Mají stejný obal, svým obsahem se ale značně liší podle toho, na který evropský trh míří. Řeč je o mase, kečupech, mražených baleních pizzy, konzervách s ovocem, limonádách, pracích prášcích nebo i toaletních papírech. Všechny tyto výrobky dodávají nadnárodní výrobci potravin a drogistického zboží do Česka a dalších zemí střední a východní Evropy v nižší kvalitě, než jaká je běžná na západě kontinentu.

Výrobci většinou dvojí kvalitu zdůvodňují rozdílným apetitem spotřebitelů v odlišných evropských regionech. I přes četné testy kvality, které takové argumenty staví na hlavu, ale zatím obyvatelé nových členských zemí EU neměli mnoho možností, jak se proti podobným praktikám bránit. Evropská komise v minulých letech několikrát zopakovala, že se podobným problémem nehodlá zabývat. Loni ale kvůli tlaku zemí Visegrádu její šéf Jean-Claude Juncker otočil. Komise tak po dlouhém čekání tuto středu přišla s návrhem řešení, které po vzoru sociálního programu amerického prezidenta Franklina Roosevelta nazývá New Deal − nový úděl.

Stejná značka, vyšší cena, nižší kvalita  − neveřejný reklamní slogan výrobců pro východní trhy funguje více než dvě desítky let. Ochranu spotřebitele měly zajistit informace s přesným složením výrobků. Velikost písma, kterým jsou tyto informace napsány, ovšem většinou vyžaduje elektronový mikroskop. To, že se Evropská komise konečně odhodlala po dvaceti letech ke změně, může být výsledkem tlaku spotřebitelů. Spíš jde ale o reakci na rostoucí nevoli nových členů s unií obecně. Rozpad EU kvůli rozdílnému obsahu párků nehodlá riskovat ani Jean-Claude Juncker.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru