Evropská komise i četné členské země EU prosazují zavedení přísných norem, které by po roce 2021 regulovaly rozsah emisí z nových osobních a lehkých užitkových aut. Podle Erika Jonnaerta, generálního tajemníka Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA), se normy musí nastavit tak, aby autoprůmysl na kontinentu nepoškodily. "Je jasné, že nás čeká hluboká transformace směrem k alternativním pohonům. Ale jsem přesvědčen, že současně s nimi se uplatní i zdokonalené naftové technologie," uvádí v rozhovoru pro HN Jonnaert.

HN: Jak hodnotíte současný stav evropského automobilového průmyslu, který přímo i nepřímo zaměstnává 12,6 milionu lidí?

Evropané, tedy naši zákazníci, projevují automobilovému průmyslu důvěru bez ohledu na předchozí bouře spojené především s emisním skandálem Volkswagenu. Prodej nových osobních aut dosáhl předkrizové úrovně, což je samozřejmě pozitivní. Ale současně lze pozorovat změny v chování zákazníků. Napříč Evropou vidíme prudký pokles poptávky po naftových vozech. Problém spočívá v tom, že tento pokles není kompenzován vyšším prodejem vozů s čistým pohonem, například elektrickým. Lidé začali více kupovat benzinové vozy, což pochopitelně představuje výzvu, zvláště s ohledem na to, že Evropská komise nás zavázala snížit emise oxidu uhličitého do roku 2020 na 95 gramů na jeden kilometr. A moderní naftové motory k naplňování tohoto cíle významně přispívaly. Klesající prodej dieselových aut považujeme za varovný trend.

 

HN: Evropské automobilky, hlavně německé, zdůrazňují, že se naftové technologie v žádném případě nehodlají vzdát, budou ji nadále zdokonalovat…

Nadále zastáváme názor, že dieselová technologie má budoucnost a neměli bychom ji nechat padnout. Už proto, že evropské společnosti jsou světovými lídry v této technologii. To je další důvod, proč bychom se jí neměli vzdávat. Samozřejmě, je nutné ji optimalizovat, což už se děje. Nově vyvinuté naftové motory obstály v přísných testech a budou z hlediska snižování emisí − a nejenom CO? − mnohem účinněji přispívat k ochraně ovzduší než předchozí motory.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se