podle Erika Jonnaerta, generálního tajemníka Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA), se normy musí nastavit tak, aby autoprůmysl na kontinentu nepoškodily. "Je jasné, že nás čeká hluboká transformace směrem k alternativním pohonům. Ale jsem přesvědčen, že současně s nimi se uplatní i zdokonalené naftové technologie," uvádí v rozhovoru pro HN Jonnaert.

HN: Jak hodnotíte současný stav evropského automobilového průmyslu, který přímo i nepřímo zaměstnává 12,6 milionu lidí?

Evropané, tedy naši zákazníci, projevují automobilovému průmyslu důvěru bez ohledu na předchozí bouře spojené především s emisním skandálem Volkswagenu. Prodej nových osobních aut dosáhl předkrizové úrovně, což je samozřejmě pozitivní. Ale současně lze pozorovat změny v chování zákazníků. Napříč Evropou vidíme prudký pokles poptávky po naftových vozech. Problém spočívá v tom, že tento pokles není kompenzován vyšším prodejem vozů s čistým pohonem, například elektrickým. Lidé začali více kupovat benzinové vozy, což pochopitelně představuje výzvu, zvláště s ohledem na to, že Evropská komise nás zavázala snížit emise oxidu uhličitého do roku 2020 na 95 gramů na jeden kilometr. A moderní naftové motory k naplňování tohoto cíle významně přispívaly. Klesající prodej dieselových aut považujeme za varovný trend.

 

HN: Evropské automobilky, hlavně německé, zdůrazňují, že se naftové technologie v žádném případě nehodlají vzdát, budou ji nadále zdokonalovat…

Nadále zastáváme názor, že dieselová technologie má budoucnost a neměli bychom ji nechat padnout. Už proto, že evropské společnosti jsou světovými lídry v této technologii. To je další důvod, proč bychom se jí neměli vzdávat. Samozřejmě, je nutné ji optimalizovat, což už se děje. Nově vyvinuté naftové motory obstály v přísných testech a budou z hlediska snižování emisí − a nejenom CO? − mnohem účinněji přispívat k ochraně ovzduší než předchozí motory.

V článku se dále dozvíte

  • Moderní naftové motory významně přispívaly k naplňování emisních cílů. Klesající prodej dieselových aut považujeme za varovný trend, říká Erik Jonnaert, generální tajemník Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
  • Evropská komise navrhuje, aby se emise oxidu uhličitého z nových osobních aut v roce 2030 ve srovnání s rokem 2021 snížily o 30 procent.
  • Evropská automobilová lobby, jejíž zájmy hájí sdružení ACEA, považuje tento cíl za nereálný. ACEA navrhuje 20 procent. V tom ji podporuje i Česko a další země visegrádské čtyřky, které mají vysoký podíl automobilového průmyslu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE.
Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru