Mají stejný obal, svým obsahem se ale značně liší podle toho, na který evropský trh míří. Řeč je o mase, kečupech, mražených baleních pizzy, konzervách s ovocem, limonádách, pracích prášcích nebo i toaletních papírech. Všechny tyto výrobky dodávají nadnárodní výrobci potravin a drogistického zboží do Česka a dalších zemí střední a východní Evropy v nižší kvalitě, než jaká je běžná na západě kontinentu.

Výrobci většinou dvojí kvalitu zdůvodňují rozdílným apetitem spotřebitelů v odlišných evropských regionech. I přes četné testy kvality, které takové argumenty staví na hlavu, ale zatím obyvatelé nových členských zemí EU neměli mnoho možností, jak se proti podobným praktikám bránit. Evropská komise v minulých letech několikrát zopakovala, že se podobným problémem nehodlá zabývat. Loni ale kvůli tlaku zemí Visegrádu její šéf Jean-Claude Juncker otočil. Komise tak po dlouhém čekání tuto středu přišla s návrhem řešení, které po vzoru sociálního programu amerického prezidenta Franklina Roosevelta nazývá New Deal − nový úděl.

Stejná značka, vyšší cena, nižší kvalita  − neveřejný reklamní slogan výrobců pro východní trhy funguje více než dvě desítky let. Ochranu spotřebitele měly zajistit informace s přesným složením výrobků. Velikost písma, kterým jsou tyto informace napsány, ovšem většinou vyžaduje elektronový mikroskop. To, že se Evropská komise konečně odhodlala po dvaceti letech ke změně, může být výsledkem tlaku spotřebitelů. Spíš jde ale o reakci na rostoucí nevoli nových členů s unií obecně. Rozpad EU kvůli rozdílnému obsahu párků nehodlá riskovat ani Jean-Claude Juncker.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Firmy už nebudou moci nabízet výrobky s různým složením jako stejně kvalitní. Navrhuje to Evropská komise ve svém balíčku spotřebitelských opatření.
  • Dvojí kvalita potravin nebo drogistických výrobků se týká především zemí na východě unie. Komise navrhuje, aby výrobcům za podobné praktiky hrozily vysoké pokuty.
  • Součástí navržených opatření je i zavedení hromadných spotřebitelských žalob, díky nimž by se poškození lidé mohli snadněji domoci odškodnění.
  • Návrhy pomocí elektronické tužky glosuje komentátorka HN Julie Hrstková.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru