Zájem turistů o dovolenou v Česku v posledních letech rekordně roste mezi cizinci i Čechy. Těží z toho hotely. Za posledních pět let se díky tomu průměrné ceny hotelů v Česku zvedly o 18 procent. V samotné Praze dokonce o 22 procent, a loni se tak už přiblížily průměrným cenám ve Vídni. Podle firmy STR Global, která sleduje vývoj v kategorii tří až pěti hvězd, v Praze dosáhly už 87,43 eura za pokoj a noc. V rakouské metropoli to bylo jen o osm eur víc. Ještě před pěti lety se průměrná cena za prodaný pokoj v Praze pohybovala skoro o 25 eur níže než ve Vídni. "V roce 2014 se ceny hotelů odlepily ode dna a stále narůstají. Už skoro doháníme náš dlouhodobý cíl být na úrovni Vídně," říká Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací.

Hoteliérům v minulých letech pomáhalo oslabení koruny, kterou ČNB svými intervencemi od listopadu 2013 držela blízko 27 korun za euro. Pro cizince se tím Česko stalo levnější a o to víc přitažlivější. Ani uvolnění kurzu před rokem a postupné posílení koruny však nárůst cen hotelů nezastavil. V Praze se ceny v eurech podle zmíněné statistiky STR Global meziročně zvýšily o 8,2 procenta, v přepočtu o 5,1 procenta na 2296 korun za pokoj a noc. V celém Česku loni narostly eurové ceny prodaných pokojů o 7,6 procenta, v korunovém vyjádření o 4,6 procenta na 2144 korun. "Ceny hotelů v Praze i v regionech letos dál narůstají," říká Stárek.

Je to tím, že obsazenost hotelů v Praze i v celém Česku patří v evropském srovnání k nejvyšším. V Praze loni přesáhla v průměru hranici 80 procent. To znamená, že v sezoně hotely praskají ve švech, a jejich manažeři si tak mohou za ubytování říci o vyšší cenu. Podobně je to i s hotely v regionech. Při 75procentní průměrné obsazenosti se dostaly na úroveň mnoha evropských metropolí, včetně právě Vídně.

Loni se v českých hotelech ubytovalo přes 14 milionů turistů, skoro o devět procent víc než rok předtím. Skoro ze dvou třetin šlo o cizince. Nejvíc z Německa, Slovenska a Ruska. "Sehnat dnes obsluhující personál je dnes složitější než hosta," ilustruje současné zlaté časy hoteliérů Josef Bára, šéf hotelové sítě EuroAgentur. "Evropa je venku z krize a Češi už přestali úplně šetřit. I wellness nyní vyžadují mít jen pro sebe a rádi si za kvalitní služby připlatí," dodává.

Související

Podle Petra Bauera, ředitele Bauer Hotel Group, do které patří hotel U Prince v centru Prahy a další dva menší hotely, je letošní růst cen podobný jako loni a vyšší být nemůže. "Pořád se stupňuje tlak Airbnb a cizinci jsou také na každé zvýšení senzitivní. Někdy rozhoduje rozdíl o jedno dvě eura a koupí si pokoj jinde. Je lepší mít plný než prázdný pokoj, cenu proto rychle přizpůsobujeme vývoji na trhu," říká Bauer.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru